hund aggrisivitet
kan man förebygga att ens hund inte ska bli han-eller tikaggresiv?
Är det någonting som ligger i vissa hundars gener, eller är det någonting som beror tex på att dom inte har träffat andra hundar under deras uppväxt? alternativt att någonting har hänt och skrämt hunden, så att den blivit rädd för andra hundar och detta övergår till en allmän ilska mot det könet??
Om man låter sin valp träffa många olika snälla hundar i olika storlekar och kön, minimerar man då risken att den blir hundilsken?
man kan minimera risken av det mycket med sociala prommisar,egntligen är det ovanligt att dom är ilskna,dom är ofta osäkra och det kan dom vara kanske för att dom inte har läst av varandra rätt, eller för som du säger själv inte har träffat så många andra snälla hundar under uppväxten,eller om dom blivit skrämda på något sätt, man kan ju säga att det ligger i generna på det viset att det är det enda hunden har att försvara sig med,jag tolkar det mera som ett hundspråk man bör lyssna på.

min moster har en hanhund som är hanhundsaggresiv. Han är en äldre herre och kastrerad sen många år tillbaka. Han går dock bra ihop med yngre hanhundar som inte är könsmogna. Och tog det bra när dom skaffade sin andra hund som valp.
Hon har oxå en tik, som är ca 3 år (av en annan ras). tiken har tydligen gått på andra hundar i min mosters sällskap, tror det var en hane som bodde i området. Men gick jättebra ihop med hundar när min kusin var på hundläger ihop med tiken. tills dess att min moster kom, då flög hon på en hund så hom umgåtts med utan probelm i en vecka när matte inte inte va me.
vad kan detta bero på?
jag är intresserad av att skaffa hund med tiden, och kommer då introdusera valpen(troligen tik) redan som liten till min mosters två hundar. Vi träffar hundarna rätt ofta och är även hundvakt när min moster med familj är borta.
Borde våra hundar kunna umgås utan problem under sina liv om man introducerar en valp och sen umgås med jämnamellanrum?
när matte inte är med så har hunden inte det stödet från henne som annars, jag tycker det låter som om hon vaktade sin matte lite där.
det finns inget som säger att alla hundar går ihopnågonsin, det är som hos oss kemin stämmer helt enkelt inte alltid, men störst chans är det ju förstås om dom får träffas som vappis.
min hund försöker slåss när hans husse är med, och jag vet orsaken också, husse blir jätte rädd att en hund ska bita hjäl plex"våran hund" , då blir plex osäker och väljer att gå till attack , en hund som han är "bästa kompis med " har han försökt, men då satt han i koppel när husse var ute och gick med honom pga att Krister"husse då :P" inte litar på den andra hunden för att han är mkt mkt större än plex .
så mkt beror på hur man är själv också . Plex kan också vara vaktig att det är bara min husse och matte men då morran han mest men inte en tanke på att bita, det går över efter någon dag då slutar han att vakta mot den andra hunden