Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2112 ggr
SaraC
0

Varning!

Följande är urklipp från en annons som cirkulerar runt, fanns på Blocket igår men verkar numera borttagen.

Vi är två tjejer som kommer starta ett omplaceringshem för hundar. Vi kommer i första hand ha små hundar, men även stora kommer bli aktuellt Omplaceringen kommer vara att de lämna ut för en symbolisk summa men på vissa tikar kommer ev. 1-2 kullar bli aktuellt så att vi får in lite inkomst så vi kan hjälpa fler hundar. Vill du vara livstidsfodervärd? Köpa en hund? Kanske köpa valp? Vi kommer ha blandraser, ev. någon renrasig. Vi kommer att ha med raserna Chihuahua, dv pincher, powder puff, kinesisk nakenhund, mexikansk nakenhund mm.  

Fick nys om detta från ett annat hundforum, där flera medlemmar försöker stoppa detta. Bl.a. mejlat och ifrågasatt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Alex
0

Omplaceringshem för speciella raser.. Då lär de ju knappast behöva så mycket pengar för att ta hand om de hundarna. Och ta valpar bara för att tjäna pengar.. Suck. :/

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
0

Mm.. Att avla på omplaceringshundar överhuvudtaget.. För att få "lite inkomst", jojo.. Snarare tjäna ganska bra pengar, dessa små blandisar ser man ju titt som tätt på Blocket för rejäla summor

mandymoo
0

Ja och sätta i system att avla korsningar…

Sen det där med livstidsfodervärd… det är inte seriöst.

Men så länge som folk betalar så höga summor för blandrasvalpar så kommer dom att fortstätta.

SaraC
0

Annonsen finns just nu på eniro.se

Säljes: Djur & tillbehör>Hundar & tillbehör

Omplacering av små hundar

Bonnie_lee
0

de verkar vara två unga väldigt naiva tjejer. Hoppas folk vet bättre än att skänka dessa tjejer sin hund o låta de avla på den o sälja vidare både tik o valpar sedan.. usch

SaraC
0

Skrämmande nog skulle de vara runt 25-30. Någon som hade kollat upp telefonnumren

Bonnie_lee
0

jag kunde inte hålla mig, var tvungen att skriva ett melj.

SaraC
0

#7 Det kan nog knappast skada, om man säger så.. :)

Zebben
0

Även jag har skrivit mail. Kunde inte låta bli! SkrikandesHur oseriöst lät inte den annonsen!!

TinaH
0

sista idioten är ju tyvärr inte född ännu…..

Blir skogstokig!! Skrikandes

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

SaraC
0

Jo, var flera personer som skrivit mejl med bra frågor om avel till dem. De svar de hade fått var typ "tråkigt att ni missförstått vår idé, vi vill bara hjälpa hundarna. vi kommer i första hand använda renrasiga hundar, men en blandras är heller inte fel" eller nått liknande dravel! Inte ens ett svar på någon av frågorna de fått.

Hoppas verkligen att det tar stopp för dem..

TinaH
0

jag måste bara få vara liite ironisk….Oskyldig

citat

"  vi är två tjejer som kommer att bygga ett stort fint hundstall så fort vädret tillåter. det kommer bli ett hus där hunden är i centrum. Vi tar nu emot intressanmälan på fodervärdar, vi tar nu emot hundar som skänkes till oss eller säljes till symbolisk summa. vi kommer att driva ett ställe där vi letar upp bra hem och säljer hunden till mkt billig summa samt på vissa tikar kan avtal som 1-2 kullar bli aktuellt. för mer info ring oss. nytt nr kommer bli aktuellt men tills vidare xxx-xxxxxxx el xxx-xxxxxxx även hemsida på gång. vi kommer alltså även att ha en mindre uppfödning, vilket i första hand kommer att bli blandisar. med raser som Chihuahua, dv pinscher, papillion, kinesisk och mexikanska nakenhundar. varmt välkomna att ringa. "

hur smarta är dem??
Lämna ut sina nummer så folk som är vättigt hundfolk, kan ringa till dem, och slår man upp nummrena på eniro så bor dem i nått som heter "censurerad, den andre "cencurerad" den sist nämda låter som en lägenhets adress eller villa.
Men hur ska dem då ha hundarna i ett stall, som inte är i närheten av dem själva??

Undra hur mycket samtal dem får från folk som har skällt på dem?

suckar och blir ÄNNU MER skogstokig!! SkrikandesSkrikandes

Mvh TinaH

SaraC
0

ja men dom ska ju BYGGA ett stort fint hundstall! ;)

Konstigt att man har råd med det..

-mmk-
0

#13 precis .. hur fan har dom råd med det .. och det ska vara ett stort fins hundstall .. :p

SaraC
0

#14 Vadå? Det kostar väl inte så mycket? Har väl var och varannan uppfödare? ;)

Uj uj.. Vilka människor.. De LÄR väl inse att det inte kommer gå!?

SaraC
0

#12 Känn dej inte rädd för att ringa/mejla med lite "skäll" du med ;) Är man så dum så man lägger ut nummer så..

SaraC
0

#7 & #9 Skriv gärna och berätta om/vad ni får för svar!

AgnetaK
0

Jag känner mig lite trög, men vad ska dom göra, vad är affärsverksamheten? Varför skulle JAG vilja anlita dom? Är det när jag vill bli av med en hund jag ska kontakta dom? Vem är fodervärd, dom? Och hur skulle det funka, tycker dom?

Ironiskt att de tycker att det är fiffigt att ta valpar (som i så fall är deras valpar?!) för att bringa in lite cash.

SaraC
0

Dom ska bygga ett stort fint hundstall, sedan ska de ta hand om alla hundar ingen vill ha. Sedan ska de avla på de hundarna för att få hela ciruksen att gå runt. De kommer att kunna köpas både vuxna hundar och valpar. Man kan även få bli fodervärd på livstid, som tydligen är något nytt påhitt.

Du är säkart välkommen både att dumpa av en en hund eller köpa en!

;)

WesthKiowas
0

Inte för att klaga men denna tråd är ett brott mot skrivreglerna och det kan leda till att Ifokuskillarna och sajterna här råkar illa ut! Måste klargöra att även jag tycker annonsen är bedrövlig! Men man får inte avslöja personers identitet som man skriver om och eftersom telefonnummer och adresser finns i tråden så är det lätt att ta reda på.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

SaraC
0

Men det var ju jag som startade tråden och jag har varken skrivit ut några namn/nummer/adresser?

Kanske TinaH kan vara gullig att ta bort sitt inlägg själv och skriva ett nytt utan infon om personerna? Viktig tråd så den borde få vara kvar..

AgnetaK
0

#19  Verkligen fint av dom, nyskapande. För att inte tala om vilka hundvänner de framstår som! *ironi*

#20 Det framgår inte om du tagit kontakt med sajtvärd/medarbetare/skribenten här, men jag gör det så telefonnumren får tas bort.

Faxlin
0

Jag har nu varit in och ändrat så vi inte bryter mot PUL lagen här.
Tack för att ni tipsar om detta.
Mvh ÅsaF medarbetare

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

SaraC
0

#22 Det är redan fixat ser jag! Snacka om snabbt! :)

Ja, det är ju som sagt en helt ny typ av verksamhet det här. En riktigt bra affärsidé! Antingen så är de så dumma att de inte förstår vad de håller på med eller så är de väldigt smarta.

KerstinP
0

Du hann före Åsa. Bra att du ändrade och tack för det. Även tack till dig Agneta och till dig Camilla.

AgnetaK
0

"med raser som Chihuahua, dv pinscher, papillion, kinesisk och mexikanska nakenhundar…"

Hm, tänk, bara raser som är populära nu nämns, lustigt!  Ja, kanske är de väldigt smarta.

SaraC
0

#27 Fanns ju en kvinna (inte nämna några namn nu!) som satte liknande i system för en tid sedan. Var ju även med på Efterlyst, om ni kommer ihåg..

ViktorMarina
0

ahhh, livsfarligt.. hoppas ingen lämnar sin hund till dem!

AgnetaK
0

#27 Faktum är att det var precis det jag tänkte på när jag började läsa tråden, trodde till och med att det var dit det skulle komma.

WesthKiowas
0

#22 Jag satt på jobbet och var tvungen att rusa ifrån datorn så jag hann tyvärr inte kontakta någon. Men såg nu att det var fixat, vad bra!

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

SaraC
0

#29 Ja, man kan ju fundera.. Låter ju lite likt. Men det var ju iaf samma sak, lura folk för att tjäna pengar.

TinaH
0

Åsa

STOR TACK!!…jag gjorde bort mig, ska inte upprepas, tänkte på det nu efteråt!!…..*skämms gör jag, som en hundvalp ungefär*Generad

kramis

och ännu en gång tack!

Mvh TinaH

WesthKiowas
0

#32 Det är inte lätt att tänka på allt, ta det inte så hårt. Lätt hänt!  Vi som är sajtvärdar eller Medarbetare är ju dom som ska hålla koll.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

AgnetaK
0

#30 Det gick ju finemang, bara bra att du skrev här så hamnade det i rullning så att säga. ;)

Faxlin
0

#32: det är lungt. I stridens hetta och när man blir upprörd är det lätt att man glömmer.
Det är därför det är så bra att någon reagerar och hojtar till. Så nu kunde vi ju fixa detta snabbt i alla fall :-)

#25: haha, någon nytta ska du väl ha av mig ;-)

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

SaraC
0

Här kommer lite update.. De har tydligen redan fått in hundar/har hundar påväg in

Vad gör man åt detta? :/

SaraC
0

Ps. Om någon är hästintresserad så har verksamheten tydligen utökats..?

Vi är två tjejer i åldern 25 & 28. vi har båda varsitt stort stall med mkt bra träningsmöjligheter. vi lever båda med häst som heltidssyssla. B tränare och montelicens. vi tycker att det behövs någon som förmedlar travare. därför startar vi nu gemensamt detta

* vi tar emot travare för inridning/lättare skolning för senare försäljing.                  

* tar emot intresseanmälan för köpare                                             

* tar även emot försälningshästar på telefon. pris diskuteras

alla hästar mottages 

Enligt telefonnr och mejl ska det vara samma personer, enligt en som kollat upp.

Karmatarerskanise
0

Haha, där ser man. Förstår dessutom inte hur man kan sätta in en annons och tro att folk ser den som seriös då de inte ens använder rätt regler i sin text, angående stora bokstäver samt komma.

Orkar man inte lägga ner tid på ens det, finns det inget som tyder på att de klarar av annat heller ;)

mandymoo
0

Måste fråga - är det på blocket dom här annonserna dyker upp?

Kan man inte anmäla dom på något sätt???

SaraC
0

Ja, blocket och eniro. De har funntis/finns flera olika. De verkar cirkulera lite och tas bort för att sedan komma tillbaka med lite annorlunda innehåll.

Är medlem på ett annat hundforum där de här diskuteras flitigare. Folk som skickat mejl till dem och fått svar osv. Därifrån jag fått all info.

Karmatarerskanise
0

#39 Vad skulle man anmäla dem för?

SaraC
0

För att ha ett visst antal hundar/driva uppfödning krävs ju tillstånd - inte säkert dom har det.

Miljönämd eller liknande som har ansvar för tillsyn av djurhållning kan man ju också kontakta.

Polisanmälan blir nog svårare..

LeLott
0

#41 Något om att annonsen är vilseledande. Måste ju vara lika regler för privatperoner som företag att vara korrekta i sina annonser? Något jag tänkte på när jag läste här. Ta reda på vad lagen säger om den typen av annonser. Som jag ser det så annonser dom som om dom bedriver eller tänker bedriva verksamhet.

Men sen är frågan om man kommer åt dom. Oavsett så är det alltid svårt, så långe det bara finns annonser att "reta upp sig på". Kanske det måste finnas dom som blivit direkt lurade av dom först för att något sånt ska fungera.

#40 Har någon tagit kontakt med dom och låtsats vara seriöst intresserade av deras annons eller har det varit ifrågasättande av den? Tänkte mest på om svaren varit olika då.

SaraC
0

#43 Precis. Men får de hela tiden nya käppar i hjulen så kanske de tröttnar tillsliut.

De är flera personer som mejlat och fått svar. Innehållen i mejlen har väl varierat lite i kvalité, men det var särskilt en person som skrev ett långt och detaljerat mejl med bra frågor på hur dom har tänkt runt allting. De har bara fått till svar att "tråkigt att du tycker så här, men vi har iaf fått över 60 mejl från folk som gillar vår idé". Ungefär.

Vet inte om någon låtsas vara intresserad. Även folk härinne som mejlat, men vet inte om de fått svar.

AgnetaK
0

vi tar emot travare för inridning/lättare skolning för senare försäljing.

VEM ska sen sälja dessa travare, de själva eller ursprungliga ägaren? Och vad är "försäljningshästar"? Jag gillar inte såna där luddiga formuleringar, de kanske är jätteseriösa men sånt där får mig att dra öronen åt mig.

Ja, det enda jag kan säga till deras fördel är att de inte hymlar med att de avser att själva sälja djur och tjäna pengar på som andra tröttnat på eller av andra anledningar inte kan ta hand om. Som nån slags konsult. ;) Ska bli spännande att höra om ev. fortsättning.

TinaH
0

Dessa folk verkar ju vara desperata…..

Stackars folk täönk om dem kunde göra nått nyttigt i stället…..vem vill över huvvetaget lämna in sitt djur där?

När man hämtar det, så är det väll antingen betäckt, eller omplacerat  i ren förvirring av dem…..

suckar….

Mvh TinaH

myriis
0

Åh.. Seriöst, jag har inte ens gått ut grundskolan och jag måste ha mycket mer hundkunskap än dessa två! För tusan.. Man avlar väl inte på omplaceringshundar?! Och sen endast för pengarna?! Hur många kommer egentligen köpa deras valpar, och dem lär ju få alldeles för mycket hundar än vad dem kan ta hand om.. JAg tycker synd om hundarna.

Faxlin
0

#47: Tyvärr kommer de säkert få dessa valpar sålda, då de valt raser som inbringar mycket pengar.
Tycker det här är riktigt illa. Men vad gör man?
Tråkigt att man inte kan hejda detta. Får hoppas folk förstår att de inte ska lämna sina djur dit, för om de inte får in några hundar/hästar så lär de heller inte kunna bedriva sin verksamhet.

Audiatur et altera pars

Alex
0

Jag reagerade på en sak.. "vi lever båda med häst som heltidssyssla" Hur ska de hinna med hundarna om de lever med hästar som heltidssyssla? Och de verkar inte heller ha förstått att omplaceringshundar tar väldigt mycket tid.. Och speciellt valpar.. Och att skola om travare tar ju också sin lilla tid, de lär ju få jobba med ett antal hästar flera gånger om dagen. Båda delarna tycker jag är heltidssysslor, så jag förstår inte alla hur de ska hinna med både och..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

stuffsnuff
0

man skulle ju nästan leka intresserad av en hund eller något för att åka dit och kolla in stället :S

SaraC
0

Oj, vilken gammal tråd!

MariannE11
0

ja det var en gammal tråd….satt själv här o gapade… någon som vet hur det gick för brudarna?… kanske bor på Bahams eller liknande nu?

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/