Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1119 ggr
anaprincess
0

hundproblem!

Jag har en papillon kille som alltid varit snäll och glad när vi ska gå ut. Men nu den senaste tiden så har han blivit jätte rädd för stora hundar :( Förut har han aldrig brytt sig om andra hundar som vi mött på promenaderna, aldrig skällt åt andra hundar utan han går bara vidare. Men jag vet vad som fått honom så rädd, det är ägarna till dom stora hundarnas fel. En typisk sak som alla dom gör är att när dom ser att vi kommer, deras hund får syn på oss och kryper ihop och vägrar gå så dom stannar och väntar på att vi ska gå förbi, sen när vi nästan gått förbi så slänger sig deras hund efter oss och börjar tokskälla och min hund blir livrädd! Han har aldrig visat någon aggresivitet mot andra hundar eller nån dominans mot hundarna vi mött. Inte konstigt att han blir misstänksam och rädd. Nu är han konstant osäker mot andra hundar som vi möter, känns som om min hund är förstörd :(

Vad ska jag göra? Kan han bli som förut eller är allt förstört nu?

LillMalin
0

hur gammal är han? han kanske är i tonåren?

anaprincess
0

#1 min hund är 6 år, men vad skulle de spela för roll?

LillMalin
0

va menar du med " vad skulle det spelat för roll" om den är i tonåren eller?

anaprincess
0

Ja

lena1
0

2, malin menar nog att om hunden är i slyngelåldern alltså mellan 1-3 år så kan dom ju vara lite knäppa;-),det enda du kan göra är att lugnt passera ändå och noncha din egen hund, för då påvisar du att det är ingen fara vid ett sånt tillfälle…

LillMalin
0

är han 6 år. är han iallafall inte i tonåren! ………… men dom är det typ när dom är 6-7 månader till typ 1 år tror jag…och då kan dom bli hundagressiva , och bli rädd för allt osv..

lena1
0

6, malin slyngelåldern brukar hålla på mellan 1-3 års ålder på en hund;-),lite mindre för en tik än en hane:-)

LillMalin
0

#7, men det är väl kanske könsmognaden som börjar vid 6 månaders ålder? ? för då kan dom ju också bli jobbiga..

lena1
0

8,ja det stämmer men nu var det inte det tråden handlade om;-)

LillMalin
0

#9, jag vet, men jag frågade från början hur gammal den var..

lena1
0

10, jamen nu vet du ju det så åter till tråden;-)

anaprincess
0

Det hjälper inte att försöka ignorera för han blir lika rädd ändå när dom går utfall mot han, blir så arg på vissa när dom gör så att dom stannar och väntar in att man ska gå förbi för det triggar ju bara deras hund ännu mer :/

lena1
0

12,jag förstår din frustration för det, men du lindrar mest för din egen hund om du nonchar det helt klart, jag försvarar ingen i det, men det kan ju också vara så här att den med den större hunden stannar och väntar för att dom helt enkelt inte kan gå vidare förrän du har passerat….sånt händer ju även oss som har större hundar att folk med småhundar stannar och låter hunden skälla när man passerar, det är ju ett problem man inte kan göra nått åt…

Elna
0

Jag brukar få stanna upp vid sidan av vägen när jag möter hundar eftersom min hund är osäker mot andra hundar. Visst hon är stor, men hon är osäker ändå, hon blir inte mer triggad för det, hon blir bara lugnare och tryggare eftersom hon ser vart hunden är, hon ser att den inte kommer bakifrån eller liknande, men andra hundar kanske känner annorlunda?

Kan du inte börja träna hundmöten med de hundar han känner kanske? Så han känner att de inte gör utfall iaf och sen om de finns någon annan hund som är snäll av sig i området som du kan träna hundmöten?

anaprincess
0

#14 Känner ingen här i området och dom jag känner som har hund, har inte rätt sorts hundar för att träna sånt :/

lena1
0

15, vad menar du med rätt sorts hundar, man kan träna sånt med alla raser?

anaprincess
0

#16 det har jag inte sagt men dom jag känner är hetsiga, ouppfostrade, hanhundsagressiva eller bara helt omöjliga.

lena1
0

17, låter ju inge kul, men du kanske kan ge dom förslaget att träna sånt med dem om det går,det skulle dom ju behöva i så fall.