Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1166 ggr
trollet85
0

nekad kastrenation

jag funderar över en sak. Kan uppfödaren neka valpköparen att kastrera sin hund?  Om man INTE köper hunden för avel.

Att man kan bli nekad till att köpa hund därifrån kanske jag kan köpa.

Men om man har köpt en hund o sen vill kastrera den när tiden är inne. kan då uppfödaren komma o neka till att man får kastrera sin hund, eller "gör man som man vill" när köpet är klart?  (om det inte framgår av köpekontraktet att man inte får kastrera)

Hur gör ni som föder upp? (nu vet ja inte ens om de finns uppfödare här inne) men skulle ni ta illa upp/neka om en valpköpare vill kastrera sin hund? Om dom inte köpt den för att avla på.

Cerrolyn
0

Förstår inte varför man inte skulle få det och hunden inte ska gå till avel av en eller annan anledning. Ska bli spännande och se var uppfödarna här säger.

**MVH Cerrolyn

[countess]
0

jag är inte säker men jag tror inte dom kan neka dej det , om du inte har hunden på foder då. men om den är köpt så är det du som äger hunden som bestämmer, prata med konsumentverket tror det heter så iaf, dom borde kunna svara på det

Velsan
0

Har du köpt hunden så har uppfödaren ingen rätt att använda den i avel alltså får du kastrera bäst du vill. Har du den på foder så behåller uppfödaren avelsrätten och då får du alltså inte kastrera.

trocadero
0

Har man inte skrivit på några papper om att man inte får kastrera hunden så gör man ju som man vill. Skriver man inte på några speciella avtal som uppfödaren kanske har så har dom egentligen inget mer med din hund att göra (om inte du vill) efter att hunden är överskriven på dig.

kerstinjo
0

Som #3 så riktigt skrev. Är hunden din och fullbetald så äger du hunden och gör som du vill.

Kerstin 

Zebben
0

Köp är köp och då är det helt upp till ägaren vad denne vill eller inte vill göra med sin hund.

Mischa
0

Som nämnt hade det ju varit en sak om man var hel/halvfodervärd eller liknande, men står man som ägare av hunden utav avtal med uppfödaren är det helt ägarens val.

≧◔◡◔≦

Freke
0

Har du den på foder hel/halv så då har du ingen "rätt" mer än vid medicinska skäl efter konsultering med uppfödaren kastrera hunden.

Annars har du köpt den så är det din och du gör vad du vill eller anser vara bäst för din hund.

Varför skulle uppfödaren få/ge rätt till att avla på din hund?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

trollet85
0

Ne saken är så här:

Jag funderar på att skaffa hund och har (tror jag) hittat en ras som skulle passa mej. Men jag har hittat väldigt varierande priser. 7500, 8000, 8500, 9000, 10000 o 12000! en tusenlapp hit o dit gör väl de sammma, men skillnade mellan 7000-8000 o 12000 är rätt stor. Uppfödaren närmast mej skulle ha 12000:-

Pratade då med en annan tjej om hund, o sa då att jag kommer ändå kastrera min hund då jag inte vill avla, o framför allt inte har kunskap att avla. Då sa hon; men kolla bara så att du verkligen får kastrera din hund. Så att inte uppfödaren anser att man SKA avla på deras avkommor.
Men om så är fallet och jag vill köpa en hund ENBART för sällskap och då kastrera den, bör ja ju bli nekad rakt av att köpa en valp ifrån den uppfödaren som anser att deras avkommor ska gå i avel.

Detta är bara funderingar och jag har inte pratat med nån uppfödare alls.

SLennartsson
0

Men så länge du inte skriver på ett kontrakt där det står att du inte får kastrera hunden, så borde du ju få kastrera honom. Eller? :)

kerstinjo
0

När du har betalt hunden så är den din och du får då göra precis vad du vill med den. Uppfödaren har inge att säga till om då.

Om du däremot köper en hund på hel- eller halvfoder så ska de krav uppfyllas som står i köpeavtalet.

Kerstin 

Vattnadal
0

Fast en uppfödare som är mot kastrering kan vägra att sälja en valp om man säger innan att den ska kastreras. Det behöver inte bero på att de anser att det ska avlas på alla deras valpar. man kan vara mot kastrering av andra skäl.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Millan1971
0

Jag tror inte att uppfödaren skulle neka dig att kastrera hunden…isåfall säljer ju den uppfödarn sina valpar endast till avel…

Konstigabaralillajag
0

Tror som alla andra att köper du hunden är den din enligt lagen och om du sedan väljer att kastrera h*n så är det inget uppfödaren kan göra ngt åt.
Men är det foder det handlar om då är läget helt annorlunda.

Min syster köpte en cairnterrier för många år sedan och uppfödaren "krävde" att man skulle ställa ut. Min syster gjorde aldrig det…

[countess]
0

problemet jag ser är att om uppfödaren inte vill och du gör det iaf då kan det bli bråk med uppfödaren det är ju inget man vill:(

så det bästa är väl att höra med uppfödaren innan  du bestämmer dej och köper valpen så ni kommer överens :) finns det något bättre än att ha en bra uppfödare som man har kontakt med =)?

ingann
0

lagen är tydlig gällande köp faktiskt. har du köpt hunden/katten och givetvis betalat hela köpesumman är djuret ditt att förfoga fritt över. uppfödaren kan då inte ställa några som helst krav på dig eller djuret.

för att ha rätt att bestämma över ett djur ska uppfödaren ha ett avtal om hel/halvfoder, vilket skall vara under en begränsad period. efter antalet kullar/tiden för avtalet löpt ut skall djuret överlåtas på fodervärden och bestämmanderätten för uppfödaren upphör.

vid en eventuell tvist får den som djuret är skrivet på rätten om inga andra skriftliga (och bevittnade) avtal finns.

detta är vad konsumentverket upplyst mig om.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner