Hundägare slår sin hund
Tisdagen den 21/6-06, kom jag ut med Tyson och skulle sätta mig en stund på framsidan för det var varmt och jag skulle röka.
Jag satt och tittade i grannens fina rabatt med alla hennes blomstrande blommor i, så reste jag mig upp för att sträcka på benen och hon kom gåendes.
Hon älskar Tyson och Tyson henne.
Så började dem och tala.
Rumänierna hade besök av en pitbullsägaren på området.
Hennes tik, har varit på grannens Bordie collie och försökt och bita honom 2 gånger och det är inte merän ca 3 veckor sedan.
Jag var utanför grannen och då började pitbullen och mrra och gläfsa och ägaren SLÅR hunden med kopplet!!
Jag bli vansinnig när jag ser sånt!! 
Men har man inte mer vett än så, så ska man inte ha hund.
När hunden fick slaget så började den morra ännu mera….
När jag hade sagt ifrån tre gånger, så KLAPPADE hon hunden och sa till den "fortsätt".
Tyson sa inte ett ord! *duktig pojke!*
Han glodde mer och sa till; "jag skulle gör allt för att få tyst på dig, förrästen…ska vi leka??"
Svaret blev ett ännu djupare morr/gläffsande….. :-(
Tyson ville titta på PBn men jag vände huvet på honom och avledde honom ifrån och göra det, istället så passade Tyson på och mummsa i sig 2 blommor av grannen!
Jag skämmdes, som en hundvalp!! 
Grannen komentar tillbaka var, "det gör inget bara det inte är PBn som gör det coh det är 9 nya knoppar, så dem skulle nog ha åkt av i alla fall!" 
(suck! snälla granne, jag har precis lärt min hund och inte gå på andras saker
)
Senare på kvällen typ 30 min efter detta hände med PBn så kom sonen i familjen, första gången man ser honom med sin hund (annars så släpper han hunden och snackar i mobiltelefonen och röker, och låter hunden vara….)
gåendes först 3 gånger på framsidan framför vårat…..sedan lika många gånger på baksidan….SUCK!
Grannen berättade det så gör dem när dem vill ha bråk!
Dumma Rumänier (ja dem är ladskamrater med våra närmaste Rumänier) vi vill inte ha bråk, fatta det.
Synd bara att ni måste gömma er bakom en stackars hund bara….
Jag blir så less och så trött på sånt här!!
Så jag saknar ord!
Jag vill nu inte underskatta PBn, för det är ägaren det beror på.
Men PB är en av mina raser som kommer längst ner på min favvo-lista trotts att jag känner många som har PB, Amstaff och Staffe.
Jag ringde till komunen igår jag talade om hela berättelsen + det jag har hört av grannar och folk med hundar här nere, han sa "konstigt att jag inte har fått in mer anmälningar, men det är klart sa han, folk vågar inte ringa och göra anmälningar".
Jag tycker bara att man inte ena sekunden att man slår hunden, andra sekunden klappar den och manar på.
Hade hon tatt tag i hunden och korrigerat på ett bestämt, sansat sett, så hade det inte varigt nått, men man tar inte tillhygge!!!
Han på komunen skulle skriva brev till henne direkt!

Och så denna svenska byråkrati. Skriva brev. Varför skulle han skriva brev? Han ska åka ut när han får in en anmälan det är hans skylidghet som djurskyddsinspektör. Om det var dem du ringde till.
Förstår din ilska över sådant här beteende. Det är hemskt när hundar hamnar i fel händer. Oacsett ras. Dock blir det lite farliga med en större ras än med en yourk till exempel. Men ingen hund ska behöva bli behandlad på detta sätt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag tror han sa att han först skulle skriva och sedan att dem skulle åka ut, "helt abropå".
Det var miljökontoret och djurskyddsinspektörn jag talade med.
han blev vansinnig på hennes beteende.

Ja, men de ska åka direkt och så bara dyka upp utan förvarning. *morrar* inte bra att förvarna folk att de har ögonen på sig ju.
Förstår att han blev vansinnig, jag hade nog också blivit det.
Jag hatar misshandel på djur och ja barn också. Man slår inte de som är beroende av en liksom. Usch, sådant här gör mig upprörd.
Förresten Tyson, har du varit vaken hela natten du med?
Audiatur et altera pars
jag har apbt själv & anser att den hunden blir farlig i fel händer. det håller jag med om men anser inte att apbt är en farlig hund som skulle förbjudas ! nix man skulle kolla upp personer mer som man säljer sina apbt valpar till mer än dom gör. så slapp hundarna bli dödsdömda.
denna hund är jätte gullig i både sätt och allt. de är mycket kärvänliga & pussiga & underbara. min är det i alla fall. & alla de som jag träffat har med varit det.
så man ska ej dömma apbt utan döm dessa jävla idioter som skaffar sig dom & förstör dom !
Hur ska man kunna "kolla upp" vilka en AmPB säljs till?
Det finns så myket svart avel i landet först och främst, för det andra så skulle jag vilja införa hundkörkort, men et går inte heller.
Så då kan man lika gärna förbjuda en hel ras grupp istället, mycket enklare.
Visst, hunden blir vad man gör den till, men ingen använder en AmPB till det den är gjord för, utan oftast kommer i felhänder och då blir dem farliga!
ok lätt och flytta på en stackars hundras, men i detta fallet så finns det mer knäppa människor än hundar…tyvärr…
anser inte alls att man måste ta bort apbt ! utan låta bli att sälja till vissa personer istället & även sluta mass avla dom. hundkörkort gör inte saken bättre,den som är tex djurplågare oseriös osv. den kan mycket väl klara detta skit kort ! & då har det i alla fall ingen nytta. de fortsätter då sin massavel 6 oseriösa försäljning m.m.
bara ta bort.
det enklaste o effektivaste.
omöjligt att kolla alla så tyvärr..
hurnkörkort menar jag inte enbart till PB ägare, utan till alla hundaförare.
Jag håller fullständigt med Hank.
Det går inte att undgå svartavel och att det är så "seriösa" uppfödare som inte säljer till vissa.
Jag tycker att det vore lag/krav på att man i brukshundsklubben logi, och som hund ägare skall gå (oavsett om det är hund nr 1 eller 20 man har) att man går 3 kurser; 1 valpkurs, 2, grundskurs 3 allmänlydnadskurs. Plus att man får innan valpkursen gå en kurs som enbart för husse/matte som är om hunden, plus att det tas upp under kursernas gång.
Det är för lätt och få tag på hund idag.

Tycker det är fel att offra flera raser för att människor inte kan sköta djuren rätt. De jag träffat har bott med hundmänniskor och varit hur underbara djur som helst. Så för att det finns de som missköter vissa hundar så ska alla dessa hundar bort.
Trist vad mycket hundraser vi blir av med då. Schäfern må ju vara den första ras som ryker, fy sjutton vad mycket sådana som hamnat i fel händer.
Rottisen följer också med och så dobermannen och ja de flesta bruksraserna.
Så med andra ord, vill man ha hund får alla gå med terriers eller pudlar med andra ord. Inte för att jag har något emot dem som sådana. Men de är inte riktigt min typ av hund, inte någon av dem.
Hundkörkort vet jag att vi diskuterat i en annan tråd där vi helt enkelt var tvungen att komma överens om att vi inte var överrens.
Jag håller på att en körkort inte är någon ideé och att kurser för de som haft flera hundar är direkt värdelöst.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
jag bara undrar på vilket sett är det helt värdelöst och gå kurser med sin hund 2-x för?
Man går inte på klubben för sitt egna bästa, utan för hunden.
Plus det att man lär sig alltid nått nytt varje gång, trots att man har gått kursen innan.
Så du menar det att om du har 2 barn så skulle inte den yngre sonen eller dottern gå i skolan bara för det har den äldre gjort?!?
Det är precis samma resonenmang!
Ja, hundar kommer i fel händer det kan jag hålla med om, tack vare SVART AVELN i sverige!!
Inget annat.
Men Pb, Amstaff och Staffen, är kända och speciellt PB kommer defenetivt inte att hamn i SKKs register.
Lika så att en blandras inte heller hamnar där.
Även om man para 2 Rottisar utan stamtavla är blandras.
Tycker fortfarande att PBn borde ut ur landet!

Att jämföra barn och hundar i detta sammanhang känns bara löjligt. Inte alls samma sak. Då det är samma ägare som går kursen nämligen.
Om jag gick i skolan för att lära mig hur jag skulle lära mitt barn att lära sig hemma då vore det samma sak.
På en hundkurs kör man den lilla delen på kursen och den stora delen är träningen hemma. Det är alltså hundägaren som ska lära sig hur de ska träna sin hund.
Och har jag fått lära mig det en gång så kan jag det. Som uppfödare skulle man alltså få springa på kurser så att man inte hann göra annat med andra ord. Det är fortfarande fånigt anser jag.
Och att dömma ut icke rasrena hundar och speciella raser anser jag som rasrasism och inget som en äkta hundvän beskaffar sig med.
jag är inte för avel på icke rasrena och inte smuggelhundar heller. Men i mina ögon är en hund alltid en hund och i mina ögon lika mycket värda.
Finns oseriösa reggade kennlar ocks¨tyvärr så att det är inte säkert uppfödaren är seriös för att den är med i SKK. Tyvärr är det så.
Audiatur et altera pars
Det känns inte alls löjligt och jämföra barn och hundar i detta sammanhang. För det kan man alltid göra!
Ja det stämmer att det är ägaren som lär sig på kursen inte attt instruktören lär hunden, men samtidigt det så lär hunden sig den sociala biten att få vara med andra och träna ihop med andra.
Plus att det blir en kontinutet att komma i väg 1, eller kansker 2 dagar i veckan och träna.
**Ursäkta det där förstod jag inte!!
Att skulle jag då inte vara hund/djurvänn bara för att jag har en blandis då?
**
Då kanske vi ska starta en ny tråd, blandis vs renras?
Jag har blandis, och ägaren visste inte om att tiken hon hade fått in löpte. Hon hade nämligen ett omplaceringshem för hundar.
och där av så smet tiken in till hanen, inte tvärt om.
När hon hittade dem så hade tiken gått in till sig igen. och hananrna låg och sov i soffan.
Där emot så gillar jag inte att folk som jag har sett på många ställen bl.a. på blocket, önskar parning med ex. PB och så har dem själva en rottis.
Jag skaffade blandras tack vare att jag bara ville ha hund.
Nästa hund ska bli en med stamtavla på, för det är mycket jag vill göra i BKs logi som man tyvärr är begränsad ifrån nu, enbart för att man har en blandis, och det är helt rätt anser jag.
Jag anser att BK är ett seriöst ställe som har rätt att kunna avgöra om hunden är kababel till och vara i samhället eller inte.
Dem har på renras ett mentaltest/mentalbeskrivning.
Tyvärr så är det så att vi med blandisar inte kan vara med där, p.ga. platsbrist.
Om vi inte ska bli tjänstehundar för då måste vi.
Dem instruktörer som finns på en brukshundsklubb är väl utbildade och brinner för hund, och kan ta och lära ut, både till hunden och föraren.
**Tycker det är helt rätt att dem har dessa krav!
**
Så åter igen tillbaka till grunden på denna tråd.
**Altså så säger du att ägaren gjorde rätt för att ägaren inte vet mer?
**Hon fya tiken genom att slå den med kopplet 2 gånger, sedan forstatte hunden och morra gläffsande, då sa hon till hunden att den skulle fortsätta, den fortsatte och hon smekte hunden.
Altså så fick hunden 3 olika signaler av ägaren, vad blir det av hunden då?!
En PB är en hund som behöver en förare med fasthand och bra uppforstran. OK! det behöver alla hundar.
En ras som man kan jämföra med Rottis i detta samhang,(förlåt alla rottisägare, jag älskar denna ras, men så brukar tyvärr rottisen också bli utpekad som kamphund som den absolut inte är) som också kan bli farlig i fel händer, ok alla hundar blir farliga i felhänder.
Men nu var det PBn vi talade om.
Vilken hund är det som är mest omtalad i tidningarn då det har hänt saker och ting?
Vem är det som skaffar en PB?
Jo, Utlänningar, människor som är sidosatta i samhället och folk som inte har hundvätt samt bara vill ha en tuff hund och gömma sig bakom, men i själva verket inte vet vad dem har i kopplet.
Håller fortfarande med Hank!

Tyson innan du börjar skriva så råder jag dig att läsa igenom en text en extra gång så kanske vi kan undvika missförstånd här inne. Att undvika missförstånd gör att vi får det trevligare också.
Nu åter till det jag skrivit tidigare.
jag anser inte att ägaren gjorde rätt. Och jag anser att det ska anmälas till både djurskydd och polis. Man får inte ha hundar lös. Och tre anmälningar så blir de av med hunden. Vilket jag kan tycka för hundens bästa vore det enda rätta.
Jag vill ha fram att alla hundar ärlika mycket värda. Och där tycker jag det verkar som om vi har samma åsikt. Att jag inte är för planerad blandras avel gör inte att jag är emot blandraser eller icke reggade hundar. Skrev det i #11:
citat:
_Och att dömma ut icke rasrena hundar och speciella raser anser jag som rasrasism och inget som en äkta hundvän beskaffar sig med.
jag är inte för avel på icke rasrena och inte smuggelhundar heller. Men i mina ögon är en hund alltid en hund och i mina ögon lika mycket värda.
_Icke rasrena hundar är ju blandraser. Så var har du fått det ifrån att jag är emot blandraser och icke reggae hundar? Tycker jag var ytterst tydlig med att jag anser att alla hundar är lika mycket värda.
Detta känns som en diskussion som inte ens kan kallas diskussion längre. Du är helt uppenbarligen ute efter att missförstå det jag skriver. Och därför så släpper jag detta nu.
Audiatur et altera pars
# 13
Jag läser alltid igenom mitt, och min sambo för att det inte ska bli fel, 2 gånger innan jag skickar iväg.
Jag vet visst vad du menar och tycker, men vi har olika åsikter där av så tycker du som du skrev sist.
Du skrev ju själv att man inte skulle jämföra människor med hundar, och vad har du själv gjort? 
citat:
_Och att dömma ut icke rasrena hundar och speciella raser anser jag som rasrasism och inget som en äkta hundvän beskaffar sig med.
_Där sa du emot dig själv!
Det är ju du själv som gör som du själv skrev
Citat:
Detta känns som en diskussion som inte ens kan kallas diskussion längre. Du är helt uppenbarligen ute efter att missförstå det jag skriver. Och därför så släpper jag detta nu.
13
förresten Åsa, man får visst ha hunden lös.
Bara vissa årstiden, som nu, eller om man har en hund som inte kommer på inkallning.
Man kan ha sin hund lös nu med, om man har 200% säker inkallning!
Men hon hade inte sin PB lös denna gången, tur det!!

Ja visst får man ha hunden lös under de förutsättningarna att man har full kontroll på sin hund.
Dock hade jag för mig att de hundar vi diskuterade nu som anföll inte hörde till den kategorin. Men jag kan ju ha helt fel. De kanske har full kontroll över sina hundar. Undrar då lite varför de anföll visserligen. Men jag hade väl fel då.
Så om jag hade fel i det och du rätt så ska du självklart inte polisanmäla för då har de inte brytit mot lagen. Men hade jag rätt i att de inte hade koll på sin hund så bör man polisanmäla.
Jag anser inte att jag jämfört hundar med människor. Vart får du fram det? Inte i den texten du citerade i alla fall. Och jag anser inte att jag talat emot mig själv heller. Tror ändå på att du inte riktigt förstår vad jag menar.
I slutändan så tror jag att du vill ha bort de farliga hundarna som springer omkring och attackerar andra hundar oavsett vilken ras det handlar om. Och det vill jag med. Men har jag fel i detta så då är det som du säger. Då tycker vi erkligen inte lika.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Du har inte jämfört, du har sagt.
Å farligheten kommer inte från hundne utan från människan.
och en PB är gjord för och kampa med och då sk den bort.
För i i vilken svensk gren på Brukshundsklbben står det att man ska ha "kamp-gren".

Audiatur et altera pars
Allstå.. vilken hund som helst kan ju bli aggresiv i fel händer.. tillochmed en liten spets tex..
Medarbetare på Hundar.ifokus

#19: Instämmer.
Audiatur et altera pars

#0: Det är inte konstigt att PB:n var som den var då den har så knäppa ägare som ger positiv respons på det som den gjorde. Jag skulle göra som dig. Jag är uppväxt med hundar och skulle ALDRIG tillåta min kommande hund att göra som den du berättade om. Jag har tillochmed hjälpt kompisar med att få deras labbe att lyssna, dock på rätt sätt.
Som i kväll så var min sambo ute och cyklade, när han kom ifrån affären så såg han kärringen med hunden (PBn) och han var inte nära utan typ 30m ifrån, hunden ställer sig och gläffs/hugger!! i luften mot honom!!
NÄ UT MED RASEN!!
Ska man ut med dden rasen kan man lika bra passa på med dobermann och rottisar med. De är lika lätta att få aggressiva. Ist för att förbjuda en ras ska man ha bättre koll på vem man säljer valparna till. Och en aggressiv hund borde omhändertas efter 1 anmälning. Då kan de få en ny ägare som klarar av den,
# 23
jag skrev tidigare om rottisen
en aggresiv hund går oftast inte och "rädda".
Det kan vara försent.
Det GÅR, de är ofta aggressiva för att man tillåter det. Jag vet många hundar som hjälpts, och som till och med blivigt polishundar.
# 25
jag skrev inte ATT det var försent eller ATT det INTE går.
Nu är det på väg att spåra ur lite. Min åsikt grundar sig på följande;
1. visst är det så att denna rasen har en historia och bakgrund som gör att den KAN bli aggresiv mm och därmed passar sämre in i det samhälle som vi vill leva i idag. Det är dock inte endast av detta faktum som jag grundar min åsikt på.
2. för att nå ett dåligt (om ett bra res innebär att en hund FUNKAR) resultat med en hund (vilken ras som helst) krävs en förare som inte vet hur en hund fungerar och inte har förnuft och kunskap att hantera ett djur. Således är det alltså inte enbart hundens fel att saker och ting spårar ur.
3. det förefaller som att aktuell ras är överrepresenterad hos de människor som återfinns i KAT 2 (inte har förnuft och/eller kunskap alt. anstränger sig för att få sin hund agg osv). Utan att ha någon forskning att luta mig mot så är min uppfattning att det, sett till individ, råder en enorm överrepresentation av just denna kombination.
Mot bakgrund av detta framstår mitt ställningstagande, i alla fall för mig, som det enklaste, effektivaste och mest humana för både människor och djur. Bi-effekten blir ju då att de förare som trots allt har kunskaper och förnuft inte får möjlighet att framföra aktuell ras. Jag tycker dock att det är ett billigt pris att betala om man ser till vilka problem som elimineras. Jag anser även att ovanstående diskriminerings- och rasismdebatt inte är aplicerbar i detta fallet. Det är trots allt hundar vi talar om.
Som avslutning kan vi bara konstatera att det är så här vårt samhälle fungerarar i stort. Det är det stora antalet människor som får anpassa sig och som får sitt liv inskränkt på grund av att en minoritet missköter sig. Trist men sant! Dock så är dennaa en av de få lösningarna som finns och som faktiskt fungerar om vi skall kunna upprätthålla en något sånär ordning och reda. För det vill vi väl?
Jag har med intrese följt hela denna diskussion och kommit fram till följande. Hur vore det med ett förarintyg på vissa raser? Pittbull, Rottweiler Schäfer Dobermann. Vid en anmälan skulle förarintyg efterfrågas och om det inte fanns, ägaren skickas på specialkurs på egen bekostnad. Vid vägran omplaceras eller avlivas hunden. Liksom efter 3 anmälningar.
Svartaveln är svårare att komma tillrätta med, man kan köpa från en seriös kennel genom bulvan och sedan sätta igång. Redan nu bedrivs en medveten blandrasavel till förfång för seriösa uppfödare. I Blandisföreningen skryter man med att ha flest raser i sin hund! En rasren hund kostar idag ca 10.000 en blandis mindre än hälften, en begriplig anledning till att många väljer blandis.
Att resultatet av en parning skulle vara en "olycka" är ofta ett affärsknep. Jag ser faktiskt ingen lösning såvida inte priset på rerasiga hundar sänks till en för flera överkomlig nivå, låt säga 7.000 max. Fast då skulle väl blandisarna kontra med att ta 3.ooo hå hå ja ja!
"Vid en anmälan skulle förarintyg efterfrågas och om det inte fanns, ägaren skickas på specialkurs på egen bekostnad. Vid vägran omplaceras eller avlivas hunden. Liksom efter 3 anmälningar." Detta låter som en bra ide. Fast det lär väl aldrig hända dessvärre. Önskar att de som skaffar hund (kvittar eg. vilken ras) kan sin sak och uppfostrar som man ska. Uppfostrar huden till en trevlig och glad individ.
Att ta bort en ras för att somliga inte klarar av den tycker jag är hemskt! Som sagt förut kan alla raser bli knäppa. Man får försöka arbeta från botten av problemet. Inte ta den enklaste vägen ut. De är underbara raser!!
Alltså det är konstaterat att Rottisar är bättre familje hundar än en golden retriver.. faktiskt,, bara den är tryggt uppfostrad!!

Noa-Nisse
"Alltså det är konstaterat att Rottisar är bättre familje hundar än en golden retriver.. faktiskt,, bara den är tryggt uppfostrad!! "
Skulle du kunna utveckla det lite mer tack.
Noa-Nisse
Får man lov att fråga var du hittat denna info? Skulle gärna se detta. Har aldrig hört något sådant.
Jag har hört samma rykte som Noa-Nisse. Kanske är något som bara finns i folkmun.
Polyanna var inne på något intressant som jag tycker man skulle utveckla lite. Många hundar far illa i fel händer och många hundägare behöver verkligen lära sig hundvett. Hur löser vi detta problem?
Själv har jag en dobermann och anser det vara en perfekt hund på alla sätt och vis och skulle givetvis bli ledsen om kampanjen "ut med rasen dobermann" skulle börja bara för att några olämpliga hundägare har/har haft dobermann.

Tyson, Jag tycker att en sådan människa med så lite vett inte ska ha hund överhuvudtaget. Inget annat djur eller barn heller.Det är nog inget fel på jycken. Hunden gör bara som den har blivit lärd. Det föds inga elaka hundar, de blir vad man gör dem till. Fostrar man dem rätt och är konsekvent kan hunden bli hur bra som helst och det gäller alla raser och blandraser. Är de ändå aggresiva kan de ha ont eller så är det någon hjärnskada och då får man kolla upp detta hos veterinären och få vård eller ev. avlivning.
Från det ena till det andra hoppas jag att vi slipper stridigheter om renrasiga eller blandrashundar. Alla hundar och andra djur är ju precis lika mycket värda hos sina mattar och hussar eller hur. De är ju våra små älsklingar allihop.

#35: Klokt skrivet KerstinP och jag håller som du vet med dig i detta till 100%.
Har nog bara blivit misstolkad tidigare. Då du kan intyga min rädsla för just detta redan innan sajten startade.
Mvh åsa
Audiatur et altera pars
Jo jag läste det i kvällsposten.. tror det var söndagstidningen faktiskt.. jag läste det hemma hos min mormor.. kan ta,, hehe eller låna den av henne så kan jag skriva av artikelt från tidningen… den var inte så värst lång !!! men jag tror att det är sant,, (påståendet)
Som några innan har på pekat:
Hunden blir vad du gör den till.
Kan tala om i allt vimmel här inne att igår kväll när jag skulle ut och röka på framsidan så skulle jag samtidigt gå in till grannen för och tala med henne.
Men recis då kom pitbull ägaren och var vansinnig!!
Med ett brev i högsta hugg och ringde på hos den jag skulle till….*HUPS!*
Kunde ju ana VILKET brev det var….
Jag väntade en stund och gå in…så jag stod kvar och rökte (man är ju lite nyfiken på vad som säjjs, man är väll inte merän människa *S*).
Vi bor i radhus.
Grannen skällde tillbaka till henne och sa "det är inte jag som har gjort detta men du kan ju alltid fråga i näsa dörr!!"
Hon sa nästa dörr, och menade på vi.
Hon vet också om att hon inte vågar ringa på här, där av det svaret. Hon vet om (kärringen med PBn, att vi säger vår hjärtas mening, och står för det vi säger. Skinn på näsan gäller det och ha, men samtidigt glimten i ögat, och det har vi.)
För vi är ju sååå jätte farliga….
Men jag gick in till grannen och snackade med henne och hon berättade då att det var brevet från kommunen.
Jo, jag kunde nästan ana det, sa jag.
Senare på kvällen så ringde grannen på dörren och sa att kärringen hade varit på henne igen.
Jag sa det "är hon inte klok!!!". 
Men det visste vi ju redan om sedan innan.
Grannen hade sag åter igen att ringa på här och att hon kunde knipa käften och gå upp till sig.
Ja, detta var ju inte vår mening att hon skulle få all skit. 
Men hon var också berädd på detta.
Hon sa till mig att ringa för hon sa det "du kan sånt här".
(Första gången i mitt liv att jag anmäler någon för djurmisshandel, hoppas att det är sista med!)
Så hon var med på detta.
Hoppas att detta lägger sig snart och att det kan bli frid mellan grannarna….
Men samtidigt är det "rätt kul" när grytan kokar i omgivnigarna…HEHE (skade glädje).
Hoppas hon nu bara har fått en tanke ställare om den stackars hunden.
Jag skiter i raser och jag skiter i om den är äkta, det är hund.
En hund som är klyven,
pga av en korkad ägare som inte vet bättre.
Synd att man inte kan placera om ägaren istället.

Super bra gjort av dig. Synd om grannen som inte anmält. Men lite får grannskapet offra sig för hundens bästa.
Jag hoppas likt dig att de får sig en tankeställare. Tyvärr brukar få saker bita på dessa människor.
Men fortsätt håll öga på dem.
Tycker det du gjorde var super bra.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
våran granne slår med sin tik, stackars liten. vi har ringt polisen, men de säger att de inte kan göra nåt om vi inte har bevis… och man får inte ta bilder om inte pesonen i fråga går med på det…. what to do??! bara att hoppas på att han slutar slå hunden, eller att hon biter honom rejält… 
Här har ni en länk som stod i KvP ikväll:
tja, vad skall man säga?
säljer de strävhåriga taxar där också?

#41: Anmäl till djurskyddet kan du göra i alla fall. Och polisen har skyldight att ta upp anmälan, även om det inte leder till något så får personen ifråga ett brev där det syns att han blivit polisanmäld och varför.
Audiatur et altera pars
#44 been there, done that

Jag gillar egentligen inte att ge mig in i sådana här diskussioner, för jag har 1, svårt att få fram det jag vill och 2, blir ofta förbannad på en del av de som diskuterar, men det jag vill säga är att det aldrig kommer att gå att förbjuda/skicka ut en ras som pitbullen. I så fall ska man egentligen förbjuda alla raser som någon gång haft bull-raser i sig, t.ex. amstaff, som från början är samma ras som pitbull, olika bulldogs och bullterrier. Nu har jag aldrig ägt en pitbull själv men träffat på flera som varit trevliga.
Många som diskuterar frågan om aggressiva hundar har aldrig ägt en aggressiv hund själv. Jag vet däremot vad jag talar om eftersom min Old English Sheepdog-hane (ja, ni läste rätt), är jätteaggressiv mot andra hundar. Han blev skrämd och biten när han var liten och eftersom jag inte fick någon vettig hjälp när jag sökte den så har han blivit som han är idag. Min mamma ringde brukshundklubben och frågade om vi fick komma dit eftersom vi var rädda att han skulle börja bita efter andra hundar, men fick svaret att "nej, vi prioriterar bruksraser", något som en BK inte får säga enligt sina egna regler. Vi har dessutom provat att gå till hundpsykolog men fick det förkastliga rådet att slänga vatten på honom när han gjorde utfall. Det brydde han sig inte det minsta om. Sedan slutade den psykologen att ringa oss när vi bestämt tid. Det som hjälpt oss bäst var kursen vi gick hos Jeppe Stridh, hade jag bara hållit linjen vet jag att han inte hade gjort utfall som han har gjort hela livet.
Det jag tycker är den viktigaste saken att tänka på när man diskuterar frågan är att alla hundar kan bli aggressiva. Jag vet att det är helt och hållet mitt fel att min hund är som han är och jag tar på mig ansvaret fullt ut, men jag kan också hantera det. Han är alltid i koppel förutom på inhägnade områden där jag har full kontroll över ingången och jag skulle aldrig låta honom komma fram till en hund. Jag köper alltid halsband och koppel som jag litar på etc. etc. Så de finns faktiskt de som tar sitt ansvar med en aggressiv hund. och DET tycker jag är viktigt att lyfta fram.
Det låter kanske värre än vad det är, men jag har lärt mig att leva med att han är sådan och nu är det för sent att göra något åt saken, han är 7,5 år och har blivit lite senil pga epilepsi, men han älskar livet och han älskar sin matte, så då är det värt att undvika andra hundar på promenader och liknande. Han mår bra precis som han är och att jag vänder bort hans huvud om vi sitter och pausar på promenaden för att det kommer förbi en annan hund, det märker han inte ens.
Så det finns aggressiva hundar där ute vars hussar/mattar tar sitt ansvar och gör så gott de kan.
Hoppas att jag inte gjort någon upprörd, för det var inte min mening, ville bara stå upp lite för de arga men underbara vovvar som finns och deras hussar och mattar som tar sitt ansvar. :)

# 46
Det är skillnad som du skriver om din hund att han har blivigt skrämd.
Men jag tror knappast att alla PB/Amstaff/.och dess liknande raser har blivigt skrämda och där av är som dem är!
Att du tar ditt ansvar, var OK!
Det ska man göra.
Oavsett vad det är för hund!
Men om man läser tidnings notisen, http://expressen.se/?a=620212,så är det hur lätt som helst att få tag på en PB/amstaff/Staffe och man kan till och med få en hund som passar ens liv och om man inte har pengar så kan man pruta på priset.
DET är FÖRDJ****GT!
Jag menar 12 fall redfan i Skåne i år, det är inte lite.
Tyson springer fram mot staketet skällandes för att försvara sitt revir.
Hade jag inte sag "NEJ!" "SITT!!" till min hund, så vet jag inte alls vad som hade hänt.
Det enda jag vet med 200% säkerhet, att min hund skulle inte gjort något mot den hunden.
Min hund tror nämligen att man kan leka med alla hundar.
Hon till och med tillät hunden och göra utfallen mot vårat staket!!.
Här var det INTE PBn som blev skrämd.
Inte våran hund heller för han har ett bra psyke och tror att man ska leka med alla hundar, trotts att han blev aningen förbannad på den uppvisningen PBn gjorde.
Jag vet inte vilken brukshundsklubb som sa som dem gjorde till dig, men jag går fortfarande på BK med min hund.
Jag har en blandras.

Nej självklart har inte alla blivit skrämda, men det blir lätt pajkastning och bara nedlåtande kommentarer om precis alla hundar som inte kan leka med andra och därför vile jag berätta om min vovve.
Det är självklart INTE ok att ägarna tillåter hundarna att göra så, och självklart måste man ta sitt ansvar. Som hundägare har man ju faktiskt totalansvar för precis allt ens hund gör, och hade jag träffat på en sådan hund hade jag helt klart ringt polisen.
Visar man ingen form av ånger när ens hund beter sig på det sättet som den du beskriver, har man inte vett nog i skallen att skaffa hund öht.
Tyvärr är det för lätt att få tag på alla sorters hundar idag, bestämmer du dig för det hade du lätt kunnat köpa minst 20 hundvalpar på en dag bara genom att titta på annonser på blocket. Det hade inte kostat en förmögenhet heller.
Det var Lunds BK som vi inte var välkomna hos.
Fakta: Det är i 95% av fallen med "pitbull"-fighter så att det inte är renrasiga pitbulls. Det är alltså blandraser som använd till hetsning.

det är inte altid så!
AB toppar med koppeltvång.

# 51
vart stod det på ABs-sida? Jag kan inte hitta nått….
Ska leta igen….

Det är ju inget bra. Som det står i AB så kommer detta att drabba fel människor mest. De som har farliga hundar kommer att skita i att ha koppel på dem, precis som de gör nu. :/

detta är ju **JÄTTE BRA!
**
Ska det bli nån typ av "lag" som är då gällande över hela landet på detta?
Jag hoppas det!

Det är inte speciellt bra med tanke på att det bara finns 3-4 rastgårdar i hela malmö som har MÅNGA hundar. Och alla har inte bil så att de kan åka ut utanför stan och rasta sina hundar.

men då är det upp malmöstad att göra fler rastgårdar,
folk får ha munkorg på sina PB!

jo, självklart får de göra fler rastgårdar, men då får de göra det innan ett förbud kommer. Frustration av att inte få röra sig ordentligt kan ju faktiskt göra den snällaste hund frustrerad och därmed aggressiv.
Men om idioterna låter sina hundar springa fritt och bita folk nu så tror jag inte att de kommer att sluta med det bara för att det blir koppeltvång. Många av de hundar som har munkorgstvång har ju inte munkorg på heller.

böte på minst 4000-6000kr varje gång man ser en pb utan munkorg eller en pb utan koppel!
det ska svida!!

eller tant larssons 12-åriga Pudel som aldrig skadat någon. okej att ha ett tvång på att man ska ha sådan lydnad på hunden att den är "mentalt kopplad", men ett fysiskt koppel alltid… nja…..
Jag anser att ALLTID när en hund gör fel så sitter felet på ägaren - inte hunden! Därför hjälper det inte att förbjuda vissa raser (av hundar) utan man ska ställa hårdare krav på hundägarna! Har man visat att man inte klarar av att uppfostra hundar som fungerar i samhället så ska dom förbjudas fortsatt djurinnehav! Det är enda sättet att komma ifrån farliga hundar.

Det måste ju vara något fel på de ägare vars pitbulls attackerar människor. I USA har de länge varit kända som "nanny dogs", alltså de var helt säkra att lämna med barnen och de älskade barn. Pitbullen är ju en helt vanlig familjehund i USA och det finns många sådana i Sverige också. Det är ju ägarna, inte hundarna, som ska förbjudas! Hundarna väljer inte själva att hetsas mot t.ex. marsvin som hängs upp i träden. Dessa hundarna tränas till att bli som de är, jag hade kunnat träna min dobermann till att bli sådan också, ska vi förbjuda dobermann då? Och alla raser som tränar skydds/IPO får vi också förbjuda eftersom de kan tränas till att bita på kommando.