Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9089 ggr
AnneN
3

Uppskjuten löp

Velvet har nu gått 1 månad extra utan att löpa.

Hur vanligt är det med uppskjuten eller utebliven löp?
Är det några risker med det?

Hon mår bra, är pigg, äter/dricker med god aptit.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[countess]
1

hon kan ha gått tyst löp en tikar kan göra det sök på google om tyst löp

AnneN
0

Det jag hört om tyst löp är att de får alla andra tecken på löp utom att man inte ser några blodfläckar.
Eftersom hon tidigare löp blodat rejält, totalt matvägrat, vägrat dricka, mm så misstänker jag inte tyst löp.

_**/Mvh Anne

[countess]
0

okej det var bara en tankte =)

Missy
0

Det första som rent spontant kommer upp i mitt huvud när jag hör uteblivet löp är sköldkörteln. Du märker inget annat på henne, viktuppgång eller hudproblem kanske mer frusen? Visst kan det hända att tikarna hoppar i löpen och är det bara en månad så behöver man ju inte misstänka alltför starkt att något är galet men fortsätter löpen att utebli så tycker jag absolt du ska kolla sköldkörteln.

AnneN
1

#4 Hon har hudproblem som hon haft sedan valpstadiet och vi håller på med en allergiutredning för det. Någon viktförändring har jag inte märkt på henne och inte att hon skulle vara mer frusen än vanligt (har tunn päls)

_**/Mvh Anne

Zebben
1

Tycker det är otroligt många som skjutit upp löpen iår. Vi har sammanlagt 8 tikar på jobbet som är 1-2 månader sena. De skulle ha löpt i februari. Min ena tik är 1½ månader sen.

AnneN
0

Ok då är det nått som "går" iår då, så då slipper jag vara orolig.

_**/Mvh Anne

Missy
0

#5 Ok. Glöm inte att uppdatera hur det går. Händer det igen tycker jag absolut du ska kolla upp det. Vad är det för ras?

AnneN
0

Hon är blandning mellan lapsk vallhund, pitbull, amstaff & dobermann

_**/Mvh Anne

nobsan
0

Jag har 2 tikar som ska löpa i februari och inte har kommit igång även om de andra löpt. Men det är vanligt, men irriterande. Tror det kan vända nu när solljuset börjar komma mer.

Millan1971
0

Jag vet oxå en tik som gått över sitt löp nu,ca 2 månader tror jag att det var! Sååå du behöver nog inte oroa dig! Nåt med denna konstiga väder kanske?

Missy
0

#9 ok, då har hon inte någon ras i sig som har nedärvd redan låg halt av sköldkörtelhormon vartfall.

Zebben
0

#12 Vet Du om det finns någon statistik på hur många hundar som faktiskt har problem med sköldkörteln? Har hört en siffra på ca 30-40% av Sveriges hundar. Men då med mer eller mindre problem. Många hundägare är inte ens medvetna om det.

Har Du någon koll?

Missy
0

#13 Det är lite svårt att få fram någon sanningsenlig siffra då mörkertalet är stort. Har själv en tik på 11 år som har hypotyroism men ej medicinerar då hon inte uppvisar några symptom ännu. Det var en ren slump att jag tog prov på henne..

Skulle dock tro att det rör sig om mer än 30% vart fall men några exakta siffror har jag inte just nu då det ju ändras, så jag vill gärna kolla upp det innan jag säger något då det är mycket viktigt för mig att jag vet till 100 % att det jag säger stämmer. Lovar att återkomma med mer exakta uppgifter efter påsk.

Har jag förstått dig rätt att du udrar över samtliga sköldkörtel problem?