Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 2533 ggr
Maddepadde
0

Få upp farten?

Tja.

Har en liten fundering, och det är hur jag ska få upp farten på min labb när vi kör agility.
För att vara i large har hon absolut ingen fart att tala om, alls.
Och springa med mutan i handen funkar, men det är inte det jag vill göra för att få henne att öka farten eftersom vi tävlar.

Idéer?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

lena1
0

olika upppiggande ljud, bus och lek innan, så hon är glad och vaken när ni kör igång, på min king jag hade så hade jag en av och på knapp på honom, brukade retas lite innan med honom, för han gillade inte att man, tog ett litet snällt tag i hans byxor på ena bakbenet(bara löst), och gjorde ett sssss ljud samtidigt, då blev det fart på honom, och han lekte som sjutton då.

minja
0

Hon kankse försöker dämpa dig? Vissa hundar tycker det är obehagligt när matte/husse hoppar och hejar på dom för att det skall gå fortare. Och då kanske hon visar att hon tycker det är jobbigt/obehagligt genom att sakta ner, flacka med blicken och verka ointreserade, kan det vara så?

Eller så har hon ingen motor helt enkelt! Jag hade en cocker en gång och det var ingen motor alls i henne under Agiilityn (fastnade nästan i däcket), så vi fick nöja oss med att träna lite då och då istället.

Zebben
0

Båda tipsen ovan kan fungera. Beror helt på hur Din hund är. Det Du också kan prova är extern belöning. Om Du har något som hon verkligen uppskattar. Denna kan man lägga antingen i slutet, eller överraska med att lägga någonstans under banans gång. På så sätt så brukar man få upp lite tempo, just för hunden vet att någonstans där framme ligger min belöning.

mandan
0

När hunden blir säkrare brukar det ofta gå fortare. För att få upp farten på min hund så körde jag enkla rakor med godis i slutet, sen är det bara att ta löpet och försöka komma i mål innan hunden. Dom flesta hundar brukar öka farten för att komma ikapp.

Så det är bara att fortsätta jobba med hunden och träna positivt!

elinochsheela
0

Man kan också lägga t ex en burk med godis i efter hindret som den kör, då vill hunden komma till godiset så fort som möjligt. Sen när den springer fort så kan man lägga godiset efter två hinder osv. :)

Therese_Melberg
0

att kasta bollar eller liknande leksaker efter hindren brukar få hunden att vilja spurta framåt och lämna matte. Sen kan du prova att trissa henne lite innan hon får köra, kampa eller busa med henne så hon är igång innan du startar. Eller gå fram till ett hinder, kasta en boll över, trigga henne och ta sen med henne därifrån , dvs hon ska verkligen vilja, men inte få köra. Kör sen bara korta pass, hon ska vilja fortsätta springa när ni lämnar agilityplanen.

Skulle också kolla så hon inte har ont någonstans innan, höfter, rygg, armbågar t ex.

Mischa
0

Senaste canistidningen tror jag tog upp just detta i en artikel.

≧◔◡◔≦

Maddepadde
0

Någon som vet vart man kan få tag på en tidningen?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Mischa
0

http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=CA260S

Handlar om "explosiva starter"

brukar väl annars finnas att få tag i på välsorterade pressbyråer och liknande.

≧◔◡◔≦