Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 731 ggr
attmar
0

Eventuellt blivande hundägare...

Hej allehopa!

Jag la det här på vovve.net men tänkte att jag lägger upp de här också :)

Jag är en tjej på 23 år som hittils alltid har varit en kattmänniska.
Har 3 huskatter hemma men har nu börjat känna att det skulle vara roligt med en hund.
Att få ta lite mer ansvar, att ha någon att gå ut på promenader osv.
Jag har till och från i hela min uppväxt haft problem med deppressioner och går därför hos psykolog. Det var faktiskt han som föreslog för mig att jag skulle skaffa en hund, men först gillade jag inte alls idén.. jag hade nog för låga tankar om mig själv och trodde inte jag skulle klara av dig. Men som sagt jag börjar mer och mer gilla tanken på att ha en hund och eftersom min läkare tror att det skulle göra mig gott så vill jag kolla lite vad det finns för alternativ.
Som läget ser ut just nu kan jag inte direkt någonting om hundar…
Vilken ras är en bra "första hund"? En som kanske inte är alltför krävande, ganska lugn och inte alltför stor. En hund som kommer överens med mina katter…
Sen undrar jag också, för tillfället är jag sjukskriven och har ju som ni förstår därför inte så god inkomst. Jag vet ju att en hund kostar ett par tusen och det är ingenting jag har nån möjlighet att lägga i en summa…
Kan man ta en hund på avbetalning, eller finns det nån möjlighet att kanske vara fodervärd eller nåt liknande?
Jag vet att man brukar säga att har man inte råd att köpa ett djur ska man heller inte ha nåt… Men jag älskar verkligen djur, och skulle aldrig skaffa ett djur om jag inte visste att jag klarade av det. Jag ger mina katter all kärlek jag bara kan och ser alltid till att dom har det så bra som möjligt och skulle självklart göra detsamma för min hund…
Jag bor i en ganska stor 2a och och tycker själv att jag har plats för ett till djur.
Som läget ser ut just nu är jag som sagt hemma i princip hela tiden och därför skulle ju hunden aldrig få vara själv… I framtiden vill jag även jobba med djur och har jag tur kanske jag kan ta med mig hunden till arbetsplatsen :) Annars skulle jag se till att lösa det på något annat sätt, tex ett hunddagis…

Så vad tror ni? Är hund något för mig? :) Har ni en hund som skulle passa mig?
Och ge mig gärna alla råd och tips ni har till en ev blivande hundägare!

LillMalin
0

ja, det är klart att du kan ha en hund!! =)

Kanske en golden eller labrador? dom är lugna i sinnet, gillar djur osv. men nackdelen, kan vara att dom fäller en del, även när det inte är fällningsdax! =)

LillMalin
0

ja, det är klart att du kan ha en hund!! =)

Kanske en golden eller labrador? dom är lugna i sinnet, gillar djur osv. men nackdelen, kan vara att dom fäller en del, även när det inte är fällningsdax! =)

attmar
0

Ja de är fina hundar, jag satt förut och kollade lite på blocket bara för kul skull och såg så himla söta labrador valpar :)

LillMalin
0

Har själv en labrador, en underbar kille =)

gejsa
0

Var bor du? Vet en hund som behöver omplaceras som är jättego. En blandras.

attmar
0

Jag bor i Sundsvall

gejsa
0

Ok! Det kanske blev för långt bort. Det är en hund som bor i Eskilstuna som behöver ett nytt hem nämligen och jag vet att dom vill att det inte ska vara så långt bort.

attmar
0

Okej.. ja jag vet inte ens vart eskilstuna ligger, men de var ju synd.. :)

LillMalin
0

du bor inte så långt från mig då, (inte vad jag tycker iallafall! =))

MariannE11
0

en hund kan hjälpa dej massor…. och du kan hjälpa en hund massor…Glad

min ena dotter har haft det jättejobbigt de sista 3 åren…. vi har fruktat för vad som skulle kunna hända…. men sen sent i höstas kändes det som vi grep det sista halmnstrået och köpte en hund… den har gjort underverk…..men det krävs rejäl uppbackning av oss föräldrar…. dottern är 16 å o kommer att få asperger diagnos de närmsta veckorna…. hon mår jättebra av sin hund….. men som sagt vi föräldrar måste backa upp det som hon inte kan ge hunden…. fasta tider och tala om när det ska borsta, rastas osv….för hunden ska åxå må bra….

med hunden kommer hon ut….å träffar mer människor hon annars skulle ha gjort…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Millan1971
0

#5 vad e det för hund som skall omplaceras och varför? Jag vill oxå köpa en hund så småningom;)Jag bor i Ludvika,inte sååå långt från eskilstuna….

SaraC
0

Vissa uppfödare erbjuder att man får betala i omgångar. Mitt råd är att först bestämma ras eller flera raser, du känner passar dig. Och sedan när du börjar leta rätt uppfödare, kan du ju kolla hur de gör med betalningen.

Annars finns det ju alltid omplaceringar, som för det mesta är billigare. Men då bör man tänka på att en omplacering oftast innebär mer arbete.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

gejsa
0

#11# Jag försöker länka till min tråd som jag hade uppe för ca 2 v sedan. Åkte bort själv men ingen seriös har mejlat mig än och frågat om telefonnumret.

En jättefin hund. Men ägaren ska jobba mer och dom har inte tid med hunden längre.

http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=b982b164-3a2b-4b19-b855-0ac4978d8981