valp som inte vill sova själv
Ebba, hon är ju 8 veckor. Hon vill inte sova själv utan måste sova tättintill och detta blir jobbigt på natten då hon kissar i sängen då. Vet att hon bara är en liten bebis, men om man inte börjar med det nu kommer det aldrig att gå bort och då har man en hund där, jag vill nu ha tips på hur man kan vänja henne vid att sova själv i en korg på golvet. Det går bra ett tag sedan börjar hon "gnälla" och hoppa upp mot sängen. Så vad är era bästa tips?

jadu kanske låter grymt men man kan ha en hundbur som man gör iordning mysigt och har brevid sängen=)

ja, det har jag men hon klänger på gallret och gnäller nått enormt men det kanske är det enda som hjälper. funderar på att lägga henne där i 10 min idag på dagen så hon får stå där och vänja sig.
Det där är svårt. När jag köpte min hund, Theo så sa uppfödaren att man kan nästan räkna med att få sova på golvet på en madrass den första veckan just för att man nyss tagit valpen från sin trygga varma mamma och den blir orolig och vill ha närkontakt.
Vi behövde aldrig göra det, för oss fungerade det med kompostgaller med hans bädd i och lite leksaker. Blev han orolig kunde jag snabbt stoppa ner handen och klappa honom :)
Hoppas det blir bättre för er!

Det enda som fungerar är att vara konsekvent och inte låta valpen komma upp trotts att ni inte vill att den ska vara i sängen, för tillåter ni det så lär den sig mkt snabbt att om jag gnäller och lever om så får jag som jag vill.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag bäddade åt Åskar precis nedanför min säng, la en t-shirt som luktade mig att bädda/krafsa i och låg med handen hängande ner över hans mage de första dagarna. Det funkade jättebra.
Bur är inget att rekommendera eftersom det står i nya lagen:
14 § Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.
Hoppas det löser sig med Ebbas sovvanor 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#5 Men fasen vad bra!!!!! När kom detta? Har missat det helt!
Skitbra tycker jag!
#6 Det beslutades 19 mars och kom ut i tryck den 25 mars=) jättebra faktiskt och väldigt preciserat vad som gäller 
här är länken igen:
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004679/2008-005.pdf
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Guuud vilken söt valp! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ man blir alldeles stört kär :D Var bara tvungen att hoppa in och säga de :)
#2 att träna henne med 10min är på tok för länge!
jag tycker ovanstående har kommit med mycket bra tips.

Mitt tips är tålamod 

jag sov på en madrass på golvet i natt och med ebba i sin hundkorg, hon sov där i någon timme tills hon insåg att hon var själv sedan kröp hon upp till mig och la sig på sidan, sedan sov praktiskt taget hela natten, ska nog köra det här i en vecka och sedan börja sova i min säng.
Vi hade Hades bredvid sängen på golvet. Stängde in honom vid sängen i kompostgaller.

#12 jag prövade med det men hon fick jätte mycket panik och lugnade inte ner sig som hon gjorde när hon var i transporburen.

Min hund sover i bur. När jag bodde i lägenhet så hade jag buren i ett hörn & lärde hunden att där får han vara i fred (burdörren alltid öppen) & min son att när vovven gått dit är det ajaj rör ej. Varav min hund gillar sin bur nu bor vi i hus & han har sin bur kvar som han tuttar i & han blir gnällig & orolig om jag stänger buren & han inte får gå dit på kvällen. (buren är stängd på natten när han sover) Han är en sheltie & jag köpte buren av en kompis som hade en berner sennen så buren är STOOOOR han har både mat & vatten i buren.
MEN detta betyder INTE att jag tycker att man ska ha hunden i bur 24 timmar i dygnet utom när man är ut. Men hunden ska sova på natten precis som vi. Sen bor jag i finland & vet inte vad lagen säger om bur här…

#14 ja men det låter ju faktiskt bra. speciellt om man har en hund som hittar på saker att göra på natten och när man inte är hemma.

Jag gjorde som Ingann…så fort Skorpan började gnälla och hoppa neranför sängen där hon hade sin bädd så hänge jag ner min hand till henne då la hon sig ner, så fick jag göra många gånger per natt men tillslut så sov hon hela nätterna =)