Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2345 ggr
Karmatarerskanise
0

Att lära "rulla runt"

Herregud vad jag blir irriterad på Hades ;)

Försöker lära honom rulla runt men han är ju stel som en pinne ;)

Hur gjorde du?

[Hellas]
0

Hej Hera, jag är gammal hundägare som inte har hund idag men som ändå smygkikar lite ibland härinne, så här har jag gjort med mína hundar.
Kom ihåg att rullandet kan upplevas som dominansövning så en del hundar har svårt med detta. 

Använd bästa belönings godiset eller leksaken om det är bättre. Få honom att först ligga ner på mage, sätt dig på huk bredvid honom, för sedan godiset över huvudet så att han verkligen följer handen /godisetmed huvudet, till slut välter han, man kan få hjälpa till lite genom en liten försiktig putt.
Under proceduren säger lugnt: "Rrrulllla"!
Du får inte låta tveksam, befallande eller lekfull utan använd vanlig neutral röst.
Upprepa några gånger, beröm mycket och belöna!
Håll bara på väldigt korta stunder varje gång.

Viktigt är att så fort du ser att hunden börjar följa handen med huvudet så ska även berömmet komma, men sluta beröm så fort han slutar följa handen. Det är ofta här nyckeln sitter i alla övningar, berömmet måste komma när hunden tänker göra rätt :-).

Just ja, du ska hålla handen såpass långt bak att han verkligen vänder på huvudet utåt fär till slut måste han lyfta framtassen litelite och då puffar man lite……smidigt va :-)

Jennifer89
0

hmm det gick så fort att jag knappt minns. men jag hade Tiini att ligga på golvet och sen förde jag en godisbit över ryggen på henne som var väldigt intressant och sen gick det av fart att rulla :)

Liss
0

Jaa.. hur gjorde jag:S Kommer knappt ihåg.. ecko lärde sig de på 5-10 minuter eller nått, men han är snabblärd i det mesta.

Har för mig iaf att jag började med "sidan" så han ligger på sidan.. och ibland kom de sig bara att han fortsatte runt och då sa jag komandot.. Och bara jag visar en rund rörelse med armen så slår han runt..

hum.. hur tusan lärde han sig de^^ Fast han får sina ideer själv ibland med. Han lärde sig snurra runt stående i en cirkel helt själv också när jag råkade ha armen för långt ut och sa "rulla runt" så då vart de ett nytt komando ist för det:) Så nu är de väldigt noga, armen tätt intill kroppen "rulla runt". Och armen långt ifrån "snurra runt" ..

Sorry, nu babblar jag:P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

Han fattar inte det där även om han ligger på sidan och jag drar med godisen :P Aja. Jag får väl fortsätta och försöka ;)

Lina-Marie
0

Jag gjorde också ungefär som #3, först tränade vi ligg sen sidan och sen runt. Ligg på mage, sen ska han ligga plant på sidan och sen var det bara att dra godisbiten framför nosen på han och i en båge. Det gick jätte bra och precis som Ecko så lärde sig Diesel det på några minuter. Men det är väl olika från hund till hund!

Karmatarerskanise
0

Ja för Hades fattar inte de;)

[Hellas]
0

Min ena hund förstod direkt den andra hunden tog det flera veckor med, det har väldigt mycket med deras lynne att göra för som sagt, för hunden kan det upplevas som om matte/husse utför en dominansövning och många hundar tycker det är jobbigt.
Men….den hund som jag kämpade mest med gjorde i slutänden "snyggaste" rullningarna så man kan ju även se det som possitivt, det blev en mer befäst inlärning.

Liss
0

Ja precis, han låg på sidan och så fortsatte jag rörelsen i en cirkel med armen och då fortsatte han bara av sig själv.

Men de är bara att tragla.. tillslut förstår han nog vad de är matte tjatar om;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

V-lang
0

När jag lärde Skorpan gjorde jag precis som #1 Hellas och Skorpan fattade vinken snabbt…med godis kommer man långt säger Skorpan ;)

SparklingTindra
0

Ligger han på sidan när du försöker få honom att rulla runt? Det brukar vara det lättaste. Då kan man ju dessutom hjälpa till lite genom att, samtidigt som du för godiset ovanför hans huvud, flytta hans ben till andra sidan om honom.. Haha förstår du vad jag menar? Det hade inte jag gjort om jag var du. =P Alltså, om han ligger t.ex. på högersidan så kan du föra hans ben runt så att han liksom rullar först på rygg och sen över till vänstersidan.. Äääh, jag ger upp det var för svårt att förklara. =D

Karmatarerskanise
0

#10 Det är precis så jag försöker göra, men då tror han vi ska leka och böjat bitas och sprattla och blir stel som en pinne och då går det inte att föra över benen ;)

SparklingTindra
0

#11 Haha okå. Ja, då är det nog lite svårt.  =P Men jag är nöjd iallafall för du förstod vad jag menade! =D

SparklingTindra
0

*Bidde dubbelt..*

Karmatarerskanise
0

Bara till att öva vidare med andra ord ;)