Papillon
Har en bekant som planerar att köpa pappis nästa sommar. Någon som har mer erfarenhet av dem än jag, som vill dela med sig?
Vet fakta om dem, men hur upplever Ni dem i verkligen. Har visserligen träffat en del, men vill gärna fler åsikter. Har en annan bekant som föder upp, men jag vill höra från Er.

Hade papillon förut. Det var ingen hund för mig, just den vi hade tuggade sönder det mesta och var "gnäbbig" av sig. en väldigt liten hund i stort format. Den skulle vara i centrum heeela tiden och klarade inte av att inte få uppmärksamhet. En vän till mig kunde inte behålla sin papillon när han fick barn, hunden blev aggresiv mot barnet och allmänt sur eftersom barnet tog mer upmärksamhet. Men det är den enda vanan jag har, mycket kan ju skilja mellan individ och uppfostran.

Jag har en papillon på ett år. Och det är det bästa jag gjort, skaffat honom. Han är hur underbar som helst, han är hur social och mysig som helst. Han skäller i princip aldrig, han kan morra när han hör nånting ute i trappen. Men det är ju bara för att göra oss uppmärksam på att det är någon i trappen. Han har aldrig varit arg mot någon, inte en enda gång faktiskt. Han älskar alla människor och alla djur. Ja en del djur som igelkottar är ju lite läskiga så dom måste han morra åt hehe. Jag kan ärligt säga att ALLA som har träffat honom älskar han. Han är konstant glad, viftar hela tiden på svansen. Han var väldigt lättlärd, och man kan ha han utan koppel när man är ute. Han springer aldrig iväg, utan han håller sig i närheten. Och det går hur bra som helst att lämna han hemma i nån timma, han ligger och sover till vi kommer hem. Han är helt enkelt underbar. Jag tror inte din bekant kommer ångra sig om hon/han skaffar en papillon :)!!

Jag har personligen inte så mkt erfarenhet av Papillonen. De jag har träffat har dock varit duktiga & lydiga hundar, som inte stör mer än vilken annan hund som helst med rätt uppfostran.
Jag kan dock tänka mig att det kan vara lite klurigt att hitta en uppfödare m bra hundar i dagar som dessa då småhundar är så poppis. Vet inte om din kompis redan har kontakt med tänkt uppfödare annars tycker jag att h*n ska åka runt & hälsa på & se till att hitta uppfödaren med just hans typ av hundar & som inte avlar för snabba pengar utan för sunda hundar.

#3 Det är där min andra bekant kommer in. Hon föder upp pappisar och jag känner både henne och hennes hundar. Så där känner jag mig trygg. Trevliga, friska hundar med en uppfödare som stöttar genom hundens hela liv.
Men nu är jag ju inte helt säker på att min bekant i köpa-pappis-valp vill ha just därifrån. Jag vet inte hur mycket de har kollat runt på olika uppfödare.
Men de har ett helt år på sig att göra detta, så det hinns med ordentligt.