småhundar
Nu skall jag ta upp en sak som jag funderar över. Har ju själv en liten blandras som väger fem kilo och har lessnat på fördomar om småhundar och inte minst fördomar mot oss småhundsägare. "Ju mindre desto värre" brukar en kompis till mig säga. Ibland blir man behandlad som luft bara för att man har en liten hund och folk med större hundar utgår från att man inte kan någonting och daltar med sin hund. Jag är utbildad agility- och lydnadsinstruktör och har haft hundar i hela mitt liv. Saga är en härlig hund som lever sitt liv på en gård och tävlar i agility. Varför blir vi bedömda utifrån Sagas storlek?
Har själv råkat ut för det.
allt under ankelhöjd är "ingen riktig hund"
vet inte varför folk baserar verkligheten på storlek, känns kanske mer prestigefullt att lyckats med en större hund (trots att mindre kan vara mer krävande)
≧◔◡◔≦
men det är alltid så,jag har ju haft 3 yorkshire terrier genom åren, som har fått nyttja sina kunskaper alltså fångat råttor, och det är många som har fått ändra uppfattning när dom träffat dem, en liten hund behöver inte alls vara bjäbbig och annat mina var jätteglada killar allihopa, och skällde faktiskt minst av mina collies och den.problemet ligger nog främst i att folk skaffar småhundar och tror att man inget behöver göra med dem,och därför blir dom ouppfostrade gapiga och skrikiga, jag har en prakt exemplar i min trapp här,en cavalier som inget vettigt fått lärt sig alls, mer än att vara på bordet och käka smulorna osv osv….och den visar fruktansvärd aggression mot både barn och andra hundar,har till och med nafsat ett barn, och matten begriper inte ett dugg av vad hon har i kopplet, dessutom kan hon inte förstå varför min snodden inte gillar den, (här kommer en sägen till)…..han är ju en collie och dom ska väl inte vara så;-)

Jag som har en 4 kgs jack russell märker också av detta.
När folk hör att jag har en jack russel brukar deras första kommentar vara "En sån där bjäbbig ettrig hund"…