Problem hund?
Hejsan! Blev tipsad av en vän om denna sida. Och hoppas på att det är en lika bra och trevlig sida som hon säger. :)
Jag och min sambo har två hundar. En schäferkorsning på 3år Diana och en amstaffkorsning på 8 månader Shiwa.
Diana har alltid varit jobbig. När vi fick henne som valp var hon en stackars rädd liten hund, sen när vi jobbat bort den så var hon "normal", sen när hon var runt ett 7-8 månader och fick sin första löp började problemen. Hon började morra åt alla ute och får värsta utfallen när man möter en hund och hon var även aggresiv mot oss, men det sista fick vi bort snabbt. Vi trodde först det var något med hormonerna men sen när löpen gick över var hon likadan och då trodde vi det var unghunds fasoner.
Vi kämpade med att försöka avleda henne när hon morrade ute eller träffade hundar, gick inte. Vi testade ignorera, funkade inte. Vi testade våld, funkade.
Och de är det som är vårat problem, vi gillar inte den hårda behandlig vi måste ge henne.
Tex igår var jag ute med henne och vi mötte en gubbe med två små hundar. Hon blir helt galen, skäller, morrar och sliter som en galning. Då får man ta tag i halsbandet samtidigt som man slår/puttar på höften så hon ramlar omkull sen sätta knät hårt i magen på henne och ta tag runt nosen samtidigt som man bestämt säjjer nej!!. Hon blir tyst. Nästa gång vi möter en hund så brukar det gå lite bättre, räcker säga NEJ och ge henne en lätt spark. Sen om hon sköter sej bra och man klappar henne eller ger henne berömm så blir hon lika hemsk igen.
Det enda som funkar är att man är hård hela tiden. Sträng ute och väldigt bestämd inne med. Berömmer man aldrig utan bara är arg och bestämd med henne så går det bra. Men det är ju inte trevligt. Vi vill ju kunna tex ha upp henne i soffan och mysa, och ge henne berömm när hon gör rätt och bara ha en trevlig relation. Och vi kan ju inte hålla oss heller från att göra heller, och i samma sekund man myser eller berömmer se man hur svansen höjs lite och hon är sitt hemska jag igen…
Vi kan inte gå ut med båda hundarna samtidigt för shiwa blir förskräckt av våran behandling med Diana, och vi vill ju inte det ska "smitta" heller. Shiwa är ju en jätte mjuk och go tjejj. Som lyssnar direkt man säjjer nej, bryr sej inte om andra hundar och när man tränar henne så vill hon göra rätt och man kan berömma och ge hur mycke godis som helst. Precis som man vill en hund ska va :)
Diana är ju annars en mycket klok och lättlärd hund som kan all grundlydnad och massor med trix. Allt från tassen till tända lampan…
Jag har helt ärligt börja ge upp. Jag känner att går det inte få bort det här så vill jag inte ha henne längre. Jag vill inte ha en så hård och aggresiv hund.
Har ni några tips på få bort det här?

Då får man ta tag i halsbandet samtidigt som man slår/puttar på höften så hon ramlar omkull sen sätta knät hårt i magen på henne och ta tag runt nosen samtidigt som man bestämt säjjer nej!!. Hon blir tyst. Nästa gång vi möter en hund så brukar det gå lite bättre, räcker säga NEJ och ge henne en lätt spark.
Det där lät lite väl hårt om jag får säga det själv. Men hon är inte kastrerad om jag fattat rätt, jag vet att vissa hundar kan ändra helt personlighet om dom blir kastrerade. Men det är dock inte alla! Har hon blivit attackerad av annan hund? Glöm inte bort att hundar har en 3års trots, då brukar oftast hundarna avlivas för dom kan bli väldigt aggressiva. Min hane är snart 3 år och har kommit in i 3års trotsen, han är aggressiv även mot mig såsom andra hundar. Men det enda jag vet som hjälper är att träna, träna och träna.
Kanske inte kom med något direkt svar, men ändå.

Kan vara lite svårt att ge tips då man inte vet riktigt orsaken till det hela och själv har sett hur hon beter sig i de olika situationerna. Men mitt råd blir nog att leta rätt på en duktig instruktör som använder sig av mjuka metoder (tex IMMI) och låta denna instruktör följa med och se exakt hur hunden och den som håller i kopplet gör i dessa situationer och sedan kunna intruera er om hur ni ska träna utifrån det.
Och förresten… Välkommen hit =) Hoppas ni lyckas träna bort detta problem
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Det låter hårt och det är hårt. Som jag försökt få fram i hela mitt inlägg. Tro inte att det här är någon behandling vi vill göra. Men behandlar man henne mildare funkar det inte. Tro mej, vi har försökt så snällt vi kan.
Ingen 3års trots då det har varit såhär i 2,5år nu….
Men tack för svaret iaf!
#2 Tack för tipset!
Tyvärr är jag väldigt osäker om det är just vi som är problemet. Hon är såhär med alla hon är med. Har en kompis som har kelpiesar och tränar/tävlar lydnad på elit nivå som också har gjort sina försök med henne, utan resultat. Men hon är ju så klart ingen expert på problem, men väldigt väldigt duktig med hundar :)
Tack! =) Och jag hoppas också vi kan hitta en lösning. För vi älskar ju våran Diana, annars hade vi ju gett upp för längesen…
#4 Tackar! =)
#5 Jamen en hundpsykolog/problemhundskonsult hjälper en ju med att utreda varför hunden gör som den gör samt lägger upp hur ni kan träna hunden utan dessa hårda metoder. Så jag håller med #2: gå in på http://www.immi.nu/

#3 Ville bara säga att jag förstår di till 100% vi har en pudel här hemma som börjar gå mig på nerverna. problemet med vår dizel är att det inte går att bota. Han har problem med sitt adrenalin. det blir bara för mycket och han kan aldrig slappna av.
Jag hatar att gå ut med honom eftersom att jag är rädd att nån ska komma och kalla mig djurplågare. vilket jag såklart inte är.
Dizel, vår hund är inte aggressiv utan för glad. han skäller och drar konstant. han är lite hoppig men ändå ganska lgn här hemma men om någon kommer på besök eller när posten kommer så börjas det. han har redan skrämt små barn halvt till livet. våra grannar tror j att hunden är farlig.
Ett tips jag kan ge dig som faktiskt funkar på vår dizel är att ofta gå ut bland mycket folk. då blir där förmycket att fokusera på. då blir i alla fall dizel mycket lugnare.
välkommen hit vill jag säga…….men kan bara säga som några andra gå in på immi.nu och få råd,det har gått alldeles för långt om ni inte kan handha hunden utan att göra som ni gör, det handlar inte om bara hunden utan HELA hundens situation, och man får aldrig vara för stolt för att ta hjälp av bra utbildade folk,det är inget nederlag att hjälpa både sig själv och hunden….hoppas det löser sig för er…
#2, 5 och 9
Jag har gått in på sidan och anmält mej till unghundsskola med Shiwa som börjar i juni :)
Och skrivit ett mejl om önskan av privat problemlösning med Diana.
Jag tycker det låter som att er hund har tappat sitt förtroende för er. En hund som blir våldsamt behandlad slutar lita på folk, och det du gör fungerar bara för stunden, och det är ju förmodligen för att hon blir rädd. Samma sak när du säger att ni inte kan vara snälla mot henne för att hon då börjar bli sitt "gamla jag" igen. Att hon börjar morra och liknande när ni mjuknar mot henne beror säkert på just att hon inte har nått förtroende för er längre, och eftersom ni låter snälla på rösten så vet stackarn säkert inte vad hon ska göra. Men som det låter nu så måste ni ju söka hjälp hos nån proffesionell, för såhär kan ni ju inte fortsätta!
Lycka till!
#9 Jag kanske förklarar dåligt. Självklart är det ju inte så vi behandlar henne hela tiden, men när hon får sina utfall så är det tyvärr det enda som hjälper. Och man måste vara hård med henne hela tiden! Tyvärr!!
Men jag börjar inse att man kanske måste ha haft en liknande hund för att förstå!!
Jag är uppvuxen med hundar! Och jag har haft egen hund innan och tränat lydnad och agility. Och har en hund till som det inte heller är några större problem. Och varit hundvakt längre perioder utan problem det också! Så om det är hela dianas situation det är fel på så är det då bara hon som inte trivts med den.
Jag har massor med hundkunniga runt omkring mej också.
Sen så har jag anmält oss till en hundkurs innan och när jag ringde och pratade med hon som höll i kursen och förklarade våra problem så tyckte hon inte det var något för oss…
# Någon som förstår iaf :)
Men oj! Det kanske inte var en så bra sida det här ändå, då vissa verkar svara utan att ens läst ordentligt!
#11 Jadu, kanske det. Men då kanske du kan förklara varför hon började såhär innan vi ens använde våld? För som du kunde läsa i det första jag skrev så försökte vi först avleda henne när hon började såhär. Tex göra sitt och få massa berömm och godis eller andra trix, bära benet osv…Testade det någon månad men funkade inte. Testade ignorera ett tag, men funkade absolut inte. Testade ta ihop henne, tyvärr funkar det…
Vi är absolut inte nöjda över det här därför vi bad om tips! Så försök absolut inte få oss låta som några djurplågare!
Och NEJ, när vi är mjukare mot henne så blir hon inte rädd. Utan glad för stunden! Och vi blir glada :) Ändå tills hon bli sitt dåliga jag igen…

Jag tror att ni behöver en privat kurs eller utredning med henne. Atta ha med en hund som är så osäker på kurs är svårt. Försök hitta någon riktigt bra problemutredare nära er. Det brukar kosta 1500-2000 kr för en utredning, men jag antar att ni tycker att det är värt pengarna.
Visst kan våld lösa problemen, men som ni redan stet, så kommer det tillbaka. Att börja bygga upp er relation från grunden igen, och ta reda på vad som är felet, är inte fixat på en grisblink.
Var bor ni? kanske Zebben har koll på någon som kan hjälpa er där ni bor?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#15 Självklart tycker vi att det skulle vara värt pengarna!
Tack för erbjudandet. Har skickat ett mejl till en kvinna i närheten som fanns på immi.nu. Hoppas verkligen hon kan hjälpa oss :)
Jaha förlåt, jag trodde du menade att hon när ni mjuknade mot henne, blev aggresiv igen! Och jag ville absolut inte få er att låta som djurplågare, då har du fattat mig fel! Så då får jag be om ursäkt. Men sök som sagt hjälp hos en proffesionell, så både ni och hunden slipper göra på det sättet ni gör nu :) Jag skummade bara igenom texten, ska vara mer noggrann nästa gång ;)
Tänkte även berätta lite!
Att idag har vi varit en lång promenerat i solen :) Och efter gårdagens ihopknycklande så var hon hur snäll och lugn som helst. Och man vill ju bara så gärna busa och vara glad med henne!
Men jag och min sambo har bestämt oss nu. Vi ska ta hjälp av hundpsykolog/utredare. Och funkar inte det får Diana flytta till landet.
På somrarna när vi bor i stugan är hon bara så snäll och glad! Där får hon ju springa lös varje dag och hon älskar att bada, följa och fiska, följa och rida, osv..Hon sticker ju aldrig heller för hon är alltid nog nära för att höra vad som händer på gården och så hon självklart kan vara först att hälsa/skälla ut om det kommer någon på besök. Och hon går bra ihop med människor i alla storlekar och alla olika djur. Även andra hundar, har hon hälsat på dom en gång så är hon bara kanon glad att se dom.
Så hade nog varit kanon för henne att slippa bo så centralt så hon måste gå kopplad och möta nya hundar och människor hela tiden. För utan dessa himla utfall hade hon ju varit helt perfekt :)
#17 Okejj, ingen fara :) Men jo, när vi mjuknar blir hon aggresiv och gör sina utfall, mot hundar och folk vi möter. Mot oss är hon alltid snäll och glad och alla andra hundar och människor hon känner. När vi är mjuka mot henne så är hon såklart ännu gladare men då får hon sånna där hemska utfall…
Jo, vi ska ta hjälp av proffesionell. För vi hatar att måsta vara såhär hårda mot henne.

Hej och välkommen hit!
Har missat denna tråd. Men det verkar som om Ni kommer få hjälp. Och hjälp kan Ni bara få utav någon som kan träffa Er och hundarna och se Era beteenden.
Lycka till!
Ps. Pm gärna vem Ni tagit hjälp av. Om ni vill….
10.låter ju kanonbra ju jag önskar er all lycka till, ett tips är också att pm,a zebben som är otroligt kunnig på beteenden på denna sida;-)

Välkommen :) Jag hoppas att det löser sig för er…och krama om din hund från mig =)
#20 Tack! Och har skickat till dej :)
#22 Tack! Det ska jag göra :)