Extremt vaktig!
Elins Quila har efter en flytt i februari blivt extremt vaktig. Det är enbart Elin hon vaktar och hon är ARG när det kommer främmande människor.
Elin har försökt säga till på skarpen, ta tag i henne, hålla henne och prata med henne. Inget resultat!
Har "slängt" in henne i ett annat rum medans hon skarpt har poängterat att morrandet är fel.
Quila blir 2 år i juni och har aldrig betett sig så här tidigare. Några tips?

Morrande beror ofta på osäkerhet och att då trycka ner henne gör saken värre och bidrar till mer osäkerhet. Och tydligen funkar inte det på henne heller……
Jobba i stället med hennes sjävförtroende och bygg upp det. Kankse ta hjälp av en immi instruktör?
Riktigt så enkelt är det inte, och en IMMI-instruktör är inget starta med. Quila är ingen speciellt osäker hund utan detta beteende är alldeles nytt.
I och med flytten så har flera okända människor kommit, elavläsare osv. Elin upplever inte detta som ett problem utan tycker bara att det är pinsamt att hennes hund gör så.
Andra tips?

Visar hon sig hotfull och visar tänder och är på väg att anfalla den som är på väg in, är Elin är tvungen att tvärhålla henne?

Nu skulle vi haft Zebben här….
Der verkar som det bara är du och jag ute, konstigt 

Enda jag kan komma på är att visa att de som kommer är välkomna och ofarliga, precis som man får göra om hunden är rädd för postlådor mm
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Så som det låter så är det den nya omgivningen, att stänga in henne förstärker beteendet.
Låter som om hon har tappat all sin trygghet som hon haft i omgivningen på den gamla lokaliseringen, även matte tryggheten i henne försvann.
Matte ska nog försöka vinna "tillbaka" hunden, långa förutsättningslösa promender.
När de flyttade, var va hunden då? Var den instängd någonstans då?? låter nästan som det

#2 Enkelt, vem har sagt att det är enkelt?
Det är inte konstigt om hunden blir osäker i en ny miljö, och klarar man inte av att få bukt på problemet själv så är det visst en god ide att ta hjälp innan det går för långt…..

#8 jag tror inte riktigt att hunden har suttit instängd någonstans utan bara är osäker på den nya miljön..
Quila är inte osäker i den nya miljön utan stormtrivs, flytten har inte bekymrat henne något. Matte och husse och alla invanda saker är ju med.
# 8 Tyvärr var det nödvändigt att lösa situationen med att stänga in Quila pga att besiktningsmannen vägrade att gå in annars. Och naturligtvis blev inte Quila instängd någonstans när de flyttade, varför skulle man göra det?
Att "promenera bort" morrandet är ingen lösning eftersom hon får mycket aktivitet och promenader.
F.ö. har matte efter mycket funderande lyckats lokalisera vad morrandet berodde på. Uniformerade män! Så nu blir det till att ge sig ut och klappa snygga killar i uniformer.
Skoj för Elin!
# 10 Hej, var har du varit?

Är det bara inomhus som hon börjat vakta matte?
När hon är inomhus, när börjar hon beteendet? Redan när det går folk i trapphuset? (im lägenhet vill säga) När de är utanför dörren? När de ringer/knackar på? Eller när de precis kommit in?
Ökar eller minskar morrandet i intensitet när hon får se människorna?
Exakt när började hon vakta? Första dagen i nya boendet, kom det smygande eller efter några dagar?
Har vaktandet blivit värre sen första gången hon gjorde det eller ligger det på samma nivå?
Gäller det oavsett män/(kvinnor/kända eller okända?
När löpte hon senast?
Har det hänt något? Har familjen splittats sen flytten? Har matten flyttat isär från pojkvän/föräldrar? Eller har någon ny tillkommit?
Hinner inte fler frågor nu, men Du har lite att svara på här så länge 
Svara gärna via Pm om Du hellre vill det.

Schysst! Här har ju jag skrivit massa frågor å så har Ni redan börjat komma fram till en del. Fräckt! 

*ASG* Har du redan kommit segpropp, jag efterlyste dig redan igår 

#11 jag har varit osynlig ;D

#15 Det har vi väl märkt =) Du har varit saknad din lilla retsticka =)