Rasfunderingar/tips
Jaha, då var det dax att tipsa lite om raser igen då! :) Det är min moster med familj som ska skaffa hund och jag tycker det är minst lika roligt!
Hunden ska fungera som familj-och gårdshund. De bor på landet med stor gård och hunden får sällskap av katter och kaniner. Det ska vara en större ras (runt 50-60 cm som minst) men lugn och vänlig, min 12-åriga kusin ska kunna "hantera" den.
Mosters man har en egen firma i garaget och vill ha en hund som kan vara med honom runt där, samt vara ute på gården. Behöver absolut inte vara en hund med någon stark vaktinstinkt, snarare tvärtom, de vill inte ha en hund som står och skäller på allt hela dagarna.
Jag tror inte de kommer göra något annat särskilt med hunden. Utan det kommer bli mysiga skogspromenader och häng med familjen. De har hundvana sedan tidigare.
Raser de funderar över är främst Berner sennen, Newfoundland och Irländsk varghund. Vill höra era åsikter om ni tror de kan passa eller om ni har förslag på andra raser! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Låter som berner sennen kan passa perfekt för dom :) De berner jag träffat älskar andra djur, är lugna och snälla, älskar skogspromenader och att vara med runt familjen. Väldigt sociala hundar :).

Även labrador eller någon annan retriever kan passa
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
En retriever vill oftast ha något mer meningsfullt att göra än att "bara vara", möjligtvis en från rena utställningslinjer då.
Annars är njuffen och varghunden helt ok till uppgiften, kanske en leonberger, grand danois eller vill dom ha päls? (med tanke på rasvalen)
≧◔◡◔≦
Tack för era svar :)
Ja, dom har haft retriver förr och funderat lite över en ny sådan också, men då blir det ju mer jobb.
Det är väl inget tvång med mycket päls, men hunden ska ju kunna vara ute mycket i väder och vind och korthåriga hundar passar väl oftast sämre till det.
Dom får även fundera lite mer över mentaliteten, en varghund kan vara rätt så egen av sig.
≧◔◡◔≦
#5 Vad exakt menar du med "rätt så egen av sig" ?
Jag tycker att berner sennen låter som ett bra val :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
varghunden låter som ett bra val, en väninna har ju haft sånna och dom är hel coola. vad säger dom om långhårig collie då?
#8 Ja, varghund är min moster absoluta drömras, så får se om hon får en nu eller får vänta ännu längre :) Jag har föreslagit collie men de tycker den blir för liten :)
jaha… hoppas dom hittar nått bra då:-)
#6 självständig och våran tik var rätt så egensinnig (hon gjorde vad hon ville)
≧◔◡◔≦
En Berner låter ju super!
Retrieverarna är hundar som vill jobba, och det kan bli stora problem om man inte låter dom jobba tillräckligt…
Ila har ju slutat vara så stissig över pinnar när hon är ute efter att vi börjat apportera :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

första ja tänkte på när jag läste var leonberger!:D
#11 Okej, då förstår jag vad du menar!
#12 Ja, jag/vi vet ;) Och pga av att de redan haft retriever så är de som sagt inte så sugna på en sådan igen, eftersom de inte har samma tid nu som då.
#13 Ja, de är ju också ett alternativ :)
Själv håller jag tummarna på en Berner :D
Tror att en Berner passar bättre än en Leonberger… Vet inte varför, men känns bättre på något sätt (A)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#15 Det blev en berner/njuffe :)