Hundar iFokus

Hundar

Etikett: bruks
Läst 1338 ggr
Zebben
0

Hur lärde Ni in rutan?

Det finns ju en del olika sätt och jag är lite nyfiken på hur just Du gjorde. Ska lära den nya hunden jag har och kommer allra troligast att göra som jag gjorde med min äldre. Men det är alltid roligt att kanske få lite nya tips och idéer.

Faxlin
0

Med godis och en stor portion tålamod ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Zebben
0

Du menar att Du sätter hunden och går själv till rutan och lägger dit godis, för att sedan återgå till hunden och säga varsågod/till rutan. När hunden kommit fram kommenderar Du ligg…eller ???

Lite mer detaljer. Själv kör jag target. Fungerar mycket bra…och man behöver själv inte anstränga sig så mycket. Räcka ut tungan

Faxlin
0

hehe, okej. Du har rätt. Dåligt förklarat.
I början följde jag hunden till rutan. gav godis när hunden lade sig.
sedan så släppte jag hunden tidigare och tidigare och avslutningsvis så räckte det med att jag sa "rutan" så sprang hunden dit och lade sig. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Juliette-
0

Musmatta lär hunden stampa massa godis tålamod och skoj hehe

Karmatarerskanise
0

Vad är rutan?

Zebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett tävlingsmoment i lydnad. Kopierar in text, orkar inte skriva Glad

5. Sändande med platsläggande och inkallande

Koeff 4
Maxpoäng 40
Kommando: "Framåt" och/eller handtecken, "Plats", Hundens namn, "Hit"

Utförande:
Hunden sänds från 25 m håll mot en markerad ruta 3 x 3 m. När hunden nått rutan nedläggs den. Föraren ges sedan order att förflytta sig mot rutan, ca 2 m från denna görs höger alt vänster om marsch och efter ca 10 m på nytt höger alt vänster om marsch mot utgångspunkten. Ca 10 m efter andra höger- alt vänstervändningen inkallas hunden under fortsatt marsch. Vid återkomsten till utgångspunkten görs halt. Föraren äger rätt att rikta in hunden innan momentet påbörjas.

Bedömning:
Momentet börjar då ekipaget, efter att föraren eventuellt har riktat in hunden, ställt upp i riktning mot rutan och slutar i och med den avslutande halten. För erhållande av högsta betyg får föraren inte ge mer än högst 4 kommandon sammanlagt, hunden skall lägga sig inom den markerade rutan samt snabbt komma på inkallningskommandot. Hund som lägger sig innan föraren gett kommando kan inte erhålla högre betyg än 7. För erhållande av betyg skall större delen av hunden läggas inom den markerade rutan (enligt "Bordsprincipen", dvs hunden skall ha en sådan position att den, om rutan varit ett bord, hållit sig kvar på bordet) . Föraren äger rätt att med röst och/eller tecken dirigera hunden in i rutan. Svårighet härvidlag innebär betygssänkning. Hund som reser sig eller kryper mer än 3 gånger sin egen längd underkännes i momentet. Hund som sätter sig kan inte ges högre betyg än 5. För hund som i övrigt förflyttar sig, kryper kortare bit än vad som ovan sagts eller gnäller, sänks betyget. Hund som tjuvstartar efter det att föraren fått andra kommandot om höger- alt vänstervändning kan godkännas, dock får den inte ges högre betyg än 5.

Micce
0

Vad är target?

Karmatarerskanise
0

Tackar :)

Missy
0

Jag började med att lära in framåt och när hon kunde det utvecklade jag det hela med att förlänga avståndet och därefter lägga till platskomandot. Övriga biten kunde hon redan från tidigare träning vi gjort.

TinaH
0

Target är en kompliterande träningsredskap till Klicker.Flört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Tezza
0

Alltid leksak i rutan. Testade allt möjligt innan men fick det aldrig att funka. Sen fick jag det här tipset av Christina Rynning (tror jag hon heter, vann lydnads VM 2001 el 2003) Hon körde alltid med leksak i rutan, men det gäller att hunden stannar på stoppkommando eftersom det då inte finns någon leksak på tävling:)

Cerrolyn
0

*Håller på med detta nu*

Jag sätter upp konerna och har lagt en "pinne" (i mitt fall en borste) på två av konerna så han måste hoppa in. På detta sättet får jag in honom i mitten och sedan kommer jag att lägga den på marken. Gränsen är ju alltid dragen mellan konerna så då ska det "hoppas" in. Bakom rutan har jag en riktnings/belöningsbehållare för att det ska bli rakt.

http://i43.photobucket.com/albums/e373/UnkaW/P2030003.jpg

**MVH Cerrolyn

gunde
0

Intressant tanke, och ditt fotoalbum funkar inte.

Jag jobbar i början med targets (lock) i mitten av rutan. När han fattar det så jobbar jag från alla håll att han ska in i rutan,,från nära håll,, när han är där jag vill kastar jag leksak. jag tror att hundarna bör tänka själv vad som ger belöning, att komma ¨på vad de ska göra. Om jag har en retning i mitten för länge så kan de fastna vid det.

men som sagt,, alla vägar bär till Rom,, så även in i rutan Cool

Gundes sambo