Vilken ras passar?
Hej! Jag och min familj ska förmodligen skaffa hund, och jag skulle vilja ha lite tips på hundraser som passar. Vi vill ha en snäll hund, men ändå pigg och livlig. Glad och ungefär medelstor till stor. Den ska mest vara för sällskap, men jag vill jättegärna träna/tävla agility med den, och kanske även lydnad. Den ska helst vara ganska "lättlärd" och lydig, och gå bra ihop med barn. Då den kommer vara ensam ca 4 timmar på dom flesta arbetsdagar så vore det bra med en hund som oftast går bra att lämna ensam lite längre stunder!
Vore tacksam för svar!
Kanske Shetlie? (shetland Sheepdog) ?
Pudel? (om lite pälsvård inte avskräcker)
vad för mentalitet söker ni i hunden utöver snällhet och pigghet som dom flesta hundar har)
≧◔◡◔≦
Labrador Retriever! :D Iaf vår jaktlabbe är pigg, väldigt lättlärd, snäll och en utmärkt familjehund :) Han är snart 8 år och beter sig som en valp ännu :P Men han är lydig och lyssnar bra. Jag tränar lite agility och lydnad med honom, och det går bra.
Sen kan jag även rekommendera de andra retriever-raserna, som Golden- och Flatcoated Retriever. Även de snälla och med ett underbart temperament (de som jag har erfarenhet av iaf).
Vi har även haft två finska stövare, supersnälla och trevliga, men ganska livliga och starka.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Golden skulle jag säga. Men det finns ju några att välja på. Kolla i en hundbok under sällskapshundar. ;) Sheltie är ju oxå ett bra förslag! Lycka till!!!

pudel e ju jättesnälla o bra med barn oftast:)
långhårig collie har dom egenskaperna du söker;-)

Ja tollare passar!
Utan tvekan en Golden Retrivier eller en Engelsk Springer Spaniel. Men Springer Spaniel, tycker jag kräver lite mer än en Golden.
Tkr ni har bra tips allihopa.. :)
kanske en dalmatiner skulle passa?