Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10946 ggr
Karmatarerskanise
0

Allmännt friskaste rasen?

Vilken ras lider av minst sjukdomar? Eller vilka raser?

mandymoo
0

Precisera gärna vilka sjukdomar du tänker på.

Och är det att alla individer ska vara fria från allt eller är det när man ser en sak upprepningsvis ses i en ras….

june
0

hvordan er det med dalmatineren og golden,synes de ser så friske ut.dalmatineren har jo noe med døvhet vet jeg. men golden er vell ganske friske?

Alex
0

Dalmatiner har dövhet (och blindhet?) i rasen pga färggenen. Tror att det är omöjligt att säga vilken ras som har minst sjukdomar (antar att du tänker på rasbundna?) eftersom det finns en hel del raser som saknar det helt. Men kan nog säga att de flesta vallhundar är väldigt friska. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Karmatarerskanise
0

Okey :)

Vattnadal
0

Golden har massor av problem, tyvärr. Höäfter och armbågar, div ögonsjukdomar, allergier är inte helt ovanligt, våteksem osv.

Siberian Husky, avlade till drag är bland de friskaste. Inte direkt hög försäkringspremie där inte!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lisette
0

det här vill jag med veta…

#1 kanske inga direkta sjukdomar. utan en hundras som där inte finns en massa problem som beskrivna i #5 om golden.

en frisk hund, utan dåliga höfter osv…

Zebben
0

#6 Det finns hos många raser, man måste bara hitta rätt uppfödare.

Jag har mina två friska schäfrar med friska höfter.

smurfan-13
0

En vägledning kan vara att titta på försäkringsbolagens indelning av raserna med tanke på premierna. De har nämligen en högra premie på raser som oftare använder sin försäkring… men man ska kanske ha i baktanken att många jägare (inte alla dock!) inte tar hunden till vet för en massa "småsaker" som såna med sällskapshundar gör kanske…

kerstinjoh
0

#8. Kom att tänka på när jag skulle försäkra vår blandis. Folksam sa NEJ p.g.a. Alfons blandning trots veterinärintyg. Undrar hur de tänkte? Att Alfons skulle orsaka skada på andra hundar??

Jag försökte halvförsäkra honom, ja, den delen som är Dalmatiner. Räcka ut tungan .

Kerstin

Vattnadal
0

Om det handlar om en rashund, registrerad, som ska skaffas, så är hunddata underbart.

http://kennet.skk.se/hunddata/ 

Där kan man söka på den ev valpens föräldrar. Klickar man sedan på veterinär får man upp om ögonlysning, höfter och annat intressant. Min nästa golden (många år kvar, då det blir efter Raksha) ska jag minsann forska på. Jag ska kolla höfter od på föräldrar, ev tidigare avkommor (tar gärna valp efter föräldrar som det avlats lite på tidigare, för att kunna kolla hur friska deras valpar är), föräldranas syskon, och hundar bakåt i många generationer.

MVH Elin

june
0

har vært heldig med mine collier

bejtedejte
0

#9, haha, vilken del av honom skulle du försäkra? bak eller fram? :P

Jag har två ganska "sjuka" raser, dobermann och old english sheepdog, men ingen av dem har (ännu) haft något fel som kan tänkas vara rasbundet. Min dobermann har dock haft magomvridning, vilket har varit ganska vanligt hos rasen, och hos alla raser med djup bröstkorg.

De raser jag kan tänka mig är friskast är de som är minst förädlade och mest lika "urhundar", t.ex. canaan dog.

Benjy
0

tycker Pumi verkar vara en väldigt frisk ras.. och siberian husky

Alex
0

#8 Fast försäkringar används ju även vid skador, som uppkommer vid olyckor och liknande. Det behöver ju inte alls vara rasbundet, men vissa raser används kanske mycket till sånt där det är större skaderisk än andra raser och så.. Så det får man ju också ha i baktanke. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bejtedejte
0

Jag har hört att bl a dobermann har hög premie för att många blir påkörda och många avlivas i förtid. Har ingen aning om hur mycket sanning som ligger i det…

Zebben
0

#15 Låter konstig det där. Men jag har faktiskt också hört att just Dobbisarna förolyckas i tidigt ålder. Kan de ha att göra med att de är lite "fläng" i huvudet som små. Räcka ut tunganFlörtFlört

Bonnie_lee
0

En sida jag hittade om ni e intresserade, tyvärr är min ras med som tredje sjukaste hunden, men än så länge har allt gått bra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0001/10/vovve.html

Dama
0

Jakthundarna tillhör de friskaste hundraserna. De är byggda för att klara av sin kropp och uträtta maximal nytta med hjälp av den.Så jag har ju enligt texten bland de friskare hundarna 3 utav dem iallafall vad glad jag blir

Ninja
0

#18: Håller delvis med där, många jakhundsraser är väldigt friska. Men samtidigt så finns det de som är rätt sjukdomsdrabbade också, t ex Tax, olika basset-raser. Stövare kan ha HD-fel, men oftast så är det inte så grava defekter som hos många andra raser.

Generellt sett så kan man nästan säga att lite "ovanligare" raser är friskare, eftersom dom ofta inte har samma massavel bakom sig.

Saluki är en väldigt frisk ras. Så vitt jag vet så finns det inte ens några rasbundna sjukdomar där, och jag hittar inget på rasklubbens hemsida heller annat än att dom påpekar just rasens friskhet.

irma
0

Dvärgschnauzern är en ras som inte har just några avelsfel, finns en ögonsjukdom men det har bara rapporteras ett eller två fall i Sverige. Så vid avel är det endast en ögonlysning som ska göras.

divansson
0

men hur  ligger Jack Russel till då?  dom är ju små och så..

irma
0

#21 jack russel tror jag också en ras med lite avelsfel tror jag… har en kompis som har en liten valp tik nu. Dom är ursöta och väldigt pigga hundar. Det är en grythund så dom är nog ganska envisa också :-)

kemikal
0

Hos Jack Russell finns en liten risk för dövhet, men tror inte att det är så vanligt.

kacka
0

Draghundar och jakthundar har väl sällan rasbundna fel eller?

Hur är det med spetsliknade raser som gråhund, akita, buhund, Keeshond, Sibirian Husky, samojed, Karelisk björnhund, Jämthund osv

Hur är det med drivande hundar så som drever, stövare osv?

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror överlag att alla urhundar är väldigt befriade från sjukdomar.

Apropå ingenting. Varför ska Basset Hounden ha så extremt stora öven? Till vilken nytta? Det är ju iof bra med stora öron om man jagar, då det annars kan bli varmt av att jaga långa sträckor. Men denna storlek…

Zebben
0

men de är väl som rasen i övrigt. De avlar på så mycket hud och massa som kroppen inte klarar av. Varför då inte ha enorma öron. Ledsen

Ninja
0

#25: Läste nånstans att basseten har så långa öron för att "fånga in" doftspåret när dom driver. Huruvida det stämmer vet jag dock inte, läste det på ett annat hundforum och det fanns ingen källa. Men om jag inte minns helt fel så var det en basset houndägare som skrev det, så kanske hon hade koll.

kacka
0

#17 intressant att det bara är drever som är "friskare" än blandrashundarna då det gäller de POPULÄRA raserna…

Konstigt att schäfer kommer så högt upp… men det kanske bevisar att hög procent ÄR friska… Även om det finns flera med defekter och sjukdomar…

Vad har Mellanschnauzer för fel????

Vattnadal
0

Blodhunden har mycket skinn och fladder för att vifta fram lukter och förstärka dem,. Vidare så höjs luftfuktigheten av dräggel, så luketran ska förstärkas ytterligare, har jag hört i något blodhunds-sammanhang. Samma sak borde väl kunan gälla basset.

MVH Elin

irma
0

#28 mellanschnauzern tror jag inte heller har just nå avels fel, möjligen höfter eftersom den är lite större än dvärgschnauzern, dävrgschnazern har bara en ögonsjukdom som bara har hittats 1-2 fall av i Sverige (rätta mej om jag har fel ang. detta)

jag fick höra att skägget på schnauzern är för att dom var  från början rått jagare och för att inte bli biten av råttorna så har dom detta skägg som skydd…så öronen m.m har ju också funktioner på jakthundar

Zebben
0

#29 Jo, men jag har lite svårt för att tro på det där om att öronen ska vifta fram dofter. Den viftar ju lika gärna bort dofter och dofterna virvlar ju runt, så att hunden inte kan känna varifrån doften verkligen är som starkast. Men men…jag vet inte. Tycker det låter som en så konstig förklaring. Har även jag läst det någonstans, men nja. Det går ju så jäkla bra för ståndöron att spåra och hitta doftmarkeringar m.m.

irma
0

#31 hundar med liggande långa öron spårar  lite andra dofter än t ex en äglhund, kanske det är lättare att spåra älg än att spåra t ex hare, små djur (som springer kors och tvärs och gör tväragir) är kanske svårare att spåra och därför behövs långa öron för att samla den doften?
Bara en tanke som for genom skallen,.., :-)

Gutta
0

Vi köpte en Pudel just för att det är en ganska frisk ras…

Marylojs
0

Vinthundar, Västgöta spets, Dansk-Svensk gårdshund. Generellt kan man säga att de raser som inte utsatts för så mkt förädlingsavel till stor del är sunda och friska.

Missy
0

Vinthundarna är väldigt friska hundar

[countess]
0

fick veta av vetrinären i natt att jämte är en av dom friskaste och och dom mest sällskapligaste hundarna men det är ju bara vad en vetrinär säger så

Trazzel
0

#25 jag har en urhund, en mexikansk nakenhund och han är väldans frisk. Och vad jag har hört om mexikanare så är de en rätt frisk ras. Det som kan vara trubbel är med skinnet, men har inte märkt nåt :-)

Tezza
0

Golden är faktiskt en frisk ras. Jag tror det var i Hundsport nyligen som det var ett repotage om de friskaste raserna. Kommer så klart inte i håg alla siffror men det jag kommer i håg är att 52% av flatten blir över 10 år, medelhunden ligger på 78% som blir över 10 år och golden låg bättre till än medelhunden och labben strax under golden…. Måste försöka leta rätt på den här artikeln.

[lottaeriksson]
0

Vi människor har lyckats avla sönder nästan alla raser, och det bara för att vi tänker på oss själva och våra sjuka ideal. Blir riktigt förbannad när jag tänker på raser som Engelsk Bulldog som har såna andningsproblem, samt Schäfer som ska ha så låg bakdel som möjligt! Egentligen borde man fan bojkotta Svenska Kennel Klubben. Men det vill man ju egentligen inte heller. Så svårt det där, men jag anser att nånting måste göras åt all hetsavel som pågår just nu! Som min hund, som är av rasen Amstaff. Dessa raser har ju så otroligt mkt problem med huden. Och när Tarox föddes trodde uppfödaren att han kunde ha Demodex, eftersom alla valparna i kullen fick utslag som såg ut som finnar. Ett prov togs från varje valp, och provsvaren visade att det inte var Demodex. Men likförbannat när vi kom hem ifrån Skåne efter att vi hämtat honom, så började han få små kala fläckar, så vi åkte till veterinären som gjorde ett skraptest, och då visade det att han hade Demodex! Vi kunde ju inte säga så mkt om det, utan vi gav medicin och sen försvann det. Men senare efter nån vecka började Tarox få skyhög feber och vägrade stödja på bakbenen, så då åkte vi mellan det ena och det andra djursjukhuset och djurkliniken innan vi tillslut blev skickade akut till Uppsala. Där blev han inlagd i en vecka ungefär innan de hittade felet - metafysär osteopati. Ett växtfel i skelettet eller nått. Snacka om att jag och Jonas blev less då. Vi åkte ända ner till Skåne efter att ha valt en kennel med omsorg, för att vi ville ha en Amstaff utan hudproblem och så, men likförbannat så hade vår det ändå! Jag vet inte hur mkt pengar vi lagt ut i veterinärskostnader, men det rör sig säkert om 20000 kr. Inte för att jag ångrar vårt köp, absolut inte, men det känns ju lite knapert! :/ Vår veterinär här hemma i Sundsvall sa även att 9 av 10 Amstaffs, staffe etc kommer in med hudproblem. Tycker det är så sorgligt! :'(

Men som sagt, det jag ville ha sagt med detta var att det nog inte finns någon ras utan problem. Och sen så har jag inte så stor koll på raser med mindre sjukdomar heller.

Mischa
0

Som redan nämnt kan man ju hitta friska hundar inom alla raser bara man söker längre än vad näsan räcker.

ALLA schäfrar går verkligen inte på hasorna, är sönderavlade eller  höftproblem.

Det är upp till valpköparen att skaffa valp från en uppfödare som är mån om hälsan, som inriktar sig på arbetskapacitet.

Inte ta första närmsta uppfödare, eller billigaste bastarden på blocket då har man verkligen inget att säga till om, precis som alla annan marknad styr efterfrågan.

Sen hade ju agria gjort en lista över detta där jaktspetsarna toppade och boxern låg i botten, därmed inte sagt att det är så iom att ett stort mörkerantal är oförsäkrade och ej försäkrade i agria.

≧◔◡◔≦

Anett Lindbom
0

De flesta vinthundarna är rätt så friska, förutom Irl.Varghundarna som har en del problem, och jag tror, eller har för mig att även hjorthundarna har/ hade en del problem i sin ras också..

Men Whippets är friska & sunda hundar,=)

[lottaeriksson]
0

Nej jag sa inte heller att ALLA Schäfrar går på hasorna, men ju lägre de går ju finare anses de vara. Såg inslaget ur Insider där man tog upp sån här avel, och det var det som fick mig att tänka till!

Och när det kommer till min hund så valde vi som jag skrev kennel med omsorg! Vi gick via Svenska Amstaff klubben, och den uppfödaren vi valde att köpa ifrån hade ett väldigt gott rykte om sig att föda upp friska hundar. Inget illa menat om henne, för Demodex ligger och lurar i generna, och överförs från tik till valpar, även om tiken inte själv kanske har sjukdomen. Så hon kunde ju inget veta om det där. Men det jag ville få sagt var som sagt att det nog inte finns nån ras som är helt fri från sjukdomar!

Mischa
0

#42 Insider ja…som tog upp alla extremexemplar och var lagom partiska, tog folk som inte kunde tala ur skägget, med fd bittra uppfödare som blivit uteslutna pga sin egen avel/hundhållning.

Nej, dom anses inte finare ju lägre dom går, det är mer som spelar in, det står inget i standarden att dom ska se så ut mer än att ryggen skall vara lätt sluttande.

Men nånstans har det ju börjat, det jag menade var ju att långt ifrån alla schäfrar ser ut så och långt ifrån alla uppfödare har det målet. 

En hund med demodex eller som gett demodex är avelspärr på, tyvärr är inte inte många som lyssnar på det örat eller ens kollat upp problemet i sina linjer då det nedärvs recessivt (med andra ord borde även hanen burit på skiten), jag vet inte hur det är med demodex med HD inom amstaffen är bedrövlig dels för att uppfödarna inte "ser" problemet och inte röntgar eller avlar på hundar med ibland grav HD öppet trots att dom är välkända, svenska uppfödare med "gott" rykte.

Men jag håller med, inga raser eller blandraser är garanterat sjukdomsfria.

≧◔◡◔≦

[lottaeriksson]
0

#43 Vår uppfödare har efter att vår hund diagnoserats med Demodex, tagit alla de hundarna ur avel, dvs pappan, mamman mormodern etc. Så den avelslinjen eller vad det heter har upphört nu. Så hon avlar inte på sjuka hundar.

Mischa
0

#44 skönt att höra.

≧◔◡◔≦