Belgiska vallhundar
Är underbara…
Jag har själv en Malinois och en Tervueren.
Finns det fler här inne som har någon Belgisk vallhund?
Eller intresserad av dem?
Skriv!!
Har ingen, men tervar är ju så sjukt fina! Du vill inte visa bilder? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jo självklart, men kameran är full av bilder likaså mobilen och jag är sjukt slö på att föra över dem. Men det måste jag göra…fast just nu vet jag inte vad hon liknar? hon fäller och har knappt någon päls.
Går man in på www.belgross.nu och sen klickar på malinois så kan man klicka på navigera- tidigare hundar- S-kullen….där är vår hane Skip…snyggingen..en malle då.
Tervarna är jättefina hundar…Kan du inte sätta ut bilder på dom, snällaaa =)
åhh.. vad snygga hundar.. hade aldrig sett eller hört om förut:)
Ja…speciellt Skip…har gått väldigt bra på utställningarna ;)
Jag får göra nytt inlägg när jag lyckats ta lite hyfsade bilder :)
Fy vad fin! Terv är faktiskt en ras jag skulle kunna tänka mig nån gång i livet.. Om jag nu anser att det passar då. ;) Men grymt fina hundar!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
jätte fin din skip.. =)
Min bror hade en Tervueren som hette Zorro. Han var jättefin och snäll. Numera är han i hundhimlen.
Gaaaaa vilken snygging!!!! Vill ha =)
Ja det är trevliga hundar….mina iallafall
Våra hundar är perfekta familjehundar
Skip äääälskar snoriga ungar, så här går det inte åt så mycket papper..*fniss*
Dixie älskar att jaga och bli jagad, så hon tycker det är skitkul när vår 8 månaders son springer runt i gåstolen och jagar henne….(lite knäpp va?)
Hon gillar även bebisar som drar i pälsen (hon har alltid tyckt om tuffa tag i pälsen. När det kommer bebisar på besök så gnor hon sig så de ska ta tag i pälsen, sen sitter hon där och gnor.
De älskar när det kommer folk på besök, gärna barn. Tyvärr ska de vara med stora sonen, 6 år, på hans rum med kompisar. Kompisarna är alltid lite skeptiska då de ser lite…ja…knäppa ut (de är skrattande hundar..vilket inte alla förstår)
De vill gärna sitta i knät på Grim och hans kompisar, vilket de är lite stora för…men de tror väl att de är små chiuhuahua eller nåt;)
Ja de har sina egenheter alla hundar ;)
En bild på Skip Svenska belgarutställningen 2002 där han blev bäst i rasen malinois!! (Skryyyyt)
Vad fin Skip var! Och Dixie sööt! ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Min tjej är hälften Groenendael som är en av raserna Belgisk vallhund =) Hade gärna haft en renrasig Groenendael någon gång iaf :D

Malinois ju även under namnet IKEA-Schäfer
#16 Vaddå, kommer den levererad i delar? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Lät nästan så *ASG*
Japp, har hört det flera gånger. Speciellt på brukstävlingar.
Gris i nappakappa=rottweiler…..
#18 Hihi japp, med en fin beskrivning på hur man skruvar fast ben, öron och svans på kroppen. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Har jag aldrig hört..men jag sitter och skrattar gått åt det =))
haha har inte heller hört d innan =)
Va i herrens namn får ni allt ifrån..tokfior =))
Tervueren för Nervueren…en del tervar är lite "nerviga"…
#23 Ja man kan undra…..

haha, ni är ju inte sluga på en fläck. hihi
Vart får ni allt ifrån egentligen. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag har hört ganska många "smeknamn" på hundraser….
Men mitt minne är sämre än sämst…
Knäppie på kelpie..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Ja det har vi ju förstått vid det här laget, för det är ju vad Mexx blivit kallad sedan jag började vara här ute :)
Hihi jaa..:P Fast det har jag faktiskt fått från en annan kelpie-ägare.. Så det är inte bara han, det ligger i rasen. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag har inte hört det förenns du sa det hehe…trodde dte var ett smeknamn på Mexx =)))

Haha, Mallar kallar ju IKEA-Schäfer för dom ser ut som schäfrer.
Jag har ingen men när jag var yngre hjälpte jag en kvinna med ledproblem att gå ut med hennes Groenendael. Vilken härlig kille :) sedan dess har jag alltid haft en liten dröm om att ha en belgisk vallhund.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
#13 *ASG* Har aldrig hört det förenns nu…måste vara för gammal helt klart 

Hej
Jag har haft 4 belgare och hämtar snart min 5:e. Underbar ras

De kallas för IKEA-schäfer, för att det oftast saknas något i "förpackningen"(=hunden), och sen är dom ganska lika en schäfer till utseendet.
Personligen tycker jag att de verkar trevliga brukshundar som verkligen kräver mycket!

De kräver en hel del ja!

Jag själv har ingen Belgisk vallhund. Hade funderingar ett tag innan jag skaffade Boss. Men det blev istället en långhårig schäfer.
Min dotter har en Tervuren på 5 månader också. 
Har du en dotter Action??? Nääää…

#38: Johh…
för 17 det står till och med på min sida. 
Määä har jag missat det…snacka om att man blivit glömsk ;)
19 år hur kunde jag missa det… 
#34 vilken/vilka varianter har du/har du haft?
Uppfödare?
Alltid kul o veta!!
Vi har från Belgross(mallen)
och Greylines(terv)
men känner ju en del andra uppfödare så klart.

Jag har haft en terv från Kiwianas och en från Wirwelwind.
1 Groenendael från Wirwelwind och 1 från A-te-ells.
Bellgross känner jag till men inte Greylines.
hey…
belgiska vallhundar rules! :P
har en omplacerings malle som aldrig lärt sig vad ta det lungt är så här är det fulle upp…hur är dina hundar då?…
Det krävs att man vet vad man gör(helst;)
Mycket träning och hjärngympa, men de kan slappna av en hel del också och det är skönt.
Jag vet om en hel del belgare som inte kan slappna av, och det är inte så roligt alla gånger.
Vår hane var väldigt aktiv upp till 2 års ålder, då började han lugna ner sig….tuggade sönder inredning på 3 bilar, köksmöbler, hallen..ja lite allt möjligt……och ja vi hade hundbur i bilarna så fråga inte!!!Jag vet inte hur det gick till!!!

Här är en ny medlem, och jag har en Groenendael tik i min lilla flock :) De andra är Alaskan Malamute och Alaskan Malamute/Finsk lapphund.
Älskar Belgare! Om jag ska vara ärlig så visste jag inte ens om rasen innan denna charmerande dam ramlade på mitt trappsteg en kall marsdag. Hon är det käraste jag har!

Välkommen hit Petra_ hoppas du ska trivas på HiF
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tackar, tackar.

Tackar, tackar.

Säger detsamma, välkommen hit. Fina hundar du har. :)

Jag har en fråga till er som har Belgare. Min tjej har haft en väldigt tuff tid i sitt förra hem, och magen är därmed inte riktigt med. Jag har fått ordning på magen något sånär, men vikten pendlar som en jojo! Vet inte vad jag ska ha för foder, provat ALLT. Även färskfoder eftersom Malamuterna har det. Nu senaste är jag inne på Robur Light and Sensitive, vilket verkar funka förutom att pälsen blir som svinto. Så jag är bara nyfiken på vad ni ger era för något?

puttar upp en tråd om ett foder som jag tycker är bra Cenaturio heter det
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Åh tack, ska kolla upp det.
Välkommen vad kul att du hittade hit till oss…hoppas du kommer trivas med oss hundtokar =)
Jag och mannen min skall snart köpa valp. (Förstagångs hund)
Det blir en Groenendael-hanne som skall heta Rex!
GUUUUD VAD JAG LÄNGTAR!

Groenendael rules :)
Vad mysigt med en liten valp! När kommer den?
Hehe, ja visst rular de?
Tiken skall ultraljudas om nio dagar, och om det blir några valpar och det blir någon hanne, så kommer han att födas 22-23 September om allt går väl.
Hämta honom kan vi då göra runt den 20 November.
"Weeeeeeeee! " Glad-glad och mega valpsjuk!
Oj..inte varit inne på ett tag.
Vet att en del hundar med känsliga magar har ätit Alg guttens eller vad det heter..tror det är med alger i som namnet säger.
Visst är det roligt med belgare!!!

Nu har hon Robur Sensitive Light, tror jag namnet var :) Men nu löper hon så då ser hon ut som en korv vad jag än gör :)

Jag har fött upp Terv för läääänge sen… 

Måste bara berätta en rolig sak. Jag satt och läste lite om Belgiska Vallhundar, och hur de där varnade för att detta var verkligen inte en första hund och att de, om de inte aktiverades flera timmar per dag, kunde ge sig lös på husets fina inredning. Jag sitter alltså i soffan och läser detta, tittar på min kotttjej som sitter i soffhörnet, direkt på rumpan, med baktassarna rakt ut och riktigt sjunker ihop av mys i soffan. Hon löpte vid detta tillfälle så hennes mage var svullen och liksom veckade sig. Till slut släpper hon en fis :-)
Min tjej är då ingen aktivitetsboll! :-)
Pappa har en groenendael! :) Härlig hund!
Jag vill också ha en belgisk vallhund!!
Belgarna är inte så lätta hundar. Det finns naturligtvis många som det inte är nått bekymmer med och har hamnat i rätta händer. Men är man inte hundvan eller har kunskap så kan det vara en hundras man får mycket bekymmer med.
Varför de kallas IKEA-schäfer är för att schäferfolket är rädda för konkurransen
. En bra belgare är nog bland de bästa hundar man kan ha.
För och nackdelen med belgare är att tanke och handling är samma. En schäfer ser en hare och tänker, jag springer efter. En belgare ser en hare och är efter…. 
Gundes sambo

mina har det i sig =)
Har vad i sig?

Tycker mallar är grymt snygga! Vill ha en sån nån gång i livet. Just nu har jag inte tid, men ska troligtvis åka till en mallekennel till sommaren och få träffa dem och skapa en egen uppfattning om dem! :)

#66 nån av groenendael eller tervueren..
en kompis försöker pracka på mig en tervuren ur hennes kull, men kommer inte ha tid för en så krävande hund tyvärr.
Ja, krävande är de. Själv har vi 2 mallar en utställningsmalle och en bruksmalla.