Positivt för hundägaren
Statistik leder mot att färre och färre hundar dödas av varg.I september dödades 8 hundar av varg, och endast 2 i februari. Tydligen har hundägarna förstått att hundarna måste tas hand om om man vill fortsätta ha dom kvar.
25 februari. En drever vargdödades i Glaskogen, Värmland. Drevern hade jagat i flera timmar när en varg angrep och dödade hunden.
4 februari. En stövare dödades av två vargar i Torrbergsbo, nordost om Edsbyn. Hunden och dess ägare var ute på harjakt när vargattacken inträffade.
22 december. En blandrashund attackerades och dödades av varg när hunden drev rådjur. Attacken inträffade i Gunnita, Värmland.
21 december. En wester terrier dödades av varg i Ekshärad, Värmland. Hundägarna släppte ut terriern när de skulle ut hämta ved på kvällen. Terriern kom inte tillbaka och efter en stund kunde ägarna konstatera att hunden dödats av varg på gårdstomtens gräsmatta, några meter från boningshuset.
15 december. En Tax vargdödades i Åtorp, Örebro län. Detta var den tredje hunden som dödats av vargar från Hasselforsreviret sedan 16 oktober 2007.
27 november. En Cairnterrier släpptes ut för en kvällsrunda i trakterna av Karlskoga och Gyttorp. Terriern kom aldrig tillbaka och en vecka senare hittades resterna av hunden. Länsstyrelsens besiktning visade att hunden sannolikt dödats av varg.
17 november. En schillerstövare dödades av varg strax söder om Vansbro i Dalarna. Stövaren angreps och dödades under pågående hardrev. Detta är den femte hunden som angripits i höst av vargar i Äppelboområdet.
10 november. En femårig jämthund dödas av varg strax väster om Hofors. Hunden skällde ståndskall på älg då den plötsligt attackerades och dödades.
30 oktober. Hamiltonstövare dödas av vargar i det så kallade Skrälldalensreviret inom Ljusdals kommun.
27 oktober. En drever dödades av varg i Vallsta, knappt två mil norr om Bollnäs. Drevern hittades med hjälp av pejl och bara huvudet och en del av framdelen återstod av hunden när den återfanns.
25 oktober. En nioårig hamiltontik dödades av varg i trakterna av Torpets Fäbodar, strax norr om Edsbyn. Dagen efter attacken letade fyra jägare efter tiken och de kunde till slut finna små rester av hunden.
23 oktober. Minst två vargar dödade en stövare i Lekbacken, i den sydligaste delen av Stöde, Västernorrland, nära länsgränsen mot Hassela och Hälsingland. Stövaren var i det närmaste uppäten när hundägaren fann hunden.
21 oktober. En 1,5 år gammal jämthundshanne vargdödas i samband med älgjakt i Lillskog, väster om Edsbyn. Hunden hittades dagen efter, då var den i det närmaste uppäten.
20 oktober. En hamiltonstövare dödas av varg i samband med harjakt utanför Malung. Hunden var delvis uppäten när hundföraren hittade den.
16 oktober. Blandrashund gråhund/stövare dödas av varg i Åtorp, Degerfors kommun. Bakom angreppet stod vargar från det så kallade Hasselforsreviret.
15 oktober. En stövare dödas av varg i trakten av Röjdåfors i norra Värmland. Den elvaåriga stövaren hittades 200 meter in i Norge, då var bara huvudet intakt på hunden. Vargattacken skedde i det så kallade Gräsmarksreviret.
20 september. Drevern Esso blev ihjälbiten av varg när han jagade hare i Skrälldalen, Ljusdals kommun, där ett vargpar etablerade revir förra hösten.
9 september. En schillerstövare vargdödads i Äppelbo, Dalarna. Hunden drev räv när den attackerades. Endast små rester återstod av hunden.
7 september. En eller flera vargar dödade en norrbottenspets i Äppelbo, Dalarna. Hunden var i det närmaste helt uppäten då den återfanns.
6 september. Jakthund dödas av varg i Rudskoga söder Kristinehamn. Bara halsbandet och magrester av hunden fanns kvar. 3 september. Stövare dödas av varg i Bogen, Värmland. Endast huvudet återstod av hunden när den hittades.
1 september. Stövare dödas vid rävjakt vid Bäckalund, norr om Sunne i Värmland.
1 september. Gråhund dödas vid älgjaktsträning i Bortan, Värmland
Källa : Svenska jägarförbundet
Helt rätt. Vill man ha sin hund kvar släpper man den inte lös där det finns varg.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#0 Eftersom du sätter ut det här, så tycker jag att du även ska sätta ut det som skrevs i svensk natur (varg överföll människa) Det copilot skrev i #81 så får dom som läser här lite mer förklaringar till det du tidigare skrev. Tycker inte du också det?
Ja förstår att de dödar djur. det är ett rovdjur. Ska vi märka vilka djur de får vara på. saken är den att vargen har inte så mycket marker den kan vara på längre. Folk gnäller ju när jägare blir attakerade av björnar. Ja men du sköt ju på björnen först. Skyll dig själv din dumma jävel.

Utgår du ifrån mannen som blev dödad av björn? Han stog utanför stugan obeväpnad. Du måste bära på mycket hat som kan vräka ur dej något liknande om en person du aldrig träffat. Stackars dej.
# 2
Jupp enig, men det är nog inte like mogna här har jag fått veta.
Men i summa kann vi väl seja att copilot berättar om att at 8 personer i perioden 1997-2000 var hotad av varg.
Vi får glädje oss över att flera vaktar om sina hundar. Bäst skulle det vara omm dom hölls innomhus

#5 Vågar du inte skriva om alltihop? Annars är det ju ingen förklaring. Dom är nog mogna för att höra sanningen.
#5 Nu får du lägga av med ditt trams!
Du vet mycket väl att det var BILDEN du lade in som var stötande, och det var bara den som togs bort!
Vad ska du här och göra om du kallar oss omogna?
Om det ska fortsätta tjafsas om den borttagna bilden så kommer det sluta med att du inte får skriva alls på forumet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Berätta för alla nu var jag i tråden har skrivit om bild.
Jag har inte omtalad någon bild als. Jag blev utmanad av en på forumet här och jag svarade försiktigt på det. Just precis fördi jag inte ville stöta er i ledningen Du har själv Eros uppmärksammat till mej att det är många omogna här, fast du kanske skrev barn.
Annars om ditt hot får jag seja att du kanske borde ta dej tid til att läsa lagen som handlar om yttrandefrihet, Kanske du upptäcker att du själv inte handlar i tråd med lagen.
Våld löser sellan problem . Det är vad ni presterar nu
"Jupp enig, men det är nog inte like mogna här har jag fått veta."
Skriver du i inlägg #5. Om du inte syftar på att jag tog bort bilden så får jag be om ursäkt för det. Men oavsett vad du nu syftar på så är det en totalt onödig och överflödig kommentar.
Jag har aldrig sagt att det är många omogna här. Jag skrev som du säger, barn och känsliga personer.
Och återigen, yttrandefrihet har ingenting med sajtens regler att göra.
9, snacka om att skapa osämja har du ingen annan att bråka med?,den som är omogen är ju du själv….med hänvisning till din yttrande frihet du babblar om.
Yttrande frihet innebär inte att man får göra som man vill.
#10 min avsikt var att skärma "omogna" - läs barn* från att få berättelser om människor i Sverige attackerade av varg.
#12 precis- Det gäller alla- varför jag vandrar i tråd med lagen och om ni har den mogenhet som ni sejer så borde ni uppfatta att jag har sökt visa hänsyn även i ett svårt men inte oviktigt tema som handlar om ett trettiotals hundar som är bortrivna.
Kanske man känner hotet olika beroende av var man bor.
Från mej är detta en välmenande varning om att man får akta sej och ta hand om sin hund.
#13 Håll dig till trådens ämne och låt bli kommentarer om mogenheten bland forumets medlemmar då.
#14 ârlig talad ni får titta bakåt i tråden så finner ni snabbt vem som gör en höna av…
Från min sida var det alla fall inte något elakt menad, men jag har ju fått med mej att andra väljer at lämna forumet.
Kanske en bra idee att träna lite på tolerans till vad andra skriver och hellre tänka innan man skäller
#15 Precis, hellre tänka innan man skriver.
Att kalla medlemmar på ett forum mindre mogna, det är för mig inte genomtänkt.
Sedan minns vi hur du spydde galla över hur detta forumet sköts sist du var här och skrev. Tror ingen har glömt det.
#15 Sista svaret från mig. Jag tänker inte inleda någon ny evighetsdiskussion om det här en gång till. Föreslår att du slutar och gör det du säger du så gärna vill - diskutera trådens ämne.
#17 Får bara påminna om att jag gorde vad jag tyckte var rätt.
Jag blev utmanad av en debattör om att lämna en skrivelse, vad jag vegrade pga att Eros hade delat styk till mej tidigare.
Citat Eros: "Jag skrev …, barn och känsliga personer…"
Dette är skriven i den åsikt att man skall vara känslig med vad man sejer pga barn och känsliga personer på sajten
Jag tolkade barn och känsliga personer till att vara omogna.
Jag menar att många barn är inte mogna, men kanske mogna till sin ålder.
Jag menar att personar som är så känsliga att dom inte kan visas en bild som är laglig och som man annars ser i tidningar överalt dom är inte mogna
Jag fattar inte att när jag använder ordet omogna om dessa två grupper så går ni "taket". Inte bare går ni i taket men ni stoppar ju en diskution som var på gång. Så får varje person tänka sitt. Mitt syfte var i alla att vara seriös.
I det hela så gör ni en kvalmande sak av intet, och då kan man ju fundera på om det egentligen fins et vikarierane dold motiv.

#18 en mogen person hade för länge sedan accepterat en tillsägelse och gått vidare ist för att haka upp sig på det!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#19 Precis.