Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1322 ggr
[countess]
0

avel

finns det några speciella regler genom avel ?

har en hund som har seborre en hudsjukdom som är ärftligt  och jag ringde till min uppfödare och berättade det och vad det innebar mm  och när jag hade sakt mitt frågade hon om jag ville ha en fodervalp av min hunds syster. asså hon va inte ens parad då vid det läget jag berättade för henne om seborren , och jag berättade för henne att hon inte borde para henne pga att det fanns seborre i linjen ,  hur som helst vart hon parad och har fått valpar nu

så finns dt inga regler vid att man måste stoppa aveln vid det tillfället ?

seborre sitter hela livet går inte att bota och får ofta gå på antibiotika pga hudinfektioner

från början fick jag bada min hund 2/veckan nu  3-4 vecka

en del måste gå på kortison hela livet pga klåda 

det finns medisiner men är aldeles för dyra för vanligt folk enligt veterinären och sidor om seborre att dom inte ens skriver ut dom

Micce
0

Det finns ju en del regleringar vad gäller vissa genetiskt överförda problem. Höftledsfel är ju en sån grej, där finns det vissa krav för att man ska få avla och registrera hundarna. Det finns också viisa krav på en del andra saker. Dvärg och mellanpudel måste ögonlysas inför avel. Det kommer att komma krav på en genetisk test för ögonsjukdomen PRA hos pudel.

För hundar som inte registreras finns det knappast några krav antar jag, då är det upp till uppfödarens samvete.

[countess]
0

#1 jo fast hon är seriös uppfödare på skk, min hund är registrerad på skk även carros syster plus att hon är ögonlyst och höft rönkad

man kanske ska kontakta skk?

nobsan
0

Hade jag råkat ut för en sådan sjukdom i kenneln hade jag genast tagit ur den hunden ur aveln. Man måste tänka på kommande generationer och  allt lidande som hunden och även ägaren drabbas av. Det finns PRA innom Tax till exempel och då obligatorisk ögonlysning. Och där är det hela avels linjer som blivit stoppade. Tungt för uppfödaren. Men hundens hälsa är viktigast. Nu kanske det inte är alla i kullen som drabbas av hudsjukdomen, men den bär ju fortfarande anlagen vidare.

SparklingTindra
0

#2 Om din hund är SKK-reggad så står ju veterinärbesöket du har gjort på deras hemsida om man söker på din hund. Då vet dom om att den parade tikens syskon har seborre och då kommer dessa valpar inte att kunna reggas hos dom, om det är så att man inte "får" avla på en sån hund.

Micce
0

Det bästa är väl att meddela rasklubben och valphänvisnarna. Då kan dom ju varna dom som köper valp från din uppfödare att kolla linjerna på valpen innan dom köper den.

Pudelklubben gjorde en undersökning för några år sen där man fick svara på en enkät om hundens hälsoläge.

Vi hade en storpudel tidigare med Addisons sjukdom men våran uppfödare var ganska kallsinnig till det hela, trots att det visade sig att det i tidigare kullar med samma tik fanns Addisons. Det fanns, inte då i alla fall,  inga avelsråd just när det gäller Addisons sjukdom, trots att den är vanligare bland t.ex. pudel än hos andra raser.

nobsan
0

#4 Jättebra att du talade om det. Det är inte alla som vet om det. Jag vet att HD och PRA står. Men visste inte om dom skrev annat också.

Mischa
0

Tragiskt att folk inte tänker längre.

Kontakta rasklubben om saken, det finns ju även ett pudelforum där ifall du vill höra med andra uppfödare om saken.

≧◔◡◔≦

[countess]
0

okej jag får kontakta ras kullen sen ska jag kontakta skk och höra men tycker det skulle va sjukt att man skulle få avla på en sådan hund!

[countess]
0

ringde ras klubben och fick vet mer än jag ville :/ dock inte om seborre sk ringa skk direkt jag har laddat mobilen och höra vad dom säger

[countess]
0

har ring skk nu och jag vart ungefär dum förklarad

hennes svar på min fråga om man fick avla på hundar som har sebbore i nära släckt Tax kull syskon som var i det här fallet

svaret va :- men vadå menar du att man ska stänka av alla avelshundar i denna linje?

precis som om jag va dum ihuvet :/

hur som helst så finns det inga regler om det här och man väljer själv som uppfödare att berätta om sådana grejer till valp köpare .

det tråkiga är att sjukdomen än så länge är väldigt ovanligt, men forstätter det så här kommer det att bli vanligare :(

och till sist äre någon fler som har engelsk springen spaniel med sebbore?

[countess]
0

*ptt*

[countess]
0

*ptt*