Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 774 ggr
Lina-Marie
0

Problem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu har Diesel blivit 5månader och han är den mest underbara hund som jag har träffat! Han är mycket snäll och han älskar alla människor och djur som han har träffat. Och det är där problemet kommer in.

När vi är ute och går och vi träffar på en anna hund så reser han ragg med en gång, morrar och drar i kopplet. Jag har försökt att ignorera honom genom att bara fortsätta att gå och titta rakt fram. Jag har försökt att försöka att få honom att fokusera på en godis eller en leksak. Jag har även försökt att sätta honom ner bredvid mig och låta hunden gå förbi mig. Men han släpper inte hunden med blicken och bara morrar och dummar sig.

Eftersom att han bara är en valp så har folk med överseende med honom så de ler bara förstående och fäller komentarer som "fortsätt jobba med det bara så kommer det att gå jätte bra!" 

Många låter honom komma fram och hälsa på hundarna och då kryper han nästan fram och vill hälsa och är jätte glad men då måste de komma en meter ifrån honom innan han kommer in i den känslo nivån. Men innan dess alltså två meter till hundra meter så börjar han att trippa på tå, resa ragg och morra. Detta har han hållt på med i snart en månad så jag tror inte att det är någon könsmognads grej. Någon som vet vad jag kan göra? Jag vill att han ska antingen ignorera andra hundar eller att han vill träffa dem och leka med dem.

Hjälp!

nero
0

Hej förstår precis hur du har det!!!!

Har gått igenom denna fas själv med mina hundar.Du gör helt rätt i att ignorera honom när ni möter andra hundar fortsätt gå utan att säga något.

Jag gjorde även som så att jag lät inte min hund gå fram o hälsa på andra hundar och om någon frågade om dom fick hälsa så sa jag nej. Låter man hunden hälsa på hunden ni möter så får han ju belöning för sitt beteende!!!!

Men det tar tid kan ta väldigt lång tid……men trägen vinner!!!

Är ingen expert men lite tips som funkat för mig iaf!

lycka till!!!

Lina-Marie
0

Ingen som har något annat bra tips?

lena1
0

du gör det jättebra med att ignorera honom, ett annat tips är att du ser till att du får uppmärksamheten till dig, vid möte kan du helt resolut börja träna fot med honom, gärna med en gotta i handen så han har full fokus på dig och inte den andra hunden, sätter du honom ner så blir förväntan från honom större eftersom han då konsentrerar sig på mötet och inte på dig;-)

Vattnadal
0

Håll såna avstånd att han klarar av att behålla kontakten med dig. Eller kontakten med korv, så länge det inte är kontakt med den främmande hunden. Jag jobbar med klicker, och kan nu behålla kontakten med Vidar när vi möter hundar. Han får klick och godis, sen måste han behålla kontakten med mig, sitta, vinka, ligga od, till den andra hunden försvinner ellee till Vidar lugnar ner sig.
Från början gick jag av vägarna och stog 5 m ut i skogen och bara vräkte ut godis. Nu har vi kommit längre, men det tar tid.

Låt honom aldrig hälsa på hundar ni möter. Han är troligen så uppe i varv att han är osäker, eller stressar upp sig för att han vet att han ska träffa hunden. Om han ska få hälsa, måste han först kunna ha kontakt med dig, sedan är det bra om han kan sitta fint vid kontakten, så att ni människor kan hälsa först, kolla av läget så att säga. Främmande hundar kan ha ohyra, vara i löp, inte gilla att hälsa ed. När man möter någon är det därför bäst att fråga först. För att visa din hund att du tar kontakt först, hälsar man genom att ta i hand med människan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

nero
0

Kan rekommendera en bok som heter : Inkallning- är så mycket mera.  av Memea Mohlin.

En jättebra bok som tar upp hur man kan lösa olika konflikter och varför dom uppstår, även det viktigaste: hur man blir en bra ledare för sin hund!! Även mycket bra tränings tips!!!!