Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 535 ggr
trollet85
0

lära en gammal hund sitta?

Jag är lite sugen på och låna en hund av en bekant för att se om det inte går att få lite pli på hunden. Det är en renrasig rottis som är ca året, han är född på vårkanten.

*Han är inte rumsren (detta TROR jag enbart beror på ägarens ointresse)
* Han har inte gått nån lydnadskurs, vet inte alls hur han är då jag sällan träffar hunden. Men inte lydnad bör nog gå åt. ;)
*ägarna klagar över att han biter sönder saker för dom, tror jag de! kallas UNDERSTIMULERING!!! då han är helt själv större delen av dagen.

Nu till mina frågor:
*en hund vid ett års ålder, hur länge kan dom hålla sej? nån timma? ett par? tänkte att jag skulle träna honom som en valp, men behöver jag gå ut en gång varje timma eller räcker det med en gång varrannan?
* hur mycke kan man "kräva" av en ett årig hund?
kan man gå ut o gå en LÅNG sväng? kan man träna lättare lydnad under promenaderna 10-15 min intervaller?
* är en ettåring "vuxen" eller ska man vara lika försiktig med dom som med en valp?

Förslag på bra och TÅLIGA leksaker till en rottis?

Zebben
0

Ett års ålder är väl ingen gammal hund. Glad

Hur stort intresse har ägarna att lägga ner på sin hund egentligen? De låter inte som ypperliga hundägare som låter sin hund bita sönder inredning och göra ifrån sig inomhus. Ledsen

Försök få med Dig dem när Du tar ut rottisen och lär dem hur och vad de kan göra på promenaderna för att minska hundens understimulering. Hur länge tänkte Du hjälpa till och träna hunden? För det låter som en relativt kortsiktig plan och denna hunden lever förhoppningsvis i 10-12 år till. Se till att ägarna får upp ögonen och inser att det gäller att ta ansvar nu. Har de inte lust så är omplacering  nog det bästa för dem och framförallt för hunden.

Lite svar på Dina frågor: En hund på 1 års ålder har en färdigutvecklad blåsa och kan hålla sig några timmar. Men det är väldigt individuellt. Att han kissar inne nu är snarare ett inlärt beteende, att det är ok helt enkelt. Så att börja med rumsrenhetsträning är det enda sättet. Se till att han kommer ut varje/varannan timme och beröm när han sätter sig ute.

Svårt att veta vad Du menar med kunna "kräva" av en 1 åring. Självklart behöver han regler, men dessa måste han lära sig först. Eller menar Du hur mkt koncentration Du kan kräva av honom, när Ni tränar? I så fall är det inte alls mycket. Du frågar om Du kan lägga in 10-15 min intervaller med lättare lydnad. Det är på tok för mycket, om jag förstått Dig rätt nu alltså. Glad Om Du ska gå promeand med honom och lägga in lite lydnadspass under vägen. Så räcker det med ½-1 min per pass. Längre än så orkar inte en ovan och dessutom ung hund med att koncentrera sig. Sen kan Du låta honom få en paus på någon minut eller två. Så kör Du övning igen i ½-1 min. och så paus.

En rottis kan Du gå långt med när de är 1 år. Men även här får man kolla upp hur mkt han är van att gå. Har han inte gått långa promenader förr så får man trappa upp träningen med lite i taget.

Leksaker finns det gott om i djuraffärerna. Be om extra hållbara leksaker och tala om att det är en glad rottis som vill ha dem, så får Du nog hjälp.

Lite snabbt svarat, men jag har miljoner andra saker att göra. Nästa gång Ni ser ett inlägg från mig så slå mig på fingrarna…. Räcka ut tungan

trollet85
0

tack =)
då har jag inte o gå efter.
(sitter inte alls o försvarar denna ägare, då JA inte tycker att man ska ha hund alls om man jobbar mer än 50%. o framförallt inte delar ägarens tankesätt.)
ägaren köpte en ny hund när hans förra gick bort. han har tydligen haft ett par rottisar och även nån annan hundras, innan men frågan e om han har haft en valp innan alls.
Ägaren har en matbutik och jobbar själv där nere 14 timmar om dan. visst han är ute med hunden men inte alls så mycke som han skulle behöva! o lägger nog inte så mycke intresse i hunden alls. MEN hund ska han ha! *suckar*

Vill gärna själv ha hund men anser mej inte ha tid, just nu, så jag tänkte att detta kanske är ett ypperligt sätt för mej att lära mej mera. om du ägaren låter mej låna hunden ;)