Löpfråga
Mosters nya hund, Hulda, började sitt första löp idag. Väldigt dålig tajming eftersom vi är bjudna dit på middag i morgon och nästa vecka skulle jag och Eros bott där en natt eftersom familjen ska resa bort. Men sånt är livet med hundar.
Min fråga är när man vet att man vågar sätta ihop Hulda och Eros igen? Eftersom det är hennes första löp vet vi inte ungefär hur länge hon kommer löpa, men vet att det brukar vara mellan 2-3 veckor. Men hur gör ni andra? Väntar ni några veckor för att vara på den säkra sidan, eller?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
som du själv säger vet ni inte hur just denna tikens löpperiod ser ut, jag skulle helt klart avstått.
≧◔◡◔≦
Ja det är klart vi ska avstå så länge hon löper. Det jag vill veta är när man kan vara säker på att hon slutat löpa och vi kan låta dem träffas igen.

Räkna med minst 3 veckor. Jag har den erfarenheten att om man låter hanhund och tik träffas första gången precis i slutet på ett löp, så kommer hanhunden visa mkt större "rumpintresse" för den tiken även i framtiden. Har märkt mkt av den tendensen på jobbet.
Så om vi får in någon ny hund på jobbet så får denna vänta minst 4 v inkl bada innan den kan komma. Annars kommer det vara "den-där-tiken-som-luktar-gott"
#3 Okej. Tråkigt, men nödvändigt. Eros är redan en riktig rumpsniffare. När han och Hulda träffades sist var han väldigt mycket i rumpan på henne, men det är han alltid första gången han träffar en ny tik så vi misstänkte aldrig att det var löp på gång. Men då får det bli vänta nu då. Suck, vilken tajming damen hade!

Damerna har aldrig tajming med sina löp.
Nej, det är väl som för oss 

Attans då! Typiskt tjejer eller vad är det killar brukar vräka ur sig 
Haha ja. Hon kunde liksom inte tagit det innan hon flyttade utan var tvungen att vänta tills hon bara varit här några dar ;)

Schyst men hon visste vad hon skulle göra den lilla damen ;)

Jag brukar "testa" Saga med en tik, då ser man om hon är villig. Löpet brukar sluta abrupt för hennes del. Från ena dagen till den andra är hon ointresserad. Men lite marginal är nog förståndigt att ha
Jag har ibland min hanhund ihop med kompisars löptikar. Men då under absolut hundraprocentig uppsikt och aldrig under de mest kritiska dagarna. Min hane är oftast inte alls intresserad av tiken om inte tiken tydligt bjuder till. Vet inte om det är min hund som är ovanligt ointresserad av löptikar, men han har å andra sidan aldrig varit i avel och jag antar att det spelar in. Vet ju att din Eros har varit avelshund och då är det nog tusen ggr värre ;)
Men jag hade tagit med Eros till middagen och testat hur det sett ut. Antingen så är han för på och det känns riskabelt, eller så kanske det funkar att ha dem ihop. Men det kan nog du avgöra, om det ens är värt ett försök?
#10 Har tyvärr ingen tik att testa med, vad jag vet :)
#11 Ja just det, det vet jag du sa förut. Haha men Zimba måste vara väldigt snäll som klarar att vara i närheten! Eros blir som galen bara av att lukta där en löptik gått. Och han är som sagt väldigt mkt i rumpan på tikar första gången/gångerna de ses, även fast de inte löper. Det som är så bra med att Ina är kastrerad, han går så perfekt ihop med henne.
Nu är vi hemma iaf. Eros fick följa med, men inte vara med inne. Han satt i bilen en stund, sen var vi ute.