Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1833 ggr
Bejb__
0

Kan dt funka ?

Går dt att få en hund att "gilla" en kanin som den igentligen hellre vill äta upp ?

Alltså, Min kompis ska skaffa en kanin och henne hund "hatar" kaniner och hugger efter dem, Hur kan man få dem att bara kunna vara i samma rum ? Går dt ? Har ni något tips ?

AnneN
0

Något av tipsen i denna tråd kanske kan vara till hjälp http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=936473ff-9c0f-44b6-ae90-8b7e3b582d1c

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

Fast varför ska dom kunna vara i samma rum, speciellt om ni vet på förhand att han/hon inte går bra ihop med kaniner?

För att svara på frågan, visst det går säkert att även få en hysterisk hund att acceptera till en viss gräns.

≧◔◡◔≦

Bejb__
0

Dt är ju inte så kul att gå o vara orolig att hunden ska äta upp kaninen (visserligen är dt inte stor chans alls, men tanken finns ju alltid) Och vem vill inte ligga och mysa med kaninen i soffan medans hunden inte kan vara inne i huset samtidigt,

Inga spec tips ?

lena1
0

du får helt enkelt vara med och lära hunden acceptera kaninen,alltså äta kaniner är fy och inget annat….det tar ett tag men det går om man vill.

[Malin3033]
0

tycker det låter väldigt stressande för kaninen, känns bäst om de låter bli att skaffa kanin

Bejb__
0

Varför skulle hon inte kunna skaffa kanin ? Hur kan du tycka dt ? du har ingen anning om hur dem bur eller vart hunden är ? Kaninen kommer inte känna av hunden, Dessutom vill jag inte har några sånna kometarer !! Jag har en fråga jag vill ha svar på,

Vattnadal
0

Jag skulle tro att hunden gillar kaniner, men som mat. Är det mycket jakt i en hund kommer den alltid att vilja äta kaniner. Det kan gå att få den att acceptera att just den här kaninen inte är mat. I alla fall så att den inte försöker bryta sig in i buren för att ta den. Kanske går det tom att kunna ha hund och kanin lösa i samma rum.

Kruxet är ju att kaniner är känsliga. Är det en kanin som inte är hundvan kan den stressas väldigt, tom dö av det. Hon bör försöka köpa en hundvan kanin, och sedan träna massor massor massor.

Vi har hundar med mycket jakt i. Det finns inte en chans att jag skulle ha några av dem i samma rum som en kanin, inte ens i en bur. Frejas hela väsen säger att hon ska äta upp djur så fort hon får en chans. Mina degus vet det. De varnar när de "värre" hundarna kommer in i rummet, men struntar i de snälla. 

Uppmuntra hunden så fort den ignorerar kaninen. Lämna dem aldrig ensamma i samma rum, oavsett om kaninen sitter i bur eller inte.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

gejsa
0

OM du vet med dig att kompisens hund hatar kaniner så lär det aldrig fungera. Och någon gång kan man glömma att kaninen är ute på mattan eller om hon kommer att släppa den på gräsmattan osv. Då hinner man inte stoppa ett faktum att kaninen blir ihjälbiten. Det går snabbt.

Men går det bra, så kan dom ha väldigt roligt ihop. Jag har ju katter också och i slutet när min kanin var gammal fick den vara inne hos oss i en bur. Innan var den i stallet. Då hade vi alltid buren öppen och en matta utanför buren. Så kaninen fick vara ute eller inne i buren. Då kunde en katt ligga på mattan eller ibland inne i buren med kaninen. Kaninen och katten lekte  också tafatt. Dom bet varandra och jagade varandra. Dom t o m turades om att jaga så det var en lek. Det var jättegulligt. Hade en dvärgkanin som vi fick avliva till slut hos veterinären pga åldern. Den blev 13.5 år.

Bejb__
0

Det har gått framåt väldigt, Hunden och kaninen kan vara i samma rum allafall. Så nu kan min kompis sitta och mysa med kaninen medans hunden ligger i korgen en bit i från soffan.

#80,Hon har ju ALDRIG kaninen lös nere, (hon har sitt rum på övervåningen där hunden inte kan ta sig upp) Så kaninen springer lös på hennes runm,

gejsa
0

Det låter ju bra. Kanske kan få det att fungera iaf.

CarolineO
0

Enligt de som haft Emil innan hatar han katter och försöker äta upp dem, så de har haft sina kissar instängda på toa…
Men hos mig är det inga problem, och har aldrig varit. Han skällde på henne första gången han såg henne, men jag bestämde mig för att det skulle gå, och 2 minuter senare kelade de och vi låg alla 3 i soffan…
Bara bestäm dig för att det ska gå, och tveka inte en tum på det!