Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 597 ggr
stuffsnuff
0

Allmäna frågor

vet inte om det sår här någonstans, men tänkte skriva och fråga ändå. vid vilken ålder på hunden, ifrån valp då kan man börja med agillity och köra lite små hinder?

samt har någon något tips över vad man kan göra med en hund som stressar upp sig otroligt mycket när en tik löper? vill helst inte kastrera honom men är det den ända möjligheten så for jag ta och göra det.

tack i förhand!

LillMalin
0

hmmm…det beror på om det är en stor ras eller liten ras..men nån gång vid 1 år tror jag, är inte riktigt säker..

stuffsnuff
0

#1 en liten ras :)

LillMalin
0

Okej! =) …. har man en stor hund så är det typ lite över ett år tror jag,  men en liten, så är det väl typ ett år tror jag, är inte så insatt, håller inte på med det, men har läst lite om det osv, men ska väl börja nån gång i livet ^^

stuffsnuff
0

#3 haha det har du rätt i :) jag har absolut ingen aning tänkte på det med att benen kan ta skada av det om man börjar för tidigt, men hade ingen aning om ålder då jag inte syslat med det så mycket

LillMalin
0

Aha! =) ja, skelettet utvecklas ju snabbare på små hundarna =)  och då kan man börja träna snabbare med dom, eftersom att dom stora hundarna inte har fått ordning på koordinationen i så tidig ålder! ^^

lena1
0

alla hundar oavsett storlek ska man vänta att dra med upp till ett års ålder, sedan måste man kolla upp om hunden verkligen har växt klart för vissa kan vara senare än andra ibland;-)

stuffsnuff
0

bra då vet ja det =) ,  man kan ju träna på annat så länge lite lydnad och lekar hahah :D , men det där med  hanen som blir uppstressad har INGEN något tips om det?

lena1
0

jodå visst har jag det,har ju alltid haft hanar i princip;-),låter jättebra att du inte vill kastrera det första du gör, jätte många som blir det utan anledning egentligen:-).

Det gäller att ta det lugnt i alla väder, inte låta hunden stå och nosa när den "fastnar" på en fläck, se alltid till att hunden har din uppmärksamhet, gärna med nosarbete efter godis, saker eller ljud och träning från dig,dvs fot sitt ligg osv och massor med beröm, det gäller ju även i detta läge att vara mera intressant än löptikarna så gott det går……det krävs en stor portion tålamod, men det funkar till slut, snodden och mina andra hanar har alltid kunnat varit lösa trots löptikslukt till slut, och även kunnat vara lösa fast dom har mött löptikar, men som sagt tålamod krävs det massor av…fråga gärna mera om du vill;-)