Hund i bilen
Hejsan!
Jag har tänkt att min hund ska få ha "säkerhetsbälte" på sig. Hur går jag bäst tillväga? Han har en fin sele i skinn, kan den duga som bältessele eller måste jag köpa en speciell sele?? Och om det duger med den sele jag har, var kan jag köpa en repstump (eller vad det kallas) att sätta emellan selen och bältet??
Hoppas ni förstod frågan
Jag har en AllSafe bilsele till min hund och jag skulle personligen inte använda någon annan bilsele. Det är den enda som är (mig veterligen) krocktestad.
Det finns andra billigare bilselar, men jag tycker det är värt att lägga någon hundralapp till för att få en säker sele. Både för hunden och ens egen säkerhet!
AllSafen består av selen, som man självklart även kan använda som en vanlig sele men den är lite omständigare att sätta på än en vanlig sele. Sen får man med en rem som man fäster i selen och sedan i bältet i bilen.
Den finns i olika storlekar indelade efter hundens vikt. Jag har en Small (1-15 kg) och den kostade 495 kr. Jag beställde den härifrån http://www.teba.nu/ Såg att den är mycket billigare där än i vanlig butik.
Lycka till!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag har en sele från granngården. den är nog tyvärr inte krocktestad, men gjord i samma materiell som bältet självt. den har en ögla på ryggen där man trär igenom det vanliga bilbältet, på det sättet är hunden mycket begränsad i sin rörlighet. den kan byta ställning och liknande, men den selen jag hade tidigare som man bara knäppte fast i bältesknäppet så kunden hunden hoppa ner på golvet och liknande. inte så bra.. *ler*
Hej!
Vad har du för hund? Strolek?
och täck på att spännerna ska inte vara i plast för då går dom sönder vid ungeför 30
#3 Jag har en mexikansk nakenhund som väger ca 17 kg. Han har liknande form som en whippet i kroppen :-)
#1 Är det selen som heter Dog Car Harness som du har??
#6 Nej, AllSafe.
#7 Aha nu hittade jag den. Sökte bara på bälte ;-) Nu var jag lite smartare och sökte på AllSafe hehe… Så det får väl kanske bli en sånen medium.
Var det svårt för hunden att vänja sig vid den?? Har de någon slags utrymme för attt röra sig?? Funkar det bra för dig??
#8 Nej, min hund går alltid i sele och den här är ju ungefär som en vanlig sele. Det följer med en rem som är som ett vanligt bälte, den fäster man i selen och sedan på ett av bältena i bilen.
Sen kan man reglera hur lång remmen ska vara och därmed hur mycket hunden ska kunna röra sig. Men det rekommenderas att de inte kan röra sig för långt, eftersom det då kan bli problem vid en kraftig inbromsning t.ex.
Jag låter själva bältesdelen sitta kvar i bilen alltid. För oss funkar den bra!