löpande tik
nadja har nu börjat höglöpa och vi passade grannarnas zelda nu i helgen som oxå börjat höglöpa. lite konstigheter har inträffat.
tikarna juckar på varandra, vilket de aldrig gör annars. nadja står och juckar på zeldas huvud. vi har fått säga till dem hela tiden att sluta. varför beter dom sig så här?
wesley, vår adoptivson som är kastrerad har itne visat intresse för nadja alls mer än att han slickat henne ibland, men på zelda juckar han. jag trodde att kastrerade hanar förlorade sitt intresse av tikar och itne ens ville försöka jucka. han blev kastrerad när han var 1½-2 år gammal ungefär. varför är han mer intresserad av zelda än nadja?

Kastrerade hundhanar är nog inte annrolunda än katter och hästar på så sätt, de kan få för sig att försöka, även om det inte gäller alla kastrerade hanar. Men varför han föredrar den ena vet jag inte.

våran jackrussel kastrerades när han var runt ett år och det märks inte alls, jo det blir ju inga valpar, men det är nog det enda…

Den här frågan om juckande tikar har diskuterats på många forum, och vad jag har förstått så är det mer en "kåt"-signal än någon dominanssignal, min jourhund juckade på mig när hon höglöpte. Det har varken hänt förr eller senare. Så antagligen visste hon väl att nån skulle jucka, hon visste bara inte om det var hon själv eller någon hanhund.. ;)

Precis som #3 skriver så är det i detta läge ett sexuellt beteende.
Anledningen till att Er kastrerade hanhund väljer att inte jucka på Nadja är för att det är lite "tabu". Hon lever i Er familj, vilket inte Zelda gör. Det är ganska vanligt att hanhundar har mindre intresse av familjens egna löptik.

#3,4 det där köper jag verkligen… tack!