taxar
har nu bestämt mig för att köpa en hund istället för bli fodervärd! Har fått erbjudande om dvärgtaxvalp,vad tror ni om den rasen? Har ju 2 barn o katter…Någon som hr erfarenhet av just dvärgtax? Måste den få jaga eller kan man ha den till sällskap endast? Givetvis skall man kanske gå agility och valpkurs men det jag undrar över är just jaktbiten….

Man kan låta dem fu utlopp för sina jaktinstinkter på andra sätt, tex genom att gå viltspår med hunden.
Sedan så finns det ju taxar som är avlade mer för jakt och de som är mer avlade till sällskap/utställning men det kan man ju kolla upp vad föräldrarna och andra hundar längre bak i stamtavlan har för meriter + att man kan prata med uppfödaren om saken.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ok tack för svaren! Jag tror det lutar mot nej ändå…är mera intresserad av en ras som tex amris;)
oftast så är inte dvärgtaxen avlad för jakt. men kolla.. en underbart go hund men bestämd.

Kolla upp med avelsråden på svenska taxklubben. Dom har koll på uppfödare och kan ge många tips och råd. det finns inte så många av dvärg och kanin, så är det någon som vet något så är det avelsråden.
Min kompis har en ung dvärgtaxtik.. dragig, hyperaktiv och olydig enligt henne. Men så kan jag inte tänka mig min kompis att vara världens bästa hundtränare heller precis..
Sen har en av mina andra kompisar en släthårig Tax, den är bland de tokigaste hundarna jag någonsin har mött. Ingen ordning på honom har de heller. Men sen är det så med den kompisen och hennes familj, de skämmer bort sina djur och koncentrerar sig inte alls på uppfostran eller träning av sina hundar.
Men min farmors gamle Tax, han är helt underbar! :) Han har uppfostrats rätt och är inte det minsta olydig. Lever i sin egen takt och är snäll o lugn :) En perfekt familjehund.
Så det är nog helt upp till ägaren, hur hunden blir.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
som redan nämt är inte alla taxar jaktavlade, det kan även variera på hårlag.
≧◔◡◔≦

Vi har haft en långhårig dvärgtax. Det enda hon var intresserad av att jaga var mat på borden. :)