Bordercollie
Hej! Jag har träffat ca 10-15 st border collie och alla har varit väldigt nervösa eller vad man ska säga. De har alla varit väldigt lydiga, men samtidigt så tycker jag att de alltid ser rädda ut, som om de lyder för att de är rädda. Och om man bara säger "Nej" så kryper de ihop som om de är rädda att man ska slå dem. Många av dem jag har träffat har också sett ut som att de tror att man ska slå dem när man sträcker fram handen och ska klappa dem. Dessutom har de flesta varit aggressiva mot andra hundar.
Är alla border collie såna, eller har det bara varit just de som jag har träffat? Och i så fall, varför avlar man på en hund som är så nervös och rädd?
Jag hoppas att ingen boder collie-ägare blir upprörd eller tycker att jag inte borde skriva så om rasen. Men detta är min uppfattning av dem, och jag skulle iaf aldrig vilja ha en hund som hela tiden verkar vara rädd för en. Om ni tycker att min uppfattning av rasen är helt fel så får ni gärna berätta om hur rasen egentligen är.

Nej långt ifrån alla bc är sådana, om de är avlade på bra föräldrar, har fått rätt uppfostran och inte är under/överstimulerade så är de fina hundar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Att dom reagerar starkt på att man sträcker fram handen till dom eller gör liknande gester kan vara får att dom är väldigt signalkänsliga hundar. Det kan vara så med ganska många vallhundsraser att dom viker undan om man sträcker fram handen. Det gör min otroligt självsäkra sheltie också ibland.
Sen beror såna där saker ofta också på att dom är t.ex. under/överstimulerade elleratt dom inte fått tillräcklig miljöträning.
Jag har mött BC av båda sorter, rädda/nervösa/aggressiva och glada/busiga/trevliga.

Träffade en blandis härom dagen. Hon ställde sej och blängde på mej. Typisk BC blick var den första tanke som slog mej. Det var mycket riktigt en BC i den.
#2 Du har så rätt (som vanligt). Är ingen proffs på BC men dom är speciella och kräver massor av arbete. tyvärr skrämmer det mej att det blandas in så mycket BC i andra raser pga att dom är krävande och alla är inte medvetna om det.
För inte så länge sedan sålde inte seriösa uppfödare till andra än till fårägare och till den som jobbade inom vallning.
#2 Vad innebär det att de är signalkänsliga?

Min lilla dam (renrasig bordercollie) slänger sig över alla, det räcker med att man råkar titta på henne så blir hon överlycklig. Många BCs ser väldigt "rädda" ut även när de inte är det, de är i många fall överbyggda bak och håller huvud och svans lågt. Lika är deras första rekation när man skäller på dem att se låga ut. När man vallar och hunden inte lyssnar lägger man den oftast ner, tror det kommer därifrån. Min vovve är iaf varken speciellt nervös, rädd eller hundaggressiv. Hon kan försvara sig om nån annan hund skäller på henne, men hon flyger inte på en hund som inte provocerar henne…
#4 Dom är väldigt känsliga för kroppsspråk.

De jag har träffat har nog också varit motsatsen till rädda :) och älskat att få hälsa på andra människor.
Som sagt, en bra BC är allt annat än rädd, däremot signalkänslig och extremt krävande.
En seriös uppfödare av BC säljer bara hund till folk som vallar med dem.