småhundar
Nu skall jag ta upp en sak som jag funderar över. Har ju själv en liten blandras som väger fem kilo och har lessnat på fördomar om småhundar och inte minst fördomar mot oss småhundsägare. "Ju mindre desto värre" brukar en kompis till mig säga. Ibland blir man behandlad som luft bara för att man har en liten hund och folk med större hundar utgår från att man inte kan någonting och daltar med sin hund. Jag är utbildad agility- och lydnadsinstruktör och har haft hundar i hela mitt liv. Saga är en härlig hund som lever sitt liv på en gård och tävlar i agility. Varför blir vi bedömda utifrån Sagas storlek?
Har själv råkat ut för det.
allt under ankelhöjd är "ingen riktig hund"
vet inte varför folk baserar verkligheten på storlek, känns kanske mer prestigefullt att lyckats med en större hund (trots att mindre kan vara mer krävande)
≧◔◡◔≦
men det är alltid så,jag har ju haft 3 yorkshire terrier genom åren, som har fått nyttja sina kunskaper alltså fångat råttor, och det är många som har fått ändra uppfattning när dom träffat dem, en liten hund behöver inte alls vara bjäbbig och annat mina var jätteglada killar allihopa, och skällde faktiskt minst av mina collies och den.problemet ligger nog främst i att folk skaffar småhundar och tror att man inget behöver göra med dem,och därför blir dom ouppfostrade gapiga och skrikiga, jag har en prakt exemplar i min trapp här,en cavalier som inget vettigt fått lärt sig alls, mer än att vara på bordet och käka smulorna osv osv….och den visar fruktansvärd aggression mot både barn och andra hundar,har till och med nafsat ett barn, och matten begriper inte ett dugg av vad hon har i kopplet, dessutom kan hon inte förstå varför min snodden inte gillar den, (här kommer en sägen till)…..han är ju en collie och dom ska väl inte vara så;-)

Jag som har en 4 kgs jack russell märker också av detta.
När folk hör att jag har en jack russel brukar deras första kommentar vara "En sån där bjäbbig ettrig hund"…
Men det som stör mig mest är att folk tar sig friheter! De frågar inte ens innan om de får klappa utan bara dyker på hunden! Tänk nu om hon varit rädd för folk, vilket hon definitivt inte är, men folk tänke sig inte för. Bara för att hon är liten och söt är det fritt fram verkar det som!
#3, ja, visst finns det människor som bara slänger ut allt dom tänker! ;) och visst kan det vara störigt! =) men jag kan nog gissa på att vissa småhundar är mer krävande än dom stora! ;)

jag tycker hund som hund.. själv har jag 4 st stora blandraser men har inget direkt emot små hundar.. det enda jag kan tycka är jobbigt är dom små hundarna som skäller så förbaskat mycket som om dom försöker vara större än vad dom är.. visst finns det stora hundar som åxå skäller överdrivet mycket men JAG tycker att dom stora hundarna inte har ett lika irriterande skall.. så nu har jag sagt vad JAG tycker och hoppas att ingen tog illa vid sig..

#6 Jag tror en del småhundar skäller för att de är osäkra och/eller rädda. #4 Vet vad du menar. Har man en söt liten hund så är en del fullständigt hänsynslösa. Saga är inte rädd men hon har mycket integritet som gärna skall respekteras.

hm, jag har en stor svart hund = JÄTTEFARLIG!!!
Varför skulle svarta hundar vara farliga än andra hundar? Folks fördomar kan man bli knäpp av för mindre. T o m min mamma som har egen hund är livrädd för Findus. Sist hon var här trodde hon att han skulle bita ihjäl katten som kom in, men han slickade bara som han alltid gör för att hälsa på katterna.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Jag blir ofta dömd pga att jag har blandras och speciellt om folk får veta att hon har pitbull i sig för då är jag ju en sån som bara vill ha en farlig hund att spänna mig på stan med
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ni som småhundsägare har nog lika mycket problem som jag som schäferägare. Själv hör jag många fördomar mot oss schäferägare. Varför skaffar man sig en sån opålitlig hund? Varför kan dem inte ha sin monsterhundar kopplade?
Det är lika vanligt förekommande, som jag antar att Ni med småhundar får höra att små hundar är bjäbbiga.
Var på hundcafét Himmelska hundar idag. Kommer in med mina 2 schäfrar. Det sitter 2 tjejer med 3 st chihuahuor där. Varav de plockar upp sina hundar direkt. Mina tjejer lägger sig ner vid vårt bord och efter ett tag så släpper tjejerna ner sina små hundar på golvet. Efter en stund så sitter de och pratar om sina osäkra hundar och att de är så rädda för stora hundar. Hrm…undrar varför?
På väg från café så möter vi ytterligare en Chihuahua ägare. När hon ser att vi kommer mötas går hon in mellan bilarna och över på andra sidan av vägen.
Så ja, tyvärr anser jag att många småhundsägare skapar sina problem genom att hela tiden flytta/lyfta upp och pasa sin små hundar. Men jag förstår även om att man inte alla gånger vill ta ett möte med en stor främmande hund. För även om den stora kanske är snäll så räcker det med en lektass över ryggen så kan det bli stora skador.
jag har än så länge inte stött på några problem med folk som tycker saker bara för att åskar är liten… det kanske kommer när han blir äldre o folk fattar att han inte blir större;p
däremot precis som #4 säjer tror folk att de kan komma fram hur som helst o börja klappa. ibland tillåter jag det, men bara om de frågar först, och ibland så säjer jag: nej, jag håller på att lära honom att inte gå fram till alla människor han ser (om inte jag tillåter) så just nu går det inte. en annan gång kanske.
inte tycker jag min skäller mer än någon stor hund heller.. han har dock skällt ett tag så fort han hörde ljud i trappen men det berodde på grannens förbenade 16åring som tyckte det var skitkul att plinga på vår dörr varje gång han sprang förbi… (mamman nekade till att hennes son var sådan men när jag sa att jag skulle skicka upp mina att plinga på deras dörr varje gång de gick ut upphörde plingandet *s* de har 3 vinthundar) nu har jag äntligen fått åskar att förstå igen att trappen inte är läskig=)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag gillar hundar av alla storlekar och tror inte att det är sämre/bättre med liten hund. Jag har ju en sheltie och vi har haft storpudel tidigare. Jag bär aldrig min hund, förutom om hon vill titta på folk och hundar från balkongen. Hon skulle heller aldrig tolerera att jag bar på henne i andra situationer.
Men det är mååånga som bär på sina små hundar och som skaffar en liten hund för att dom ska kunna ha dom som personliga små handväskor och det tycker jag är synd. Jag tror att det är mycket därför som folk har sådana fördomar om små raser, för dessa hundar får ju inte samma miljöträning som andra hundar och blir därför gärna bjäbbiga, osäkra o.s.v. Jag har i och för sig mött folk som burit på så pass stora hundar som Border Collies också, men det är inte lika vanligt och dom bär nog inte på hunden lika ofta.

#12 Hi hi… kommer på mig själv lite när jag läser Ditt inlägg. Jag gillar ju inte när man ser Hilton wanna be som bär sina chihuahuor. De kan gå själva, även om de är små. Sen visst, om det är väldigt mkt folk och man inte vill ha sin lilla hund bland dessa stora skor är en sak, då förstår jag att man plockar upp dem en stund. Men i alla fall. Jag tycker det är hemskt att se dessa hundar gå runt och bli burna överallt.
MEN, så fick vi in en liten söt chihuahua/pappis på jobbet. Hi hi…och vad kommer man på sig med? Jo, att när man ska flytta honom korta bitar så åker han upp i famnen. Istället för att sätta sig på huk, sätta på halsband och koppel för att förflytta honom till en stor rasthage, så lyfter man upp honom.
Så jag lever inte som jag lär ut alla gånger. 
#13 Men fyyy dig!

#10 Det är nog svårt för en del med stora hundar att förstå hur pass obehagligt det kan vara när en stor hund kommer framrusande till ens lilla hund. Går något fel kan ju min hund tom bli dödad! Saga är väldigt självsäker i mötet med andra hundar, men jag vill bestämma när och vem hon skall möta.
Däremot att bära på sin lilla hund i tid och otid är ju helt sjukt. Hunden är en hund, inget smycke. Den här chihuahuatrenden är bara sorglig tycker jag. Det finns tom hundar som får benskörhet för att de aldrig belastar sina ben. Alla hundar har rätt till ett "riktigt hundliv"
Så länge folk har pli på sin hund, spelar det ingen roll vilken storlek den är. ^^
Men har tyvärr stött på fler med småhundar än stora hundar som mer eller mindre låter bli att uppfostra sina hundar.
Har själv fått stå ut med en hel del arga/väldigt ogillande blickar och vissa uttalanden.
Detta är ju pga att jag enligt de har en jättefarlig "mördarhund".
Sen att han alltid sitter ner när det går förbi andra hundar, det är inget de bryr sig om.
Dock reser han på sig om den andra hunden skäller/morrar åt honom, men då av ren nyfikenhet.
Då får man mindre trevliga blickar.
Har även fått höra att jag inte ska komma nära, då personen bokstavligen talat sa: "för jag tycker inte om såna där hundar."
Med betoning på såna där.
Personen bor i samma hus som oss och har inte ens bemödat sig med att hälsa.
Skulle h*n bara hälsa skulle denne se att han är hur snäll som helst och jättefolk-kär!

#15 Absolut, Om en stor hund kommer springande i full fart mot en ens lilla hund, så förstår jag också att man kanske skulle bli rädd. Här gäller det kanske att veta ännu lite mer om hundar och deras språk, så man vet när det är läga att ta upp hunden eller när man kan låte den vara kvar på marken.
17,precis det där var jag med om ett par ggr med min york som överhuvudtaget var mycket självsäker vid ALLA hundmöten, dvs han skällde inte morrade inte fanns ingen osäkerhet, och jag kan säga att dom som rusade på honom, backade bara pgr av det innan dom kommit hela vägen fram, gissa om det såg kul ut :-))),men dom var också sådana som lade sig direkt om det var så att det behövdes så det har att göra med hur man lär dom från början, absolut;-).

Jag tycker att jag fått dumma kommentarer vare sig jag haft stor hund eller liten, antingen kommer man med en stor FARLIG hund och då lyfts den LILLA hunden upp….eller så kommer man med en LITEN hund och då får man höra att det är en sån där liten bjäbbig sak fast hon inte skäller utan går bredvid och inte säger något. Folk har bildat sig en uppfattning och den är svår att rucka på, bara för att dom träffat en hund som varit sån så tror dom tydligen att ALLA ska vara sånna.
Jag har uppfostrat Skorpan på samma sätt som jag gjort med mina schäfrar, hon har fått sina 4 ben till att gå med så här bubbas inget. Men hon är ingen tuff hund precis utan snarare väldigt osäker och då helst för stora hundar men hon bjäbbar då inte på alla hon möter =)
jag trodde du skrev såhär lotta " Jag har uppfostrat SKorpan på samma sätt som mig själv" xD vart lite fundersam i början ! :D

#17 Det allra bästa vore om det aldrig kom hundar, stora eller små, springandes emot ens hund. Om alla höll ordning på sina hundar och man frågade om lov innan hundarna hälsar så är det toppen tycker jag!

#21 Självklart. I nästa värld vi lever i så kanske. Tyvärr är det nog inget som vi kommer få uppleva. 
Ett tips är att skaffa två schäfrar. Då blir mötande hundägare extremt duktiga på att koppla eller hålla koll på sina hundar. Vet inte varför? 

jag har en Tax och en blandras. Blandrasen älskar alla, taxen tycker inte alls om andra… folk fattar inte att det är inte alla som vill att man klappar deraas hund.. och inte alla hundar tycker om detta. det är inte bara barn som vill klappa utan vuxna.. de blir arg när jag säger: gör inte det. jag känner själv min hund

#22 Hihi, kan tänka mig det! Brukar tänka att jag skall skaffa en mastiff som kommer runt hörnet precis när någon olydig hund rusar rätt på Saga och sedan skall jag ropa "han är sååååå snäll". 

Glömde att skriva att han skall vara stor och sur!

#23 Ha ha… känner igen mig. För 3 år sedan innan jag fick schäfer nr 2. Så pasade jag ofta en goldentik. När jag var ute med min schäfer och goldentiken så kom det fram ett barn som frågade om han fick klappa mina hundar. Ja, sa: Fråga Din mamma först så ska Du få klappa en hund sen.
Mamma sa ja och pekade på goldentiken. Klappa den där sa hon.
Här fick jag gå in och säga att det är schäfern som ska klappas och ingen annan. Golden gillar inte barn, men schäfern avgudar små barn. Nä, då fick den stackars pojken inte klappa alls. Det var golden, eller ingen som gällde.
Hrm….undrar vad som hänt om jag hade tillåtit pojken klappa den "snälla" golden?
#26, hahaha, rolig historia Zebben! ,ja, man kan ju undra..

jag träffade flera myter om schäfern - jag säger inte att alla är snälla. men inte alla taxar är snälla heller :P men det finns visa snälla som älskar alla. och en stor hund betyder inte att den är agressiv
jag känner Sherry.. hon börajr skälla redan när hon ser någon.. det blev olika träff med människor som jag vet att de är snälla, men S. vågade inte. Hon skäller och gömmer sig alltid bakom mig :P
Jag kan tillåta klappa blandraser - hon älskar människor, andra hundar, katter, kaniner, marsviner.. osv
Tillåta klappa S. vill jag inte. Varför? när man vet att hon tycker inte alls om detta.
Bara för att människor förstår inte att hundar är olika och de måste inte älska alla.
Eller?

#28 Tillåter faktiskt inte att främmande människor klappar mina hundar. Nu är det sällan jag får en förfrågan på det, men oftast säger jag nej. Utom till barn, de får alltid klappa om de följer mina regler om att vara lugn, inte skrika/stimma och att respektera om hunden går därifrån och inte vill bli klappad mer.
Mina hundar vet att de när som helst kan gå undan och slippa bli klappade.
jag tror det är för att många skaffar små hundar bara för att ha en hund och lägger inte ner tid pga att det känns ju inte så mkt om den drar eller ärsh den är ju så liten så det gör ingen om den hoppar eller vadå den är så gullig när den skäller/morrar men om en stor hund gör så är det aggro
särskilt dom som skaffar just en liten hund för att bära runt i armen som en liten väska :(
och just av små raser som jag har träffat har varit ouppfostrade pga det jag skrev tidigare "den är så liten så det gör ignet"
och jag tycker det är synd att det är så för då blir småhundar kallade "ju minde destovärre" och jag tycer det är synd att man ska behöva känna att man blir som luft bara för att man har en viss ras :(
Jag tror att problemet är att det faktiskt ÄR många som skaffar småhundar för att de tror att man inte behöver uppfostra dem och träna dem. Jag vet ganska många som har småhundar just för att de "inte kräver så mycket". Självklart finns det också de som tar hand om sian småhundar jättebra, tränar dem och sköter dem som man ska, dock känner jag bara två personer med småhundar som faktiskt tränar och uppfostrar dem. Så jag tror att just för att det är så många som inte uppfostrar sina småhundar så får folk för sig att alla med småhundar är såna. Och det är ju väldigt synd att ni som verkligen tar hand om era småhundar ska få stå ut med dessa fördommar.

vad gäller för Tax? :P småhund? :P
#32 Jag tycker att Tax räknas som småhundar. De är ju små. :P

Småhundar som ni säger är de som man lyfter upp hela tiden, så jag trodde att taxar räknar kanske till andra grupper :D jag lyfter aldrig min, taxar är starka och de klarar sig bra själva :P de är inte SÅ rädda…
Ja då kan jag säga att vi tränar och uppfostrar henne - varför inte? det klart att det ska bli roligt för henne. Vi tränar inkallnig nu hela tiden och det går jättebra för henne. mina två sammarbetar perfekt ;)
#35 Men det finns säkert de som har chihuahuor och andra små hundar som de aldrig lyfter upp heller, räknas inte deras hundar som så heller då? :P
Jag tycker att småhundar är just små hundar.
#31 det stämmer… många väljer en liten ras för att slippa uppfostra vilket är helt fel… det har jag exempel på 2 st väldigt nära mig. att jag tränar åskar möts med "varför kämpa med sånt? han blir ju aldrig stor ju"… nej, han blir aldrig stor men hyfs och fason sitter inte i storleken;p
/Ingalill
#37 Precis, och små hundar behöver ju också tränas för att inte bli understimulerade.

Tror nog att ni slår huvudet på spiken. Men det är trist för en annan som är en seriös hundägare att man inte tas på allvar. Saga är lydig och trevlig men det verkar en del tro ha kommit av sig själv. Eller som min mammas lilla hund Humlan som är en osäker unghund. Hon är skällig för att hon är osäker men varken ouppfostrad eller understimulerad. Hade hon varit en stor hund hade ingen tyckt att hon var "bjäbbig".

Sen får man ju också tänka på att många småhundar faktiskt antingen är jakthundar där de ska driva viltet med rösten. Det finns även många små hundar som är alarmerande hundar, som med sitt skällande ska tala om när det kommer någon. De är avlade så, så även om det går att uppfostra och lära en liten hund att inte skälla, så är det något som ligger dem nära.
#40 sant… det stämmer verkligen in på Åskar! först tränar man o tränar o lyckas få honom tyst när det är ljud i trappen, sen börjar grannungarna busringa på dörren, åskar börjar genast med olaterna igen o träningen börjar om… när han äntligen lärt sig att det får låta därute utan att han måste uppmärksamma det med skall börjar ungdj*vlarna om igen!!! *grrr* just nu är jag inne i 3je perioden med att vänja honom av med skällandet=( och mamman bara ignorerar det när man säjer till henne för "hennes barn på 12, 14, 16 år gör minsann inte sånt", ändå är det dem jag ser springa ut ur porten och dessutom de enda barnen förutom mina som bor i trappen)
/Ingalill
ingenting att bry sig om, folk är alltid taskiga på det som de inget vet om. jag har tysk jaktterrier och karelare mm och folk tror att dom inte går att dressera som vanliga hundar. jakthundar är konstiga hundar..

Ävm fast nån säkert redan sagt det (orkar inte läsa igenom allt) så måste jag påpeka att vi med blandraser inte alltid har det så lätt heller.. "titta där är en sån där blandras, usch!" eller "Va? Har du en blandras??" är kommentarer jag ofta får höra..
43, det är det många med renraser som får höra också, men har du en collie är inte dom nervösa och hugger vilt omkring sig, så jag tror alla hundraser har fördomar mer eller mindre, men det är ju bara att strunta i, sånna människor vet oftast inget om hundar heller;-)

Hi hi…joodå vi kan hundar, och självklart tycker vi att just collie är nervösa och hugger vilt omkring sig. Det vet väl alla! 

45,haha nu var ju du rolig:-)),nä tacka vet jag collie framför pipiga och rädda chäfrar, som jag tyvärr får se alltför ofta
…menade inte dina nu;-).

Det är väl kul just att det finns så många olika typer av hundar, finns något för alla smaker!

47, helt rätt ;-)

Visst är det härligt med alla olika hundraser. Stora som små.