Blå dobermann
Blått är väldigt tjusigt på djur (möss, råttor, kaniner, hundar).
Blå dobermann är en ganska omtalad variant, som tas bort redan när den är nyfödd. Jag vet inte alls vad som är sant, vad som är vetenskapligt bevisat och vad som bara är skrönor, dock har jag sett två stycken fullt friska blå dobbisar i mitt liv.
Nu skulle jag vilja veta sanningen om den blå dobbisen!

Blå Dobermann? Har aldrig hört talas om… men det skulle helt klart vara intressant att se. Du råkar itne ha någon bild du kan visa upp Grodan? :)
Vilken typ av blå ton brukar det vara?
Fanken också… nu blev jag ju riktigt nyfiken här :)
/Carola
Hämtat från Dobermann-klubben:
En del dobermann drabbas ibland av hudproblem, orsakerna till detta är flera. En kan vara alopecia, en autoimmun sjukdom som ger fläckvist håravfall och drabbar framför allt - men inte bara - blå dobermann (den blå färgen är numera inte tillåten på dobermann).
Detta säger FCI 143:
Färg: Blå färg finns sedan 1994 inte angiven som tillåten i standarden. Färgen accepteras dock fram till 1999-01-01.
Men som sagt, det är himla fint… :)
åh, om jag hade en bild, manga… *dregel*
tack för infon therese, men fortfarande… varför?

blev lite nyfiken och googlade, hittade några bilder.
http://www.vanhussdoberman.net/page5.html Bilden längst ner var så söt :)

"Color Mutant Alopecia (Blue Doberman Syndrome) - A hereditary disease most often seen in fawn and blue coated Dobermans. Color mutant Dobermans are born with a healthy hair coat but at 4 to 6 months the coat becomes thin, brittle, and dry. The skin becomes rough and scaly. Blackheads, papules, and pustules appear over the body. The symptoms may not appear until the dog is 3 years old. There is no cure, only treatments to relieve the surface condition."
Läs mera på
http://www.geocities.com/Athens/1878/dobefaq.html
Någonstanns i mitten står det om Blue Doberman Syndrome + några länkar till andra sidor

Hallå!
Jag hade en kompis som hade en blå dobermannhane. Han kom från en skk-registrerad uppfödare och köptes av min kompis "under bordet" eftersom han egentligen, enligt klubbens regler, skulle tas bort precis efter födseln. Jag fick aldrig reda på varifrån han kom, det hette att han var köpt "på hemlig ort". ;)
Han hade "blue doberman syndrome" som visade sig genom att hans hårstrån bröts av hela tiden, pälsen var helt enkelt jättespröd. Han hade även fel på sköldkörteln vilket gjorde att han åt massvis men var väldigt mager ändå + ovanligt aktiv. Det är tydligen också vanligt hos blå dobbisar.
Vad jag vet så är det blekgenen som förvandlar svart till blått och brun till fawn, som orsakar de här sjukdomarna på något sätt, men visst finns det fawn och blå dobbisar som är friska. Jag har för mig att "färgen" man räknar som "sjukast" är albino då de ofta har väldiga problem med synen. Det finns mycket information om de olika färgerna och sjukdomar mm. om man googlar på t.ex. "blue doberman".
Synd att fawn inte är speciellt friska, för färgen är superhärlig! :)
Bilden: Min lilla Elsa är fin i svart. ;)
Håller med fawn är underbar. :-D
Men en sjuk hund vill man ju inte ha. 

Nej, det vill man ju inte. Fast hade man åkt till usa och hittat en fawnvalp utan blue doberman syndrome i stamtavlan, som var vaccinerad och klar vette 17 om man inte shoppat med den hem.. ;)
mmm… ajaj inte sätta sådana griller i huvudet på mig

Nejdå, det ska jag inte.. bara liiite… åhh, fawn dobbis.. och så kuperad (jag tycker det är så vackert).. mums!!
Borde man inte kunna avla bort det här syndromet? Vad jag förstått så var det ganska vanligt på svarta och bruna dobbisar förr också, men det har man ju lyckats avla bort.. Ska vi starta fawn-kennel, grodan? ;)
Jag hade en dobermann i den LJUSA sorten.
Har för mig att färgen heter Isabell.
Jag va så jääääävla mesig på den tiden så jag lämnade tillbax hunden efter att ha fått höra om alla sjukdommar den kunnde dra med sig. Och att dom oftast inte lever längre än ett år.
Ahhh va jag ångrar mig nu ska jag be att få tala om. Hon va så jäkla vacker. Hade henne bara en månad. men ska se om jag kan scanna in foto så kan jag visa. Där jag köpte henne va ingen kennel. men han hade både blå svarta och denna färgen. Klart faller man för den som är mest olik dom andra.
Som sagt. FAN TA MIG FÖR MITT MESIGA VAL!!!!!
BUHUUUUUUUUU!!!
Men men.
de blev denna i stället. En dobermann/rottis kille som tyvärr ej finns mer. Han fick bli avlivad för de inte stod rätt till i hans söta lilla skalle :(
haha… dumma… fast ja, bejtedejte, blå dobisar skulle jag nog kunna avla fram i a f…
än har jag inte sett ett riktigt härligt foto på en blå dobis. IRL har jag sett 2 st… gadd vad fina de var!
fast Luna, eg var det kanske ett bra val… du förutsåg att du och hunden inte hade någon framtid tillsammans…

Tål faktiskt att tänkas på det där.. hmm.. man kanske skulle ta sig ett snack med Elsas uppfödare och se om de vet något om blekgener och annat.. :)
Jag vill VETA varför de är sjukare än vanliga dobbisar och om det går att avla bort. Usch, det är jobbigt att vara nyfiken ibland.. :/
och om det drabbar alla blåa dobisar…

vad jag vet så gör det inte det. har hittat information som säger att en frisk blå dobbis är lika frisk som en svart eller brun. Det är de som är lite knepigt.