Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3945 ggr
bejtedejte
20

L7S1-syndrom & Schäfervinglighet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har läst lite om L7S1-syndrom och undrar om det inte är det min OES-hane kan ha drabbats av. När veterinären tryckt honom över korsryggen och dragit bak bakbenen (i luften) har han skrikit av smärta.

Finns det någon här inne som vet mer om L7S1-syndrom? Symptom, behandling mm? Någon som haft själv eller känner till en hund som lidit av det?

Undrar även om schäfervinglighet då han korsar benen när han vänder sig och står stilla. Han står även stilla med baktassarna tätt ihop. Har svårt att resa sig då han inte riktigt får rätt på bakbenen. Enligt veterinären har han ingen eller väldigt liten nervpåverkan och vad jag har förstått är schäfervinglighet långsam nedbrytning av  nerverna. Någon som har några idéer? Det kan ju bero på ryggontet, men det jag läst om schäfervinglighet stämmer in för mycket på honom för att jag ska kunna utesluta det.

Vill veta så mycket som möjligt om allt som har med rygg/bakben att göra eftersom jag naturligtvis vill få reda på vad min lille kille kan ha för fel. I övrigt är han precis som vanligt, bara lugnare än han varit innan pga att han äter medicin mot sin epilepsi.