Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 447 ggr
marinelady
0

Student och hund livet.

Hej vill höra hur ni tycker livet som hundägare och student samtidigt är. Ekonomiskt,tidsmässigt och allt annat. Ser så många studenter som har hund och ändå har jag bromsat fem sex ggr och undrat om jag faktisk klarar av det trots många års erfarenheter av hund osv..men aldrig själv så beskriv så mycket ni kan så kanske jag kan avgöra om jag faktiskt kan klara av det eller inte.. Jag vill ha hund men inte om det ska bli hunden som får betala för det i slutändan om ni förstår. Jag vill helst att gud själv ska ringa och säga "ja du kan ha hund det vet du"…men det är ju bara jag…

AnneN
0

Jag studerar och har hund, både studierna och hunden kräver mkt tid så för mej finns det inte tid över till så mkt mer än plugga och pyssla med hunden, har sällan tid att umgås med vänner på fritiden om jag inte kan ta med hunden.
Ekonomiskt sett så är det rätt kärvt eftersom man som studerande inte har så hög inkomst och min sambo är arbetslös, hunden kostar ca 800-1000kr/månad för mej men det är värt varenda sekund och vart enda öre enligt mej. Jag skulle inte kunna tänka mej ett liv utan hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tezza
0

Tack och lov så har jag föräldrar som hjälper mig ekonomiskt, annars hade det inte gått. Men då har jag 3 hundar, 3 katter och 2 marsvin och dessutom bil, det kostar. Hade mina föräldrar inte hjälpt mig så hade jag avstått från pluggandet då jag även bor ensam. Tidsmässigt så är det kanonbra. Den nuvarande kursen är jag i skolan 3 förmiddagar i veckan, resten självstudier så jag lägger mycket tid på mina djur.

hockeytroll
0

tidsmässigt fungerar det galant! är borta 2-4 timmar ngr dagar i veckan och då är han både mentalt och fysiskt aktiverad när jag lämnar honom. Pengarmässigt fungerar det med. Man får omprioritera lite, jag har slutat festa, där sparar jag in massor, vill ändå inte vara ute och festa när jag har hund.
Har jag varit i skolan några timmar en dag, så ser jag till att vara hemma mer eller mindre resten av dagen/kvällen.

Jag har inte ångrat en sekund att jag skaffade hund, tvärtom!

marinelady
0

Oh my god du är tursam en annan jobbar och pluggar så mycket som möjligt just nu…

SaraC
0

Jag har högskolestudierna på distans, så tidsmässigt är det ju helt perfekt att ha hund.

Ekonomin suger när man är student.. Det är kämpigt ibland. Men för mig påverkar det inte direkt att jag har hund. Hade jag inte haft honom hade jag lagt de pengar jag lägger på honom på något annat. Det är aldrig några problem med mat eller så, det man får snåla på blir t.ex. shopping, fest och liknande. Men jag hade nog som sagt, fått snåla ungefär samma även om jag inte haft hund :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

marinelady
0

Putt inte fler studenter med hund?

Jennieabramsson
0

Jag studerar (läser siata året på gymnasiet) och kommer nog fortsätta på högskola sen. Jag har en hund tillsammans med mian föräldrar och vi kommer snart skaffa en till, men de komme rju bo kvar hos mina föräldrar när jag flyttar. Själv kommer jag inte skaffa en egen hund (eller annat djur som kan kosta mycket) förrän jag har en stabil ekonomi och vet att jag klarar av det både ekonomiskt och tidsmässigt.

hockeytroll
0

som student så tycker jag att man har en stabil ekonomi, om än en låg sådan! En försäkring kostar en tusenlapp per år, och mat etc per månad ligger på några hundralappar…..Skulle hunden bli akutsjuk och åka till vett så har jag snälla föräldrar som ställer upp, men som tur väl är så har det inte hänt!

Linda-A
0

Jag skaffade hund nu under jullovet. Jag läser heltid 4:e året på universitetet. De dagar jag är schemalagd 8 timmar och man inte kan fixa hundvakt får man helt enkelt stanna hemma vissa föreläsningar och ta igen det man missat på annat sätt.

Jag har en jack russel så hon är inte så dyr att försäkra och hon äter inte så mycket heller. Men visst får man dra ned på nöjeshopping, resor, böcker osv, men det är det helt klart värt!

KickanLilja
0

Jag läser tredje året till lärare och har en hund.

De dagar jag är i skolan är Udda på sitt dagis (min sambos pappa som har två andra hundar). Annars är hon hemma med mig.

Ekonomiskt sett tycker jag inte att det är något problem ekonomiskt med att vara student och hundägare. Jag har också ca 8000 kr i månaden och Udda kostar 1000 kr av dem, max.