Nya regler i Norge?
Någon som känner till om de nya reglerna i Norge. Är det förbud mot Amstaff och bullterrier? Eller bara blandningar mellan dessa liknande raser?
Enligt aftonbladet är det 3 nya raser som förbjudits utöver de som avlats fram för kamp. Dessa 3 raser är: dogo argentino, fila brasilero och tosa.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Vad innebär förbudet? Att man inte får avla fram dessa djur mer? Man får väl behålla sin hund om man har en sådan ras?
#2 Tveksamt. Har du en vit boxer med dig (så liknar de väldigt mycket en dogo argentino för de som inte är så insatta), och då måste du kunna bevisa att det är en vit boxer, och inte en dogo.
Medarbetare på jack russel terrier
Jomen då måste ju reglerna vara tydliga att man har me sig papper om man ska in i landet. Men om man redan har en sådan i landet, då får man väl behålla sin hund?

Men hur blir det om man bor i tex sverige och har en dogo, får man inte ställa ut den på utställning i Norge då?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
generelt dom som redan har får behålla , men restiktioner.
Lagen saxad från internet
Kongen kan gi forskrift om forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder. Forskriften kan sette krav til dokumentasjon av hundens rase eller type.
Med farlige hunder menes hunder eller hundetyper som spesielt aggressive, kampvillige og utholdende, og som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr. Første ledd gjelder også for hundetyper som lett kan forveksles med farlige hunder.
Det er forbudt å holde eller innføre hunder som
- er gitt trening i eller for å angripe eller forsvare seg eller hundeholderen mot mennesker,
- er gitt trening i eller for å angripe andre hunder, eller
- enkelthunder som fremstår som spesielt aggressive, kampvillige eller med andre sterkt uønskede egenskaper eller fremtreden, slik at de kan være farlige for mennesker eller dyr.
Er det tvil om en hund går inn under tredje ledd bokstav c, kan politiet ta hunden i forvaring og kreve at hundeholderen bekoster og medvirker ved en kyndig undersøkelse av hundens atferd for å avklare om den er vel avbalansert eller har en lav terskel for aggresjon eller andre farlige egenskaper mv. Politiet fastsetter hvem som skal undersøke hunden. Dersom ikke hundeholderen følger opp innen en rimelig frist satt av politiet, regnes hunden for å gå inn under tredje ledd bokstav c.
Hunder som blir avlet, innført eller holdt i strid med regler i eller i medhold av denne paragraf, kan avlives eller pålegges utført av riket ved vedtak av politiet.
Forskrift det visast till
Forbud mot farlige hunder
Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.
Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:
- a) Pitbullterrier,
- b) amerikansk staffordshire terrier,
- c) fila brasileiro,
- d) toso inu,
- e) dogo argentino.
Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven.
Check varghund på youtube är inte tillåten +++ anra farliga
Hoppas " alla " kan norsk :P annars kan jag översätta xD
tycker det är bra om du översättar speciella ord som kan missuppfattas
Vad betyder toso inu- He He
det är väl typ nån hundras? inte vet jag, inte nåt " vanligt" norskt ord iallafall..säg bara till om det är några " konstiiga" ord ni inte fattar :P

#8 det är en hundras
_**/Mvh Anne
- a) Pitbullterrier,
- b) amerikansk staffordshire terrier,
- c) fila brasileiro,
- d) toso inu,
- e) dogo argentino.
Eftersom alla andra är hundraser, är det väl ganska logiskt att toso inu också är det ;)
#5 kolla med tullen.
Du måste ha dina papper i ordning. Jag ville tro att du är av dom som betecknas som "redan har" annars så har du goda grunder och kanske måste du ansöka innan. Kann inte tänka mig att detta är något problem.
HahahahaxD
#9 det var skoj från min sida att fråga
:S okm
Jag kan också översätta! :D

En känd kamphund i japan…
#2 Det verkar inte som man får behålla hundarna man redan har.
Jag hörde att en fd granne till mig på min hemort fått överta sin dotters amstaff… dottern bor i Norge o ville inte avliva hunden (som är 1 år o jättego) utan lämnade den till sin mamma i Sverige istället…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Men om det är så är det helt sjukt. Stackars ägare och hundar. :(

Ja, för när jag skrev detta inlägg så hade jag precis läst på blocket att en amstaff sökte nytt hem, då den inte längre fick vara kvar i norge.
Verkar ju sjukt om man ska behöva göra sig av med sin hund! En sak om man inte får ta in fler eller föda upp fler.

Har för mig att det är så någonstans också eller har varit iaf. Vet inte om det är så nu längre. Någonstans som man inte fick ha hund alls. Folk slutade att gå ut med sina hundar lät dom få vara instängda inne. En del gick när det var natt för att ingen skulle se dom. Alla hundarna skulle avlivas. Men var? Vet att jag läste det för ett antal år sedan.
Helt sjukt måste det ju vara om det är sant med denna lag.

#22 Har läst att det har varit något liknande på Island i Reykavik(stavning?) Men att det tydligen ska vara tillåtet att ha hund där nu
_**/Mvh Anne

Ja, det kanske var Island det gällde. Skönt att det är borttaget nu då. :)

#24 jo jag läste om det i någon tidning för nån månad sedan bara
_**/Mvh Anne

#25# Togs det bort för bara en månad sedan menar du eller? Stackarna för det vara ju några år sedan som jag läste om det.

#26 ska se om jag lyckas hitta tidningen med den artikeln
_**/Mvh Anne

Hundförbudet infördes i Reykjavik 1923 och avskaffades i maj 2006.
Finns en artikel om detta i Härliga Hund nr11 2007
_**/Mvh Anne

Oj, var det så länge. Står det varför det var hundförbud?

Hundförbudet skulle tydligen förhindra smittspridning (det var ju inte lika rent i städerna på den tiden som det infördes)
_**/Mvh Anne

#30# Smittspridning!! Ja, herregud. :(