Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1171 ggr
[lottaeriksson]
0

Upprepande av dåligt beteende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Nu har jag börjat få lite problem med Tarox. Jag har tränat honom enormt mkt med lydnad och med koppelträning utomhus och sånt, och allt har gått hyffsat bra, han har gått relativt fint i koppel och varit lugn vid hundmöten, bilmöten etc. Men nu har han börjat återgå till sina dåliga vanor igen, som att flyga efter bilar, dra i kopplet och sånt. Det börjar bli riktigt frustrerande då han inte alls ägnar lika mkt uppmärksamhet mot mig längre.

När det åker förbi bilar brukar jag alltid ge honom kommandot sitt, och han sätter sig ner, och jag lugnar honom med snäll röst. Först verkar han lugn som vanligt, men sen när bilen precis åker förbi så bara flyger han rakt ut mot bilen. Idag, eller alldeles nyss när jag var ute och gick med honom så fick bilen veja för honom! Och jag drar aldrig i koppel då jag hört att det ska bara ska göra honom ännu mer uppjagad, så jag har alltid helt utsläppt koppel på honom. Men när han gör på det här sättet så antar jag att jag måste hålla i kopplet annars blir han väl överkörd snart! Han är ju bara strax över året, så jag antar att han börjar testa oss nu. Han morrade tex en gång åt mig när jag tänkte flytta honom i soffan, men då åkte han ner direkt! Jag är väldigt hård när det kommer till sådana saker och efter det så har han inte gjort något sånt mer.

Men en grej till som han börjar upprepa är att han blir jätteenergisk när jag eller Jonas kommer hem, eller när det kommer främmande. Han hoppar, plockar upp närmaste sak och slänger med den, samt smånaffsar efter händerna på en. Jag brukar bara ignorera honom tills han blir lugn, men då när jag tänker hälsa blir han likadan igen. Idag fick jag ta tag i honom och lägga ner honom så han lugnade sig, för annars blir han helt tokig. När jag säger "lägger ner" menar jag förstås inte att jag trycker ner honom i golvet, för det skulle jag aldrig göra, utan jag tar bara tag i honom och ja, lägger ner honom. Och då ligger han och frustar tills han tillslut ligger kvar av sig själv helt lugn, och då säger jag sedan åt honom att sätta sig upp, och då är han hur lugn som helst sen.

Allt det här är ju grejer som jag redan "tränat bort" men nu börjar han med dem igen, och det är dubbelt så mkt värre nu! Någon som har något tips om vad jag ska göra? Jag tror jag ska anmäla honom till en lydnadskurs, men jag måste ju även träna honom hemma! Någon som haft liknande problem?

Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Mvh Lotta

[countess]
0

just när han blir galen av att ni kommer hem dissa han totalt hälsa inte ens på honom när han är lugn detta gäller även för gäster , så fick vi göra med våran hund , sen belöna när han är lugn men sen inget mer utan släng dit en godis sen bara dissa, självklart kan ni inte dissa hela tiden utan när ni kommer hem och sen är ni som vanligt mot honom som om ni skulle ha varit hemma hela tiden , hälsa inte utan sätt er lungt ner i soffan kommer han då ja men ge han en klapp och testa er fram =)

[lottaeriksson]
0

#1 Jo det var ju det jag sa att jag gjorde. Men så fort man visar honom intresse så blir han helt uppjagad igen. Och då kan det röra sig om upp till en halvtimma efteråt också :/ Det börjar verkligen bli frustrerande då jag trodde jag fått bort den ovanan :/

[countess]
0

#2 okej men visa honom inget intresse alls även om det är två timmar elle 3-4 utan gör det ni brukar tex ni kommer hem 4 dissar honom tills han får mat kl 5 och sen promenad , nu vet jag inte hur ni har det med tider och sånt utan det är bara ett ex , till slut kommer han att fatta att det är inte lönt dom kommer inte att hälsa på mig förens jag är lugn , sen efter ni har kört så ett par ggr ja då kan ni sätta er på huk säga hej om han blir galen då ja upp iegn och dissa han , säg ingenting utan visa med kropp spårket att ni inte är intresserad och sen får ni fortsätta så kankse ni kan hoppa fram flera steg men även kankse måste hoppa bak =) så ge inte upp =)

[lottaeriksson]
0

#3 Oki, jo jag får fortsätta så då! Hoppas han lägger av, tycker det är riktigt frustrerande. Folk som känt honom "förut" frågar om han blivit helt galen. Så det börjar bli irriterande. Men tack för svaret iaf :)

[countess]
0

hoppas det funkar =) det hjälpte min hund och en kompis galna jämthund =)

en sak som jag läste men har aldrig testat och vet inte om det funkar är att lägga en hand på manken på hunden , det var visst en lugnade signal , värt att testa iaf =) man ska ha lite tryck men inte hårt

[lottaeriksson]
0

#5 Okej, värt ett försök :) Tack!

Zebben
0

Att ignorera funger inte på alla hundar. En del hundar undrar vad de gjort för fel, eftersom ägaren är så "grining och ointresserad" när de kommer hem. Så vad gör dessa hundar…. jo, de jobbar ännu hårdare för att få matte glad och uppmärksam på dem. De skuttas, nafsat osv. blir matte arg, ja då har de i alla fall fått uppmärksamhet. En del hundar tycker att all uppmärksamhet är positiv, även om det innebär att matte skäller på en.

Lär hunden att hälsning sker liggandes när Du kommer hem.

Angående bilmöten i långt koppel. Låter inte så smart, med tanke på att hunden kan fara ut. Precis som idag. Träna hunden i att korta kopplet är positivt. Korta kopplet innebär full uppmärksamhet från matte och en massa belöningar. De behöver inte betyda att matte blir spänd eller hundmöte är på gång. Lär det till en positiv minnesbild för hunden. Kort koppel = bus med matte eller köttbullar.

[lottaeriksson]
0

#7 Okej, då får jag testa det. Men grejen när vi kommer hem är ju att han är helt galen, han lyssnar inte alls mm. Men jag ska ta och träna honom med kommandon och sånt då :)

Näe men jag har fått höra så, och det har ju funkat tidigare, så det är därför som jag har gått med löst koppel. Men jag ska nog ta och ta kontakt med någon som kan hjälpa mig, typ en hundpsykolog eller så.

Tack för svar iaf!

Liss
0

Ecko är likadan när folk kommer hit också. Han blir överlycklig och ska naffsa i händerna och hoppar. Så fort han hoppar brukar jag putta dän honom och sen ber jag människorna som kommer vända ryggen till..

dock hjälper inte de heller.. utan han försöker bara komma fram till människan ändå så dem får vända och vrida på sig som tusan. ignorera funkar inge vidare heller, för som du säger så börjar dem direkt så fort dem får uppmärksamhet då ist.

Han gör ALDRIG så med mig.. med mig vet han vad som gäller, när jag kommer hem blir han jätte glad men håller sig på golvet och håller sig lugn. Förstår inte varför han inte lär sig de med andra också.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Zebben
0

Det går att träna in på fler sätt. Men se till att Du har väldigt gott godis, gå ut genom dörren. Kom in igen och när hunden kommer så belönar Du genom att slänga godis på golvet en bit bort från ytterdörren. På så sätt får hunden en förväntan neråt/innåt i lägenheten. Gör detta några gånger tills Du ser att hunden börjar förvänta sig godis när Du kommer. Den kan tex börja titta mot golvet istället för att titta på Dig.

Fortsätt träna detta utan att lämna hemmet under en tid. Du ska mer eller mindre bara ta på dig skorna och jacka. Gå utanför dörren och så vänta en liten stund och så in igen. När detta fungerar så tränar Du nästa steg. När Du öppnar dörren och ska gå in så titta på hunden. Om han stannat till och väntar förväntansfullt så kommendera ligg och så fort han lagt sig så kasta ut godiset på golvet och säg varsågod i samma sek.

Ut igen och så gör om samma sak. När detta fungerar så kan Du börja träna på att Du är borta någon minut innan Du går in igen. Sen förlänger du sakta tiden som Du är borta. Glöm inte att det ska vara riktigt gott godis. Gärna hårt som tar lite tid. Snart har Du en hund som så fort dörren går upp slänger sig på backen för att få sin belöning. Nu är inte meningen att han ska få en massa gott godis varje gång ni kommer hem. men till en början så krävs det. Sen kan du successivt ta bort mängden godis och mindre gott godis. Till slut så räcker det med att Du bara belönar hunden ibland när du kommer hem. Belöning är jju även att Du när Du tagit av Dig och kommer in självklart hälsar på hunden i lugn och ro,.

Zebben
0

#8 Det är vanligt och det stämmer på sätt och vis att man ska försöka ha löst koppel för att hunden inte ska spänna sig när man kortar upp. Men att korta upp kopplet kan man lära in hos hunden att det betyder något positivt. Så då blir det ingen spänning när Du sen i en situation verkligen behöver korta kopplet. Förstår Du vad jag menar??

[lottaeriksson]
0

#10&11 Okej, bra beskrivet! Jag ska genast börja träna på det sättet :) Och jo, ja förstår, jag ska börja göra på det sättet, belöna med godis och så när han kommer till mig och jag kortar kopplet :)

Men har du nån idé om hur jag ska göra med bilarna? :/ Du verkar verkligen erfaren, och du beskriver så bra :)

Zebben
0

Är han inklickad?

[lottaeriksson]
0

Inklickad? :S

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, om Du har tränat med klicker någon gång. Se bild…

[lottaeriksson]
0

När han var liten provade vi några veckor, men sen tappade vi bort den. Och sen har vi bara tränat utan. Tycker du vi borde skaffa en ny och börja träna honom på nytt med en klicker? :)

Zebben
0

Det är ett väldigt effektivt sätt att träna bort tex bilfixeringen med. Men varför tror Du att han kastar sig ut mot bilar?

[lottaeriksson]
0

#17 Jag har faktiskt ingen aning. Men han älskar att åka bil mer än någonting annat. Kanske har med det att göra? För stannar en bil eller står stilla med folk innuti brukar han börja gny och så, han vill nämligen jätte gärna in i bilen.

Tror du att det kan ha med det att göra?

[countess]
0

#18 det kan mkt väl vara så , när jag va yngre hade vi en Tax som älskade att åka flak moppe och han slängde sig mot mopparna direkt han såg dom om det va någon vi kände och att dom stannade for han snabbt dit och hoppade upp på flaket.

därimot vet jag inte hur vi fick bort det , tror inte ens att vi tränade bort det utan han fick göra så :/ pga att det inte va så många sånna vi mötte

Vattnadal
0

Jag hade en golden för en himla massa år sen som gjorde utfall mot långtradare, bara långtradare. Fast det var för att jag tyckte att det var läskigt när de körde fort nära.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

CarolineO
0

Jag håller helt med Zebben!