Hundar iFokus

Hundar

Etikett: presentationer
Läst 840 ggr
Polyanna
0

Liten men naggande god!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Västgötaspetsen, min och vikingarnas hund

En pigg och vaken spets, osedvanligt trogen sin ägare och typisk enmanshund. Egentligen kovallare men trivs också bra i en aktiv familj. Lättskött som en katt och renlig! Robust och modig, backar inte för den ilsknaste tjur.

Dessa två är mitt avelspar Oskar och Ninna som hittills har haft två valpkullar.Oskar är utställningschampion och kan vila på sina lagrar. Ninna är inte så mycket utställd, senast var hon befunnen för…kraftig ett öde som hon delar med sin matte, tyvärr! (och med domaren!)

Man blir glad av dessa hundar som alltid är så positiva och alerta.

Polyanna
0

Ledsen Ingen enda kommentar! Vad har ni emot västgötar, jag är en själv förresten!Flört

Mangafreak
0

Söta hundar!

Inte riktigt min ras… de är lite för små :) Men de verkar vara charmiga.

Kanske ska erkänna att jag inte vet något om den här rasen heller… men av det du skrev så fick jag intrycket av att vikingarna hade dessa hundar förut? Har jag förstått det rätt?

Att ingen har skrivit tidigare kanske beror på att tråden har försvunnit ner i listan väldigt snabbt. Så vi puttar upp den lite. Själv hade jag faktiskt inte sett den förrän idag…

/Carola

ThereseW
0

Inte min rastyp heller faktiskt, och då menar jag inte att jag har något emot dem, det passar inte mig bara. :)

Jag har dock inte så stor erfarenhet av dem, så det är alltid roligt att höra om "nya" raser :)

Polyanna
0

#2 #3Javisst är det roligt med alla olika typer av hundar. Det finns säkert en specialare;)) för varje människotyp. En sak som kan förstöra för en ras är ju om första mötet med den råkar bli negativt, och man sedan har sin uppfattning klar nämligen att alla individer av den rasen är likadana. Så är det ju inte, hundar är stora personligheter och så är det ju detta med UPPFOSTRAN! Flört

Vikingarnas hund…ja man har funnit skelett i gravar från den tiden som liknar västgötaspetsens och den finns också avbildad i hällristningar. Det är en mångsidig och arbetsvillig hund och inte speciellt skällig om den blir aktiverad tillsammans med sin ägare. Ingen hundgårdshund dock, då leds den ihjäl och skäller gärna i protest mot instängdheten. Den är en liten gårdvar och hustomte som vill hålla ordning och reda på allt i sin omgivning och särskilt på sin familj. Även om mankhöjden inte är så imponerande är det en tuff och robust hund som "tar plats", den låter sig inte ignoreras. Bifogar bild på "Oskar" the champ :))

trex
0

Håller med västgötarna är helt ljuvliga,det enda som är litet är höjden,den vi har, är nästan lika lättlärd som min bc, hon är stentuff men ändå mjuk,lydig och snäll.Och så lätta att ha att göra med,följer gärna med på allt,bara man får vara med tycks hon tycka.Glad