Utställning
Jag har länge funderat på att ställa ut Tarox nån gång, bara för skojs skull, för att få höra en bedömning på honom. Hans morföräldrar, föräldrar och deras syskon har det nämligen gått bra för inom utställning. Men jag vet inte hur jag ska träna honom att stå stilla och att stå upp medan man kollar på honom. På en gång när man ställer upp honom så sätter han sig igen. Och så vill han hela tiden hoppa upp på en och hälsa (försöker träna bort detta just nu).
Hur ska jag gå tillväga? :/ För om han skulle hoppa på domaren så blir jag väl diskad kan jag tänka mig? :S
Hej !
Jag är nybörjare på utställningar, men nu har vi varit på 2 stycken, och det är kanonkul. :-) Mitt tips är att du kollar om det finns ringträningar där du bor *Kurs* där får man lära sig allt, och det fungerar i princip som på en utställning. Om du inte hittar någon kurs så får du träna själv.
Stå framför hunden med en godis i handen, säg stå - stanna. Så ska dom kunna stå i upp till 5 minuter…bara att träna flera gånger om dagen.
Låt folk som kommer hem till er låta få ta på honom, känna så att pungkulorna är på sin plats, känna igenom hans kropp, kolla bettet mm. Då ska han kunna stå stilla och du framför med en godis i handen som jag berättade här om här ovan.
Gör en egen ring på ca 20 x 20 meter, spring runt med hunden på din vänstra sida *motsos* Efter ett - två varv så stanna, stå, och stå stilla m godis i handen.
Detta kanske låter svårt, men det är det inte, och hunden lär sig snabbt….
Lycka till

Domare gillar ju hundar, så en puss blir de kanske glada för. Fast de vill ju inte bli välta av en överenergisk hund heller.
Man kan ju träna hemma oxå, även om ringträningar är toppen. Gå på ringträning en gång eller så gör ju att man vet vad och hur man ska träna.
Annars är det väl bara att nöta på att springa vänstervarv fint i kopplet, sen att kunna stå fint, och mycket viktigt att en främmande människa ska kunna kolla tänder, känna igenom hela kroppen (för hanhundar även känna på kulorna) och få göra detta utan rädsla eller överdrivna glädjeyttringar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Okej, tack för svar alla! :)