Varg dödade hund i Falun
Tänkte kanske det kan va bra att veta för dom som bor i trakten
Vagen är fortfarande fri, och jag menar ju att en varg som har attackerad - kan göra det på nytt. I tidningen står det
Varg dödade hund i helgen
2008-03-10 11:00
FALUN
En hund attackerades och dödades av varg strax utanför Falun i helgen.
Händelsen inträffade i byn Krusbo i närheten av Källslätten. Den tvååriga finnspetsen Tira var lös på tomten och begav sig in en bit i skogen. Då hörde hundägaren hjärtskärande skrik från hunden. Han hittade sedan hunden svårt biten på flera ställen på kroppen.Svårt blödande fördes hunden till Falu djursjukhus. Men livet gick inte att rädda utan hunden dog.Viltexperter har kontrollerat platsen och kunde fastställa att det verkligen var en varg som dödat hunden. Någon dag tidigare har personer rapporterat att det funnits vargspår i trakten.Något vargrevir finns det inte i platsen utan det är förmodligen en ensam omkringvandrande varg som slog till.Staten betalar numera 10 000 kronor till den som får sin hund dödad av varg.
Jaja..synd det, men jag tycker att ägaren får skylla sig själv, för man har faktiskt ansvar över sin hund! och då tyckeri nte jag att man ska ha den lös där det finns varg.
så nu ska media blåsa upp detta med våran oskyldiga varg igen, då får dom väl låta bli att ha hunden okopplad….jag blir så irriterad det är vi som gjort intrång hos dom och inte tvärtom,nu ska säkert den stackaren skjutas för det också morrrrrr….

Håller med lena1 det är vi som gör intrång inte vargen den följer bara sina instinkter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, ägarnas ansvar.
Jag håller med. Man har ju ansvar för sina djur och ska hålla reda på dem. Vargen är ett vilt djur och reagerar instinktivt så det är ju absolut inte något som vargen gör helt utan anledning.
Många hundar är ju väldigt glada för andra och rusar fram och ska hälsa på alla de träffar. Så jag kan nog tänka mig att det var något sådant som hände och att vargen (som oftast är reserverade mot främlingar) missuppfattadade hunden och därför agerade i försvar.
Min "skruv" fattar inte det här.
innläggen här sprider galle över ägaren, medan Riksdagen gör presis raka motsatsen. Dom betalr kr 10.000 för varje hund som blir mördad.
Om hunden är gammal, sjuk, valp , välutbildad osv spelar ingen roll ägaren får 10.000 .
Ja ja man tänker ju så olika. Riksdagen delar ut belöning, men här delar man ut stryk till ägaren. Fatta det dom som vill.
Jag tycker i alla fall synd om ägaren
#6 Visst är det synd om ägaren. Det känns ju säkert hemskt att få sin hund dödad. Men man har ju att ansvar att hålla koll på sin hund. Och det är ju absolut inte vargens "fel" heller. Vargen gör ju bara vad som är naturligt för den och det får man ju acceptera, särkilt om man bor på ett ställe där det finns mycket varg.
#6 Visst är det synd om ägarna. MEN, att skylla på vargen är fel, då det är ägarnas eget ansvar att hålla koll på sin hund.

Undrar om hundägare som fått sina hundar vargdödade även "lyckas" få ut livförsäkringen för sina hundar. Då får man ju helt plötsligt en hel del pengar runt 15-20000:- ?? 
9,precis min tanke zebben…..jag skulle naturligtvis bli ledsen om min hund blev dödad av en varg jag med, men jag skulle absolut ta på mig ansvaret att det faktiskt var mitt fel att hunden inte var kopplad/tillsyn vid tillfället.

#10 Ja, det är ju inte så tokigt att få en slant för en hund som kanske inte "duger" som jakthund el. annat 
Eller börjar bli till åren.
Nä, tycker det är fel att få så mkt pengar för att varg river/dödar en hund som springer fritt i skogen. Det är en sak om en jägare är utskickad av kommunen för att göra ett jobb, att skjuta av lite, och på den vägen får sin hund förolyckad. Men att vanliga hundägare/hobbyjägare ska få 10000:- för att de inte kan hålla koll på sina hundar låter lite saftigt.
hade de inte staket på tomten? det är väl förbud nu att ha lösa hundar?
jättetråkigt att hunden blev dödad men det är ägarens ansvar att hålla koll på sin hund.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#12 Precis!

Jag blir så upprörd över att folk ska döda vargar så fort det är nånting! Vargar är fria men hundarna ska hållas i koppel…Det är upp till hundägarna att hålla reda på sina hundar…det är mycket ovanligt att en varg attackerar en hund utan anledning,kanske hon hade ungar som hon ville försvara?Sedan är det ju förståss synd om hundägaren när hans älskling dör förståss!!!
förbudet mot lösa hundar börjar gälla 31mars till 20 aug och gäller alla hundar i hela sverige inget undantag för sällskaps hundar eller jakthundar. i skogen eller på gatorna i stan. i naturen nu är det den största barnkammaren som finns och den ska man vara rädd om. fåglar harar rävar rådjur grävling mm.

Här handlar det ju faktiskt om att det igentligen inte finns någon varg. Då kan man väl ha hunden lös på tomten. Men många förstår inte det här förrän dom själva sitter i samma sits. som jag förståt i andra trådar så är det många som har sina hundar lösa. och då är ju risken där, eller.

Vargen är statens egendom och dom tar ansvar för dom skador som deras djur orsakar. Om din hund biter någon så får ju du ersätta den drabbade.
#15 förbudet började gälla 1/3 och pågår till 20/8….
/Ingalill
om nu hunden istället dödat ett rådjurskid hur hade det då låtit.
hade det blivit lika stora rubriker då?
i vinter har det varit varmt å många djur har redan fått sina ungar så förbudet om lösa hundar from 31/3 borde man ju själv förstå bör vara tidigare , alltså man bör inte tillåta sin hund gå fri i skogen redan nu utan tillsyn el ha bra inkallning.
Fortfarande så är förbudet mot lösa hundar redan gällande!
"Jaktlag (1987:259)
6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan
tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."
/Ingalill
nobsan; såvitt jag kan förstå höll sig hunden inte på tomten, utan sprang in i skogen. Det får man inte ens under denna period på året.
Det är ju intressant att se att så många gör som barn i skolan när något går fel. Dom söker efter vem som har skuld för så att utbasunera att ägaren har stor skuld när hundar slits av varg( Implisitt sejer man då titta på mej jag är duktig för jag gör inte så).
Så ser man att många tänker på förlust av pengar. Ja även fins dom som insinuerarar att någon kanske vill sno pengar från försäkringsbolagen
Min första tanke är känslorna som darrar, vid ägaren, hans familj ,och ävan för andre som har tappat sin kompis till vargar. Skulle det råka mej så skulle jag sorga länge, och genem det så tror jag att jag har förmågan att leva mej inn i känslorna til den drabbade ägaren.
Mon tro om det är nån form av försvarsmekanism vid människan att kunne anklaga. På det viset säkra sej distans till den farliga tanken. "Tänk om det var min hund".
Jag kondolerar
#9 Listigt tänkt , men tyvärr dumt.
Du tror nog inte att försäkringsbolagen sitter med kassa skåpet öppet. Dom skulle nog snabbt söka opp vem som har skuld och konkludera med at staten har för dom har inplanterad vargen i Svensk funa. inga penga från bolagen.
#22 Du har fel. Det är inte en försvarsmekanism. Bara verkligheten.
Vår hund får inte springa fritt i skog, alltså lär vi inte träffa på en varg som dödar honom heller.
#22 jag håller helt med Zebben i vad hon skriver…
jag håller även med Hera om att det inte är någon försvarsmekanism utan endast verklighet. min hund skulle aldrig få springa fritt någonstans där jag inte har full koll. allra helst inte nu när jag bor i värmland där det finns gott om varg, men jag skulle heller inte släppa honom när vi semestrar "hemma" i uppland som är mer eller mindre vargfritt….
jag har inte ens livförsäkring på honom då pengar inte kan ge mig honom tillbaka om något skulle hända. däremot har jag bästa tänkbara veterinärförsäkring för att vara säker på att kunna göra allt som står i min makt för att rädda honom!
och det är min uppgift som ägare att se till att han inte blir tagen av varg! (vilket sker genom att jag inte släpper honom ur sikte)
/Ingalill

#22 Mina hundar springer lösa i skogen, men under tillsyn. Dessutom har jag inte varg i mina skogar. Undantag då när vi är på landet där det finns 3 vargfamiljer. Mina hundar är lösa även i dessa skogar, men fortfarande under kontroll.
Om det någon gång kommer hända en olycka med mina hundar att de blir dödade av varg eller påkörda av en bil, så kommer jag gråta floder och anklaga mig själv. MEN jag har då haft hundar som sprungit lydigt lyckliga på promenader i 7 respektive 4 år.