Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 3529 ggr
SparklingTindra
0

Valpar på en ettårig hund?

Får man verkligen ta valpar på en hund som inte har hunnit bli två år? Jag såg en annons på blocket där det stod att köparna inte kunde få någon stamtavla på sin valp på grund av att valparna fötts en månad innan tiken hade fyllt två år. Vad finns det för regler kring det?

Pomperipossa
0

Tror inte man får det. Råkade ut för en tjuvparning. Hon hade börjat löpa fast vi inte märkte nåt. Hon var strax över ett år när hon fick sin kull. Som tur var gick allt jättebra men det är ju inget jag kan rekommendera.

Yessica
0

Jag har för mig att det finns en minimiålder innan hundarna får paras till och med. Alltså det spelar ingen roll att dom fyller år innan valpning utan dom ska vara över den ålder som är sagt redan vid parning. Tyvärr vet jag inte åldern. Men tror det är 2 år. Det är jag i princip säker på att det är för hanar i alla fall. För min hund brorsa skulle paras med en tik, och hon började löpa nära hans (och min hunds då ;)) tvåårsdag. Som tur var så hann han fylla 2 år innan parningen skedde. Så därför gick det bra..

Men det kanske är olika för olika raser också?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

SparklingTindra
0

Jag vet inte..

http://www.blocket.se/vi/14938193.htm?ca=1_4_s

Detta är annonsen iaf. =)

AnneN
0

Har för mej att man inte ens får para tiken före hon fyllt 2år

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kristina-
0

Tiken får ej paras i för låg eller hög ålder. Dom olika rasklubbarna har lite olika regler, men generellt gäller att inte para förrän tidigast andra löpet. När det gäller Wheaten som jag har så vet jag att hanen ska vara två år för att få para ocg jag tror att det är två även för tiken.

gejsa
0

Gud vad gulliga dom är. Har ju haft en blenheimhanne.

Kristina-
0

#6 Och jag har haft två !

Kristina-
0

Nu har jag kollat upp vad som gäller för Cavalierer. För att avkommorna ska kunna registreras så måste föräldradjuren uppnått en ålder av två år, för det är då tidigast som man kan få ett officiellt intyg på att deras hjärtan är ua. Man får alltså inte avla på Cavalierer utan friskintyg på hjärtan och bra är väl det. Skulle själv aldrig köpa en oregistrerad valp då detta hjärtfel som drabbar Cavaliererna är ärftligt !

SparklingTindra
0

Jag kan inte så mycket om Cavalierer men om det är som #8 säger så tycker jag att det är VÄLDIGT korkat och oansvarigt att para sin Cavalier innan 2 års ålder! =( Jag är skeptiskt till avel av hundar som är under 2 år över huvudtaget. Hundar är juh inte riktigt färdiga innan (jag pratar inte om fysiskt)..

ingann
1

nu tror ju inte jag att hon (ägaren) "parat" sin tik, utan för mig låter annonsen som en tjuvparning vilket kan hända ALLA som har djur av bägge könen! "uppfödaren" skriver ju faktiskt "Tyvärr så kan jag inte skicka med någon stamtavla" o tar pga det inte fullt pris!

det enda negativa jag kan se i den här tråden är alla som tar för givet att alla gör saker medvetet! Händer det inga misstag hemma hos er???

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

SparklingTindra
0

#10 Jovisst kan det juh vara så. Ursäkta, det lät som att jag tog för givet att det var en avsiktlig parning. =) Självklart kan det juh hända olyckor. Det blev lite fel i mitt förra inlägg ser jag nu. =P Jag gjorde annat samtidigt som jag skrev det, men jag menade juh som så att OM det var avsiktligt så var det väldigt korkat och oansvarigt..

SaraC
0

Fast det är ju därför abortsprutor finns

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SparklingTindra
0

#12 Jo, iofs. Men kan dom inte vara dräktiga utan att man märker det, eller att tiken är för långt in i dräktigheten eller nåt? =)

SaraC
0

#13 Javisst kan det ju bli så! Även om det lär vara vanligast att man antingen upptäcker parningen eller misstänker att tiken är dräktig.

SparklingTindra
0

#14 Ja, jag vet inget om tjuvparningar. Har aldrig varit med om att en hund har blivit det. =) Men nu när du säger det så, det verkar juh lite konstigt att dom inte valde abortspruta isåfall.. Fast den kan inte vara skadligt eller nåt sånt att få en sån spruta vid så pass tidig ålder?

Lecendi
0

har pratat me min kompis som känner en polis och dom rekomenderar att man väntar tills hunden blivit 2 spelar ingen roll om det e en tik el hane. sedan ska man ju kolla om så dom inte har några fel på armbågar och höfter innan man tar valpar. ja har en hund som blir 2 i juni och kommer få valpar i slutet på året om hon går i genom vet besiktingen av armbågar och höfter i sommar. annars så får hon gå och vara min sällis vovve resten av sitt liv och vara me och buse me min nya valp som ja kommer att skaffa. men ja hoppas ja kan ta valpar på min svarta schäfer tik.

SaraC
0

#15 Nej, har aldrig hört att det skulle vara skadligt. Har hört några som fått för unga tikar tjuvparade och då valt spruta för tikens o valparnas bästa. Men jag vet inte. Vet inte heller hur långt gången tiken max får vara för att de ska få ta sprutan.

SparklingTindra
0

#17 Okej. =)

ingann
0

den här hunden ifråga var ju nästan 2 år så jag tror inte hon tagit skada av det…

är det medvetna parningar på hundar under 2 år håller jag fullständigt med om att det är totalt oansvarigt o att de inte tänker på hunden!

angående abortspruta så är det inte helt tillförlitligt heller… min syster hade en blandistik som tjuvparade sig, hon fick abortspruta o dessutom ramlade/hoppade hon ut från ett fönster på övervåningen i deras villa (under dräktigheten) men fick ändå en fullt frisk valp    

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

zickan
0

min hund är resultatet av en tjuvpaning på en hund som bara var på sin förste löpning..ca1år?.
det hela gick på två sekunder förutom att hanen inte ville släppa sig loss från honan.

men som tur var så gick allt bara perfekt

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

blackangel
0

Hmm jag har läst att man ej ska para sin hund förräns tidigast vid andra löp och den inträffar oftast vid ca ett årsålder, sen beror det ju lite på hur pass mogen tiken är oxå.

Min veterinär sa som så att det ej e för tidigt vid ettårs ålder om man anser att tiken e mogen:)

nobsan
0

Om man ger en tik en abort spruta kan hon få problem med kommande löp. Har man en avels tik låter man den nog gå tiden ut istället.

Har man en tik med mycket päls är det inte säkert att man upptäcker i tid att hon är dräktig. Det börjar ju inte synas förrän dom är runt 30 dygn. Och är det bara ett par valpar syns det inte alls.

Jag har inte råkat ut för något av det här. Men har disskuterat om vi skulle råka ut för en ev tjuv parning.

Jonazid
0

NEJ! Det är skitsnack! Beror mycket på ras osv. Men om båda föräldrar djuren har stamtavla, och är reggade samma ras. då går det att få stamtavla. Detta är bara ännu en pengar kåt idiot som riskerar hälsan på sin hund för att svenskarna verkligen är så korkade och köper av personen!

Jonazid
0

Mab blir ju mörkrädd när man läser vad folk skrivit. tar du valpar på en tik på 1 år. är som göra en 12 årig flicka gravid, om man räknar utvecklingen. Tidigast 3 löp är rekommenderat.  Är hunden kollad för partella. kollat hjärta. ADHD. Skit va e det här. Blandras aveln paradis sida eller. Shit.

blackangel
0

#24Men hallå e du lite galen förstår att du blev avstängd från vovve… Hörru det står i en massa böcker att tidigast vid andra löpet och dessutom varierar det från hund till hund hur pass utvecklade de är. Sen tror jag ej att en veterinär skulle säga så om det ej stämde….

AnneN
0

De flesta rasklubbar rekomenderar inte att man tar valpar på tik under 1½-2 års ålder just för att tiken ska ha vuxit klart innan parning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
0

Blocket och liknande sidor är fullda med liknande parningar, tyvärr är folk varken kunniga eller pålästa innan dom väljer att sätta sin hund i avel, och avelshysterin är enorm numera…

Vem får lida för det ? jo hundarna.

≧◔◡◔≦

blackangel
0

Ja som sagt var så beror det mycket på hundens mognad och mentalitet men före 2;a löpet skall man ej ta valpar iallafall.

Sen är det ju viktigt oavsett om det är blandras eller renrasig att man kollar upp både honan o hanen så de ej bär på ärftliga defekter m.m m.m…. Som min veterinär sa så kollar ju ej djuren i naturen leg på den som blir parad, men med detta mena han absolut ej att man ska ta valpar på en tik som är mentalt outvecklad m.m… Tidigast 2;a löpet som oftast inträffar runt eller strax efter ettårsåldern men beroende på ras o annat….

SaraC
0

En vild varg t.ex. lämnar oftast flocken vid två årsålder och letar en partner att starta en ny flock med. När de gör det, blir det ju förmodligen valpar så småningom. Om en varg inte lämnar flocken, utan väljer att stanna i ursprungsfamiljen, får den ju inga valpar där.

Så i naturen blir det sällan en hona får några valpar så tidigt, även om "djuren i naturen inte kollar leg".

Jonazid
0

Jag tycker det är sjukt! Om det är en planerat parning så hade ja anmält personen för djurplågeri. Vad folk gör för o tjäna pengar idag. Förr jobbade ju faktiskt folk.

blackangel
0

hmm jag tror ej så många tar valpar för att tjäna pengar, kankse de med kennel dådå. Men tar man en kull på sin hund gör man det nog mer för att man vill ha en kull efter sin hund bara.

dessutom så kostar det nog flera ggr mer än det smakar då det e dyrt med vaccineringar, mat m.m m.m

blackangel
0

Mycket jonn e det oxå med att ha valpar hemmaHemlis.. vet ju det då min hane blev pappa till 8 stycken små valpisar, och det var en tjuvpaning som tack o lov gick bra trots mammans låga ålder!!! Vi visste inte ens att hon löpte då vissa hundar löper så det ej märks tyvärr… Nu mer är Gucci iallfall kastrerad så det blir inga fler thuvpaningar här hemma iallfall, snyggt om Kiara o han skulle ha fått valpar hehe.. Blandisar mellan chihuahua/svärgpudel o boxer/dalmatiner hmmmFundersam

nobsan
0

#31 Har kennel, men tjänar inga pengar. Vi avlar på renrasiga hundar och måste tävla för att meritera hundarna och det kostar skjortan. men det finns andra som tjänar stora pengar på att sälja valpar.