Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4082 ggr
Daisymink
1

IQ

satt och kollade på animalplanet där dom berättade vilka hundraser som har högst IQ, border collien kom först med sina ca. 100 i IQ gran danois runt 58 och afghan 5.. vad tror ni igentligen, kan det stämma ?

// Vanessa 

AnneN
0

Hur gör man iq-test på en hund?

Tror inte att det stämmer så bra för bara för att en del raser är svårare att lära saker så betyder de inte att de är mindre smarta.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Daisymink
0

jo det skulle jag med vilja veta! dom berättade inte direkt studier som visar det utan mest som en reklam snutt..

// Vanessa 

Ogirl
0

Hm… kan det typ inte vara typ olika problemlösningar och sådant? typ stoppa in en godis i en burk och se hur lång tid det tar för hunden att lösa problemet, dvs att få ut gosiet? Då är det ju inte basserat på viljan att lära sig utan på duktiga hundarna är på problemlösning, dvs, sådant som dom kan göra själva utan mänsklig hjälp?

Hehe… har ingen aning, men kan tänka mig att det går till så!:P

Manda29
0

Ja och viljan att göra det

Karmatarerskanise
0

Jag tror att man kan mäta IQ hos hundar.

Beafer
0

dessutom måste det ju vara som hos människor isf.. alla har olika! så man kanske inte kan säga att en specifik ras har si och så mycket i IQ :P

Ogirl
0

Näe, kanske bara att dom har olika förutsättningar? att typ en Border collie har större förutsättningar att hamna högre upp på IQ skalan än typ en afgan hund… (om man ska se efter första inlägget)

Mischa
0

IQ test anser jag är rent BS, hundar avlade för samarbete och av den anledningen är mer lättränade har fördel i test där inlärning räknas.

Precis som att matematiskt duktiga människor anses som smartare.

≧◔◡◔≦

Zebben
0

Man får ju se lite på vad hundarna är avlade till. En b.c ska ju tänka mycket själv och läsa situationer. En huskey ska ju bara dra full fart fram. Kunna höger, vänster och stanna typ. Så där behövs inte samma IQ. Sen finns ju även stora variationer även inom raserna.

Missy
0

#9 men vinthundarna anses i sådana tester generellt hamna längst ner och då går ju inte din teori ihop angående att hundar som måste tänka mycket själv hamnar högt upp. Många av vinthundsraserna är avlade att ta egna intiativ och alltså tänka själv då dom arbetar på mycket långt avstånd från ägaren.

Själv anser jag att man inte enbart kan ha en sorts intelligenstest då det handlar om att mäta hundars intelligent då olika hundar är avlade att handla på olika sätt.