Snälla, kan någon hjälpa mig?
Hej, jag heter Noomie och jag har en (numera två) tibetansk spaniel tikar. Min äldsta tik Nellie hämtade jag i stockholm och hon är nu fem år gammal. Hon har fått 3 valpkullar.
På den sista valpkullen som kom i december bestämde jag och min sambo oss för att behålla en valp, Lilly, som nu är ca 15 veckor.
I början fungerade allt bra, och de två lekte med varandra och hade roligt och jag tyckte det var bra om man behövde lämna dem hemma någon gång så slapp man iallafall tänka att Nellie var helt själv.
Men sen gick det inte alls att lämna Nellie ensam, hon började hyperventilera, skaka och flåsa oerhört kraftigt när hon märkte att vi skulle gå. När vi kom hem igen slutade hon med det.
Numera hyperventilerar hon konstant, hon skakar varannan minut ungefär och det är så kraftigt att jag är rädd att hon stressar sönder hjärtat och får en hjärtattack elr liknande.
Jag mår oerhört dåligt över det här då jag vill att mina hundar ska må bra.. Jag har märkt att hon inte hyperventilerar om hon är med mig och min sambo i ett rum, men direkt Lilly är med gör hon det.
Igår satt jag och försökte lugna henne i ca 1 ½ timme, strök henne på ryggen och kliade henne bakom öronen precis som hon brukar älska, men hon fortsatte bara hyperventilera och flåsa och skaka i omgångar..
är det någon som kan hjälpa mig?
Kanske har ni en hund som gjort likadant?
Vad måste jag göra? Jag gör allt för Nellie.. hon kom till mig en stund då allt var tungt och jobbigt och jag vill verkligen ha henne kvar.
Vågar knappt lämna hemmet numera för vill inte komma hem och hitta henne död.
Jag vore er evigt tacksam.
/Noomie
någonting har ju hänt när ni inte sett det, men ett fel jag ser direkt att du gör är just att försöka lugna henne, det spär bara på rädslan,hon får signalen av dig att det är "fara"eftersom du gör så när hon skakar och ventilerar.
försök noncha henne så mycket som möjligt utan ögonkontakt eller ord när hon börjar med det, och va precis som vanligt…men som sagt just vad som har hänt är ju svårt att veta av ditt inlägg att döma;-)
Ja jag vet inte vad som kan ha hänt.
Men jag brukar inte lugna henne, utan jag gjorde det bara igår, allra första gången så kan knappast ha med det att göra heller :/.
Jag kollar inte på henne osv men det är ändå.. "när hon börjar med det" .. liksom hon börjar inte o slutar inte, hon gör det hela tiden.
Men tack för svaret. :)
2, även om det var första gången du gjorde det,så utökade du hennes rädsla, jag menar inget illa med det, utan det är ett fel många gör i olika sitsar….men hör av dig till en immi instruktör annars…..hoppas det ordnar sig för er;-)

Det här behöver Du hjälp med från någon som kan närvara, inte via nätet. Uppsök en riktigt duktig instruktör och be om hjälp. Även kolla upp henne hos veterinären.
Var bor Du? Kanske kan rekommendera någon duktig instruktör.

Jag säger nog som #4.
#3: Ingen fara vet att du inte menade något illa :)
#4 Jag bor i Umeå. Jo jag har också tänkt göra det, men känner inte att det finns nån bra här??

#6 kolla på http://www.immi.nu/ och klicka på "sök instruktör" då finns det 3 st i västerbotten, varav iaf en finns i Umeå =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Få henne fysiskt genomsökt av en vet. innan, det första jag tänkt på är epelepsi, men samtidigt borde anfallen inte tillhöra specifika tillfällen.
Efter det kan ju en privatinstruktör hjälpa dig med separationsträning.
≧◔◡◔≦
jag rekomenderar inte denna tjej på immi en kompis har gått hos henne och det var inte bra :/
#9 vilken tjej? det finns ju flertalet instruktörer.
≧◔◡◔≦

Det låter inte så bra. Jag tycker du bör göra ett besök hos veterinären. Bara så du får veta om det är någon sjukdom eller inte. Då får du en trygghet i det och hunden blir tryggare samtidigt.Det behöver ju inte vara att den andra hunden har varit elak. Det kanske bara sammanföll så oturligt. Berätta gärna om hur det går.
Lycka till.
Mvh KerstinP
#10 hon i umeå

Jag har en kompis som är hundtränare…han vann lydnad för schäfrar i VM för nåt år sen…Han har oxå tränat upp problemhundar som tagits från missförhållanden mm Ingen av hundarna misslyckades han med! Frågade han om detta…han säger oxå som nån annan här att man inte skall trösta en hund som visar rädsla utan bara nochalera hunden,det visar att det inte är nån fara…