Är lek stressande?
Lyckas man göra leken stressande då har man nog överdrivit ordentligt, eller trissat upp hunden redan innan.
Det finns mycket "dumheter" som folk anser att man inte ska ha en viss typ av leksaker eller inte leka vissa lekar med vissa hundraser för då händer det ena och det andra.
Att jaga en boll är ju inte mer stressande än när dom jagar en hare/katt, sålänge det inte blir en fixering.
Sunt förnuft gäller i alla läger!
≧◔◡◔≦
#1 Ni finns det hundar som blir stressade väldigt lätt. Så det handlar inte alltid om överdrift nej.
#2 då kan man ju undra över orsaken till stressen, en aktiverad, normal hund är inte upptrissad i tid och otid.
≧◔◡◔≦
#3 Orsaken? Det är bara så att vissa hundar lättare blir stressade än andra.
Precis som med människor. Därför är det bra att undvika vissa typer av lekar med dessa hundar eller iaf bara leka det ibland.
Min fråga var nu om denna leken kan bidra till stress. Jag hoppas ngn hundkunnig kan svara. Som typ Zebben eller Eros. :)
#4 lättstressad? som i går lätt upp i varv?
jo, jag har en sådan hund, det funkar fint att leka vad man nu vill med henne, sålänge man använder sunt förnuft.
Men om du inte vill ha min åsikt, kanske det vore vettigare att skicka meddelande till dom du vill ha svar från?
≧◔◡◔≦
Jag vill ha svar från alla. Såg kanske inte ut så. Mitt fel.
Men jag håller inte med om att man kan leka vad man vill med en lättstressad hund. Vi kan t.ex inte sparka boll med Hades, då blir han jättestressad. Men det är väl suntförnuft då att strunta i de ;)
Man ser ju om hunden verkar stressad. Verkar den inte vara det är det bara att låta den leka på. =)
"Men det är väl suntförnuft då att strunta i de"
lite så var det jag menade.
≧◔◡◔≦
Hundar producerar alltid stress i jakt-och kamplekar. Det är inget fel i att tillåta dessa lekar, de är ju naturligt beteende. Men det får inte bli för mycket. I vilt tillstånd ägnar ju inte ett hunddjur så stor tid åt dessa beteenden (t.ex. jakt)
Om Hades blir stressad av att kasta runt sitt ben själv, får du avgöra. Det beror väl på hur ofta och mycket han gör det, tycker jag. Tycker du att det blir för ofta eller för mycket, kan du ju bara plocka bort benet ett tag och ge tillbaka det när han varvat ner lite och kanske vill ligga och tugga istället. Men hundar brukar ju tröttna själva för det mesta, så jag tror inte det är nån fara.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Visst kan en hund bli stressad av att kasta runt och leka med ett ben eller en leksak även om den leker själv. Men det är nog mindre vanligt. Man får läsa av sin hund och se om det verkar vara en sund lek. Om det blir som en fixering skulle jag bryta. Men om hunden själv kan avbryta efter en stunds lek så är det nog ingen fara.
Tack :)