Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 694 ggr
Vattnadal
0

Piros kulor sitter löst...

Eller så får han flytta ut! Inatt får han sova i hundgården i alla fall!
Krister har varit borta sen i onsdags. han är handler åt Drífas uppfödare på Amindsen race. Kommer hem imorgon.

För 2-3 dagar sedan började Piro ställa sig ivägen för Vidar i trappen när vi skulle upp till sovrummet. Det har varit lite spänt mellan grabbarna några dagar, men jag har försökt ta det lugnt och bryta utan hets, för att dämpa dem.
Igår flög Piro på Cora och bet i rejält för att han inte ville låta henne titta på en av mössen med honom. Hon skrek till och svarade sen mot, då hon nog ansåg att hon visst hade rätt att stå där. Jag bröt på en gång, och sen fick inte Piro titta på djur mer. Han fick gå ut ur rummet och stå med tassarna på andra sidan tröskeln.

Idag skulle jag ropa in Drífa som var ute på tomten själv. Tänkte att det var dags för frulle åt dem, innan de skulle få gå ut i hundgården för dagen. När jag stängt dörren mellan farstun och hallen hörde jag ett morr, sen var det ett redigt slagsmål på gång. Jag sprang in och lyckades få grepp om Piros halsband snabbt, men han hade oxå fått ett grepp. Han hade halsskinn, ett öra och en bit panna i munnen och vägrade släppa. Vidar som satt fast kom inte åt Piro, och jag vågade inte riktigt offra händerna på att bända, eftersom de brottades runt och Vidar högg hej vilt, samtidigt som Piro skakade och skakade på Vidar.

Efter några minuter fick jag isär dem, då Piro tappade sitt grepp och Vidar hann bita tillbaka på Piro. Vidar gick då att nå genom till, och jag kunde dämpa honom, samt hann få in en grind mellan dem (vi stod i en dörröppning där vi alltid har en grind stående för att dela av när vi har hundbesök eller avdelning för godislek eller tuggben). Piro sprang då genom de andra rummen och kom in till oss från ett annat håll. Han ville fortsätta slåss. Jag fick då in Vidar på andra sidan grinden, och hann stänga in honom i matsalen innan Piro han fram. Vidar lugnade ner sig snabbt, men Piro var riktigt uppe i varv.

En snabbkoll visade att Vidar hållt igen så Piro har inte ett märke. Vidar har en hyfsad reva på pannan, 2 större sår i örat, något mindre utanpå örat och massor av småskrap i örat. Han är irriterad i det, men jag hoppas slippa veterinären. Avvaktar i alla fall till imorgon. Det är rakat runt såren och de är tvättade, men risken är att Piro skakat sönder något i örat.

Piro fick gå ut nästan på en gång, och sprang 30 varv runt huset för att göra slut på adrenalinet, tror jag. Sen fick han gå in i hundgården och de andra gjorde honom sällskap med frulle ute. Raksha och Vidar fick äta först när Vidar var omplåstrad. Nu ska vi ta en sväng i skogen för att tänka på annat. Men Piro kommer inte in så länge husse är borta. Blir det tjafs igen ska vi vara 2. Att dela på grabbar runt 30 Kg är inte lätt. Gissa om det känns i armarna! De bråkade lite grann för ett år sen. Då gick det alltid att få bort Vidar med rösten och sen hålla Piro borta med ett ben. Jag tordde att vi var färdiga med bråk dem emellan…

Suck… Får se hur det blir mellan dem sen. Vet att jag egentligen borde försöka få ihop dem på en gång. Det blir kanppast lättare imorgon. Fast då är vi två, och kan börja med en lite avslappnande prommis.
Misstänker att vi kastrerar Piro sen i alla fall. Han är på tok för jobbig med löptikarna och börjar han mucka bråk med Vidar på allvar blir det till att bo ute eller kastreras.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

nobsan
0

Vilken tråkig situation du hamnat i. Tyvärr har jag inget råd eftersom jag själv aldrig råkat ut för det. Än, ska jag väl tillägga. Men kolla såren. Som jag förstog så bet han fast och ruskade den andra. Ett litet hål kan då vara stort under pälsen. Hoppas att det reder ut sej för dej. Det är aldrig roligt när hundarna inte fungerar tillsammans. Det styr hela verksamheten. Lycka till.

Manda29
0

Nej usch va jobbigt. Vet hur det är när mina tjafsar och det är ändå hane o tik. Grosan blev fly förbannad på Kaxe för ett par år sen. Snacka om att det dundra och hon lyssnade inte. Kaxe gav sig ju fort men hon var inte nöjd förrän han låg helt still o inte rörde ett hårstrå. Sen var det ett mindre bråk för nån månad sen, men då hällde jag vatten på dom, då kom dom av sig. Hon är en väldigt egensinnig dam med starka principer. Med andra ord: jag avundas dig inte. Hoppas det hjälper med kastrering.

nobsan
0

#0 Vad jag menade var under skinnet. Inte under pälsen.

Vattnadal
0

#3 Jag har rakat, och det är ett enda hål som går inåt, så att säga, av en hörntand. Det är dock inte djupt, så ÄN är det inte större hunder huden.

Det jag är rädd för är att sklakningarna kan ha ställtt ill det med örat. När vi skaffade vår första polarhund för att min golden skulle få hemspråksundervisning hände samma sak. Loumi fick exakt samma grepp på raksha och skakade. Raksha hade problem, var irriterad och dagen efter vätskade det rejält ur örat. Då fick vi någon salva av veterinären som gjorde att det gick över. Om det inte ser bra ut imorgon så ringer jag vår lokala veterinär så hon får kika. Fick nyss veta att jag hade blivit överbjuden på buden jag lade på svärd på auktionen igår, så jag har råd att gå nästan i onödan!
Till råga på allt har raksha blodöra, och örat var sprängfullt. Jag hade ingen hjälp att hålla fast henne, men lyckades själv suga ur 10 ml. Bra kvinna reder sig själv!

Piro är ute med Cora nu. De verkade lite förbryllade när de inte fick komma in, men protesterade inte i alla fall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter