Funkar det ??
Hej hej!
jag kanske ska köpa hund nu i sommar och även börja i en ny skola. så jag tänkte komma hem på rasterna och rasta hunden.
alltså så att jag lämmnar hunden 7.50 sen kommer jag hem igen ca. 11.30 och tar en kort promenad med den. Och sen så kommer jag hem klockan 15.00 - 16.00 (MAX) .
Tror ni det skulle funka ?
Och hur länge tycker ni det räknas som att man har lämnat hunden ensam? 3 och en halv timme eller 7 timmar ??
Ha de bra ! 
Oavsett om du går hem en kort sväng så blir ju hunden fortfarande ensam 7 timmar, även om det inte är i sträck.
Visste jag att jag skulle behöva lämna hunden ensam 7 timmar varje dag skulle jag inte skaffa en hund. Då är det bättre att vänta. Eller kanske se över möjligheten om någon kan ta med hunden på jobbet eller om man kan skaffa en dagmatte/husse, alternativt dagis.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Håller med #1 fullständigt där. Ni kanske kan sätta in en annons i tidningen eller sätta upp lappar i mataffären och fråga om det finns någon som skulle kunna tänka sig att passa din hund under den tid du är i skolan. Det är en sak att måsta lämna den så länge nån gång då och då, men att lämna den så varje dag är inte så bra.
Även jag håller med Eros.

ok :)
Någon som tycker nåt annat ?

Låter tyvärr inte som idealet för hundhållning. Hunden blir ju fortfarande ensam i 7 h. Dessutom lämnad 2 ggr.
Kan Du inte hitta någon dagmatte åt hunden? Du måste ju även lösa de första månaderna då valpen inte kan vara själv. Köper Du vuxen hund kräver ju även den tillvänjning under några veckor innan man kan lämna den i nya hemmet.
Hoppas Du hittar någon bättre lösning, så att Du får köpa Din hund.

tack tack :D
Jag tänkte köpa hund de första veckorna på sommarlovet så jag hinner träna den att vara hemma o bli rumsren osv.
tyvärr så är nog valpen för liten för att lämnas hemma själv efter bara ett sommarlov=( dessutom är det inte så säkert att den hunnit bli rumsren på den tiden heller.
jag skulle nog inte lämna min valp ensam mer än max 30-60 minuter det första året för de är ju fortfarande "barn" då. (jag har haft min valp hemma ungefär längden av ett sommarlov nu o lämnar inte honom mer än för att springa ner i tvättstugan)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

.. men om hunden hade sällskap av en annan hund då? skulle den inte kunna vara ensam med en annan hund då?
(en som den kommer bra överens med)
En hund till hjälper inte. 7 timmar är för lång tid att lämna hundar ensamma var dag.

Då får jag väl komma på en annan lösning 
Skriver väl samma här då:)
Hur länge kan jag lämna min hund ensam?
Hunden är ett mycket socialt djur som vill ha sin flock samlad runt sig för att må bra. En hund trivs inte med att ligga ensam hela dagarna! Nu för tiden arbetar oftast båda i ett hushåll, vilket innebär att hunden kanske ligger ensam 8-10 timmar per dag.
En vuxen hund anser jag kan vara ensam max 5 timmar per dag. Då avses inte att någon kommer och tar ut hunden på en promenad efter 5 timmar och sedan lämnar den ensam igen. Det är inte heller att rekommendera att lägga ansvaret för hundens rastning och sällskap på barnen. Det går att göra i undantagsfall, men att lägga ansvaret för hundens eftermiddagsrastning och sällskap på ett barn i kanske 10 år är inte rätt mot vare sig barn eller hund.
Det finns många som säger att de lämnat sin hund ensam både 8 och 10 timmar om dagen i flera år och det har gått "hur bra som helst". Det må vara hänt, men det är nog på gränsen till djurplågeri att utestänga ett flockdjur från umgänge med sin flock under så lång tid. Att skaffa mer än en hund löser inte heller ensamhetsproblemet - tiden är den samma; max 5 timmar.
En valp måste du lära att vara ensam. Så fort valpen kommit till den nya familjen och gjort sig hemmastadd börjar denna träning. Det tar tid att avancera från att gå ut och hämta tidningen till att vara borta 5 hela timmar från hunden. Här gäller det att planera så man kan vara hemma ett tag med valpen. Du kan inte räkna med att din valp finner sig i att vara ensam flera timmar om dagen.
Naturligtvis kan även du som arbetar normala 40-timmars veckor skaffa hund. Då gäller det att se sig om efter hjälp. Finns det kanske möjlighet att ha hunden på jobbet? Går det att jobba hemifrån en del av tiden? Finns det något hunddagis i närheten? Finns det någon som ställer upp med att vara dagmatte? Har du en hund i "lagom" storlek är det oftast lättare att hitta en dagmatte. Kanske finns det någon pensionär som inte vill ha hela ansvaret för en hund, men ändå har ett stort intresse?
En seriös uppfödare säljer inte en valp till någon som kommer att låta hunden vara ensam en stor del av dagen.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Det finns ju ioförsig jätte många som har hund som jobbar hela dagarna. Jag tror ju att det är rätt vanligt. Jag tror att det skulle funka om man skaffade en hund i början av lovet och sen träna den att vara ensam osv. Kommer du hem på rasten och rastar den så tror jag inte att det är något problem. Samhället är ju uppbyggt så att man ska jobba/studera. Hur gör alla andra som har heltidsjobb och hund? Sen kanske du har fler längre raster osv. Man kan ju skaffa en äldre hund oxå det behöver ju inte vara en valp. Jag hoppas att du kommer fram till hur du vill göra och det tror jag du gör!

#12 Om man får valpen i början av lovet så är den ju endast 4-5 mån gammal när den då ska vara ensam hemme i 7 h. Det är INTE ok.
#12 Bara för det finns folk som gör så betyder det inte att det är OK!
7 timmar är för länge för både valp OCH vuxen hund.
#12 Bara för att man jobbar/pluggar om dagarna betyder det inte automatiskt att man lämnar hunden själv hela dagarna. I många familjer börjar och slutar man olika tider och löser det så/man har någon annan släkting som har hand om hunden/man har dagmatte eller hunden på dagis/man har med hunden på jobbet/man jobbar hemifrån - några exempel.
#12 Finns många val? Man har inte ett heltidsjobb helt enkelt, eller man är fler i familjen så de alltid är någon med hunden eller så den inte lämnas mer än 5 timmar åtminstone, man har ett jobb som tillåter ens hund att följa med, man har en sambo som jobbar kväll och du jobbar dag så de bytts av, man kan lämna hunden på hunddagis där dem tar hand om hunden hela dagen, eller en vän etc som kan ha hunden sålänge osv osv.. jaa som sagt! När man skaffar hund får man helt enkelt anpassa sig .. annars är de fel.
En person bör inte skaffa en hund pågrund av att ha något mysigt att komma hem till efter en hel dag. Som om de vore en sak! då skaffar man ett mjukisdjur;)
#15 hehe du hann före:)

Det är väldigt viktigt att man verkligen tänker sig för innan man skaffar hund, om man verkligen har tid att ha en hund. När jag skaffade Elvira gick jag hemma och var långtidssjukskriven. Jag visste ju att jag förmodligen inte skulle vara det för evigt så det gäller ju även att man tänker framåt och inte bara på hur situationen är för tillfället. Jag visste innan att jag skulle få hjälp med hunden av mina föräldrar och mina dåvarande svärföräldrar samt några kompisar om det skulle behövas. Nu jobbar jag och innan dess pluggade jag och det har alltid ordnat sig så att Elvira inte behöver vara själv för länge.
Jag har en kompis som skaffade hund utan att riktigt noga tänka sig för, nu har hon jätte mycket problem med att försöka få någon som passar honom när hon jobbar. Så det gäller verkligen att tänka efter innan man skaffar hund
#19 exakt! jag har velat ha hund i många år men inte förrän nu när jag har hel sjukpension i minst 3 år vart det läge för det;) även om min helpension tas bort om 3 år kommer jag iaf vara hemma större delen av tiden då jag aldrig kommer klara arbeta mer än max 30-50 %
så min väntan på ett litet lurvtroll har varit lång men definitivt värt det då jag hittat det absolut bästa i mina ögon ![]()
/Ingalill
Jag väl rätt till min åsikt oxå! Utan att folk ska hoppa på en.
#21 Då din åsikt inte är det bästa för hundar så får du ju räkna med att folk säger emot dig.
#21 Det är väl klart du har det, men vi har ju också rätt att svara utan att du ska behöva kalla det påhopp
#21 självklart har du rätt till din åsikt liksom alla andra.
Men jag är glad att lagstiftningen om djurhållning har skärpts o hoppas att den följs ordentligt för lämnar man en valp på några månader ensam flera timmar ska man inte ha hund! (det är min åsikt iaf)
/Ingalill

jag får intyckt att i svergie bara sjukskrivna har hunden. i andra länder det är inte problem att ha hunden och heltidsarbete.
#25 Så är det inte, att bara sjukskrivna har hundar, fast det hade ju varit perfekt eftersom hunden inte behöver vara mycket ensam då :)
Men jag tror nog att vi kommit längre än många länder när det gäller att förstå vad som är bäst för våra hundar.

#25 I andra länder mår hundarna heller inte lika bra som våra svenska hundar. Det är få länder som har så bra lagar om djurhållning, även om våra lagar inte är de bästa så är de bra mkt bättre än andra länders.

man lär sin hund vara ensam och det finns undersökningar som visar att de klarar heltidsarbete som matte har.

Men alla gör vad de tycker är bäst för sin hund ;)
Jag har bara sett undersökningar som visar på att hundar inte alls mår bra av att vara ensamma längre än 4-5 timmar.
Du kan aldrig lära din hund att tycka om att vara ensam. Du kan bara lära den att tåla det. Det är inte samma sak som att hunden mår bra.
Tråkigt att du har den synen, att det är normalt, och tydligen då ok. För mig går hundens välmående före "normalt".
Ser inte varför man skulle skita i att ta åt sig rekommendationerna. Dessutom skrev lena1 att det kommer en LAG som säger att hunden inte får vara ensam så länge. Kommer folk fortsätta göra som dom vill? eller kommer fler hundar få det bättre?

jag ser inga problem pga i första texten står att hon kommer efter 3,5 timmar för att rasta.
Mina är inte ensamma, har sig för att leka och ta hand om, sova tillsammans.
#31 Det blir lika många timmar var dag som hunden blir ensam hemma. Även om hunden blir rastad en kortis mitt på dagen. Dåligt ändå. Bra för blåsan att den får komma ut ja, men inget sällskap.

det är kanske så att svenska hundar är känsligare.. ;)

om den är så flocken så varför finns det inte lag om att ha minnst två hundar då?
Alla hundar i alla länder är lika känsliga. Lite onödig kommentar tycker jag.
Varför ser du det inte som positivt ist att man kan göra det rätta och inte lämna en hund ensam en masas timmar per dygn?

för mig är det normalt att man har skolan/arbete och har pengar för att köpa leksaker och mat åt hunden.
det skiljer sig från hund till hund - hur många timmar klarar en hund. jag läste både här och på ett annat att det finns hundar som klarar och ser inte som sjuka när de är ensam mer än 5 timmar.
Håller faktiskt med Dib_skinny..
Det här är min åsikt :
Skaffar hon hunden på sommarlovet, så hinner hon ensamträna hunden. sen kan hon ju komma hem på rasterna och hålla hunden i sällskap om det nu funkar.
Jag skulle inte skaffa hund och ta för givet att hunden hinner bli rumsren och kunna vara ensam på den tiden ett sommarlov är. Skulle jag skaffa hund i början av sommarn skulle jag ta reda på först om nån kan ta hand om hunden när jag är i skolan på hösten så den slipper vara ensam så länge.
#37 För mig är det djurplågeri att lämna en så liten hund ensam så många timmar. Den är ju bara bebis när sommarlovet är slut. Usch.
#36 Man ser inte alltid på en hund att den mår dåligt. Nej, ska man ha hund ska man INTE INTE INTE lämna den ensam så länge. Så får man för bövelen se till att ha en dagmatte eller hunddagis.
Ser ingen logik i att skaffa hund om man vet med sig att man inte kan vara med den och måste lämna den ensam så pass mkt. Det är som sagt inget man tar fram när det passar en själv, det är ett liv vi snackar om. Och det livet mår inte bra av att vara ensam så många timmar var gång matte och husse jobbar. Finns batteridrivna för de ;)

olika hundar reagerar olika
en del klarar och man ser inga problem
jag ser inte logik att prata mer med Dig, alla kan säga (och har rätt) sitt åsikt. men här kommer vi aldrig överens så man bör slippa fortsätta ;)
ha en bra kväll
Det finns ju en anledning till att dom kommer göra den rekomenderade maxlängden att lämna en hund ensam till lag, För att hunden beviserligen inte mår bra av att kontinueligt lämnar ensam flera timmar i veckan. Varför måste man se hundägandet som en självklar rättighet och att det är hunden som får ta och anpassa sej?
#40 Du kanske missade att det redan är en rekommendation att inte lämna hunden så länge och att det kommer lag som säger det? Tänker du strunta i det bara för att du har rätt till en åsikt?
Jag ser ingen logik i att strunta i fakta. Det är just de du gör.
Okej, men om man är hos den på rasterna då Hera?
Det har jag redan svarat på längre upp LillMalin.
okej……
Dessutom, det där med att alla hundar klarar olika mycket - dom har juh inget annat val än att finna sig i det. Och man vet juh inte ens hur en hund egentligen reagerar på att vara ensam - man är juh inte där och ser hur den beter sig. Folk som säger att deras hundar är så lugna och snälla när dom är ensamma vet juh egentligen inte att så är fallet.

jag har den tur att jag har olika tider i skolan - och en del kurser på distans - en del bara en lektionen på dagen ;)
Blir det ett lag - ok :) jag tänker inte strunta i det ;) det är viktigt att hunden mår bra.
dib_skinny; får man fråga vilket land du kommer från? :)

Vad spellar det för roll?
#47 "det är viktigt att hunden mår bra" En hund mår inte bra av att vara ensam längre än 5timmar i sträck. Hunden är ett flockdjur och mår bra att vara med sin flock. Jag tycker det är egoistiskt att skaffa hund för att ha den ensam i 7 timmar, då tänker man inte på hundens bästa. Att vara djurägare är att ta ansvar, det gör man inte om man inte går efter hundens behov!
#49 jag undrar bara eftersom jag ser att du kommer från ett annat land. Spelar ingen roll alls utan det var helt OT.

Var ser man det?
Jag skrev aldrig att den mår bra att vara ensam så skriv inte så…
Räknas inte en hund till som flock? jag läste nånstans att den räckans - jag menar inte att om man har 2 så kan man lämna de 8 timmar per dygn
#52 du skrev att du tyckte att det var viktigt att hunden mår bra, det blir ju lite dubbelmoral eftersom du samtidigt verkar tycka att det är OK att lämna den 7 timmar ensam, och då mår inte hunden bra.
Du skrev redan i inlägg #29 "men alla gör väl vad de tycker är bäst för sin hund", det är samma sak där, man gör inte sitt bästa för sin hund om man lämna den 7 timmar!
#52 Lite här och där :)

alla bestämmer själv för sina hundar tills vidare
med detta menar jag inte att alla gör den bästa…
man lär sig att utrycka sig mer och mer, annars kan det komma missförstånd…
jag skrev inte att hunden mår bra att vara ensam, utan att jag läste här och där att andras hundar mår bra (som de skrev).
#52 såg nu att du redigerat till inlägg och skrivit till ang. med två hundar. Har själv två hundar men skulle aldrig komma på tanken att lämna dem 8 timmar bara för det. Här hemma har vi en tre timmars gräns. ;) Men det är väldigt sällan eftersom våra hundar allltid är med oss, mamma jobbar natt så hon är hemma när jag går i skolan och hundarna sover med henne, när jag kommer hem går jag ut med dem, kommer även hem på rasterna och går ut med dem. Nemas problemas. ;)
Mår bra av att vara ensamma tror jag knappast att dem gör. De finner sig i situationen, dem är knappast lyckliga över att slippa matte och husse.
#55 så om jag lämnar min hund ensam 10 timmar i sträck med en rastning, kommer du tycka det är okej?

varför frågar du #57?
och varför skrev du innan " Håller faktiskt med Dib_skinny.."., om vad håller du med mig om du frågar nu detta?

Klart att man vill lämna sin hund så liten som möjligt om man kan inte ordna detta på annat sätt.
#57 - enligt ditt inlägg i #37 tycker du som dib_skinny. Tycker Du att det är OK att lämna hunden 7 timmar i sträck?

Jag fattar inte varför trampar ni på mig när jag inte skrev att jag tycker att de mår bra att vara ensam!!!!
Hahaha, du skrev ju nyss " alla bestämmer över sina hundar" så då värkar det ju som att du tycker att det inte spelar nån roll hur många timmar man lämnar hunden, du tycker ju att man ska bestämma själv..
Men det var innan-

Vem ska bestämma om våra hundar om det inte vi? jag menar inte bara hur långt tid ska de vara ensama utan om alla andra saker…
jag skriver inte mer
jag skrev inte att de mår bra att vara ensam, mina är ensam en-två timmar och det är viktigt hur de mår.
man bestämmer själv om man har råd/tid för att ha hunden
punkt slut
Ja, det är klart att man ska välja själv, men så finns det ju folk som ger tips och förslag, så kommer det alltid att vara, + att jag tror att det finsn nån lag som säger att man inte får lämna hunden för länge? (visst finns det?)
Och jag tycker att du värkar ändra dig hela tiden med va du tycker. kanske inte är så, men jag tycker det.
Intressant diskussion detta.
Väntar fortfarande svar av LillMalin, (mitt inlägg #60).
#65 tror detta är svaret till dig "Men det var innan"
#66 - jag ska nog sova nu, är lika trött som fisken i vattnet. *gääääsp* x)
Sov gott :)
#68 - det ska jag försöka med . :) Får komma tillbaka med nya krafter imorgon så jag kan börja förstå vad ni medlemmar skriver. :o)

Varför var det så att när en svensk skrev bl.a. på #12 så hoppade ni inte på den. men när en icke-svensk skriver att folk jobbar nu heltid - de flesta - så är det påhopp?
Det är väl ingen som hoppat på någon. Det är ett diskussionsforum. Säger man en sak får man vara beredd på att någon inte tycker samma sak och säger sin mening tillbaka. #12 som du tar som exempel, fick också svar på det hon sa.
/Sara, Medarbetare.
#70 Riktigt tråkigt att du ska läsa in saker som inte finns! Att använda dig av att du inte är svensk? De hade väl inget öht med saken att göra och otroligt onödigt att ens ta upp! Skulle vi vara rasister då för att vi säger våra åsikter just till dig!? Knappast!
Och som sagt, vi har väl sagt våran mening även till inlägg #12 som är svensk, så där kom du inte långt:(
Det var väl min OT fråga som fick henne att ta till den taktiken :) Men som sagt så hade min fråga inte med ämnet att göra, och definititv inte med mina svar att göra :) Skulle ställt den privat ist. Så ursäkta för den :)
en liten dålig jämförelse kommer ,men för mig finns där ett samband….
köper man en valp följer ett ansvar för valpen, vilket innebär att man inte lämnar den ensam när den är liten!, på samma sätt som man inte skaffar barn o lämnar dem ensamma när de är små… för vem lämnar väl sin 1-2åring hemma o bara går hem o lagar mat till den? nej, ett barn lämnar man på dagis/dagmamma/fritids långt upp i åldrarna så varför vill man då lämna en bebis-hund ensam??? det finns dagmattar, hunddagis mm även till hundar!
/Ingalill
Vill man verkligen ha hund och jobbar full tid, då ordnar man dagmatte eller dagis till hunden. Då tar man sitt ansvar som hundägare:)
Nu ska jag slänga mig i bingen :) Sov gott!
#70 det har ju faktiskt inte med om man kommer från Sverige eller inte, själv så kommer jag inte från Sverige, men jag har inte direkt blivit påhoppad av den anledningen! (inte av nån annan anledning heller)

#74 det tycker jag var en mkt bra jämförelse
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#77 tack! jag brukar alltid få skit för att jag jämför djur med barn
men alla arter oavsett vad behöver de ju samma omvårdnad.. iaf enligt mig=)
/Ingalill

Nu har jag hittat en lösning.. tror jag , ni får hjälpa mig och säga vad ni tycker..
Jag fick höra av min mamma att min mormor kommer hälsa på oss i början av lovet och sedan stanna hoss oss typ ett år!!
Så då kan hon va sällskap till hunden och tvärtom . dessutom kommer jag hem på rasterna. tror ni de skulle funka ??
Hur gör du efter året? Fixar ni dagisplats till hunden då?

men då har den väl blivit stor och klarar av de. eller?
Har du inte hängt med?
Läs tråden igen :)

#74/#78 Jag håller med dig, ser inga problem med den jämföringen. :)
#81 Bara för att hunden är vuxen så betyder det inte att han/hon kommer att klara av att vara ensam. Jag har en snart 3-åring här som mår jättedåligt om hon blir lämnad.

jag tror de skulle funka , det finns många här på tråden som också tycker de :P
#85 Det kan inte vi här på tråden egentligen säga, man vet aldrig hur bra en hund kommer klara av att lämnas ensam

mhm.. så de får alltså bli upp till mig då :P
#87 Upp till hunden skulle jag säga, du och din familj märker nog på den hur det går att ha den ensam när den blivit äldre, funkar det inte att lämna den ensam så finns det ju alltid lösningar :)

ok , tack allihopa för att ni skrivit :D !!
Undrar bara en sak ,, vet nån ungefär hur mycket de kostar att lämna hunden på hunddagis ??
Jasmin, tänk bara på att du inte ska *poff* lämna hunden när h*n blivit vuxen, det kan behövas minst 5 månaders träning för det, dock finns det såklart undantag med de som inte bryr sig, även hundar som aldrig blir lugna som ensamma.
Hundar är personligheter även de.
http://www.hundliv.se/productcart/tips/lamnaensam.htm
Några tips på ensamhetsträning, allt fungerar inte på alla hundar däremot. :)
#89 Jag har för mig att det kostade någon tusenlapp per månad, rätta mig om jag har fel? Det är olika för olika hunddagis.
#0 Lite bekymrad, tant som jag är..
Du talar väl med din mamma om detta? Så hon och resten av familjen är införstådda vad det innebär att ha en hund att det troligen är hunddagis som gäller efter ett år då mormor åkt hem (eller om hon åker tidigare, det vet man ju aldrig) och att det då kommer kosta familjen ganska mycket pengar.
Gissar att det just nu känns som att allt måste hända NU, men du har ett långt liv framför dig. Kanske passar just dig och din situation bättre att vänta tills du går i gymnasiet till exempel och själv kan börja tjäna ihop de pengar som hunddagis kostar.
Dessutom så kommer förmodligen dina skoldagar bli längre när du börjar i gymnasiet sen med. Ligger den skolan i närheten så du kan gå ut med hunden på rasterna om du väljer det mindre fördelaktiga alternativet? Hur nära ligger hunddagiset, kan du ta dit hunden eller måste mamma köra dit den varje dag? Fungerar det?
Det är bara tankar, påstår inte på något sätt att jag har rätt.
#81 Fast om man ska gå efter dina tidsberäkningar så skulle hunden vara ensam i 7 timmar, det är inte okej.
#89 Hur mycket det kostar att ha hunden på dagis varierar väldigt mycket beroende på vart du bor och stället. Om du bor i ett område där det är väldigt dyrt kan ett alternativ vara dagmatte/husse.

ok ,, Tack för tipset på hemsidan Tazzar , de gav mig lite ideèr.
det finns nog inget dagis i närheten där jag bor. Men min skola ligger kanske 200 meter ifrån mitt hus :P så att komma hem på rasterna är inga problem. om vi nu skulle köpa hund så får vi prova och se om den klarar av de, om inte får vi väl hitta en dag matte/husse åt hunden. Vi har också väldigt trevliga grannar som har gått i pension och är hemma , de har också hund så iblad kan jag kanske lämna hunden hoss de och sen när jag ska rasta min egna hund kan jag ta med deras också 
Vad tror ni om de :P
Det låter bra att du lämnar den hos grannen när du är i skolan. Men om jag vore du så skulle jag ta reda på om dom kan det innan jag skaffade hund. Och, även om nu en hund klarar av att vara ensam 7 timmar per dag så betyder det inte att det är bra för hunden. Man ska absolut inte ha en hund ensam så länge varje dag. Det blir nästan jobbigare (förrutom rastningen förstås) för hunden om du dessutom kommer hem och rastar den och sen lämnar den igen.
Så fråga dina grannar innan ni skaffar hund. =)

de klart att jag ska fråga innan :P
Sen får man inte glömma att det inte är säkert att er hund och grannens hund kommer komma överens. Alla hundar gör inte det.
Hos oss gick det inte som planerat. Vi tänkte att mamma kunde passa vår om vi nån gång behövde det. Men hennes hund hatar vår hund, så de planerna gick bort.

mhm…

håller med alla som sa nej..mot det.
Men har en fråga om min hund får vara hemma själv 2 ggr i veckan å jag går hem från skolan å rastar den tycker ni det är Ok ? för ska kanske få en hund . De andra dagarna är mamma hemma..?
Jasmin_chihuahua, du borde nog ta en tankerunda till, i mina öron låter det som om en hund får vänta. Det känns som om du/ni har väldigt brottom inför hundköpet, det har jag full förståelse för, klart man vill ha hunden så fort som möjligt. Men innan man skaffar hund kan man inte bara se i nuet, du måste tänka 10år framåt också, och då tror jag inte att din skola ligger 200m ifrån huset, visst är hunden äldre, men en hund ska inte lämnas mer än 5 timmar. Då är det bättre att vänta, för den hund ni skaffar som måste bli lämnad så länge varje dag kommer inte må bra, det är inte snällt mot den! Hade jag varit i dina skor skulle jag vänta på ett bättre tillfälle, för allas skull
#101: Håller med dig Malin.
Mvh Emelie 

Och ta inte förgivet att det går att hitta en dagmatte. Jag har letat efter en till min hund i ett drygt halvår och inte hittat någon som har varit bra. Då har vi ändå 5 olika relativt stora städer att söka i. Det låter så lätt med dagmatte/husse eller hunddagis, men det är det inte.
Våra hunddagis häromkring är fulla, det är runt 7 hundar i kö på varje ställe och det kostar 2000 kr./månaden att ha dem där.
Om jag vore du skulle jag absolut inte skaffa hund nu.

Vill nån svara på min fråga ? 
Va var det för fråga #104?

#104 & #105
Men har en fråga om min hund får vara hemma själv 2 ggr i veckan å jag går hem från skolan å rastar den tycker ni det är Ok ? för ska kanske få en hund . De andra dagarna är mamma hemma..?
Var det den?
Isåfall:
Hur länge kommer du att vara borta de dagar du går i skolan? Hur många gånger kommer du gå hem och rasta och hur lång tid?
Jag går i skolan ca 3 dagar/veckan och är då borta i fem timmar. Ytterst sällan är Udda hemma då, oftast är hon hos hennes farfar (min sambos pappa:P). Men allt beror ju på hur länge man är borta och om hunden klarar att vara ensam…

Aa , det var den--.Jag går till skolan 7;45 kommer å rastar den 9;30 i en kvart sen vid 11;30 rastar jag den i 30 minuter å sen 13;30 rastar jag den i tio minuter så slutar jag 14;30..Jag bor nästan brevid skolan
Hoppas ni svarar '')
#107 det är nästan 7 timmar det oxå o jag tycker inte att någon hund ska vara ensam så länge någon dag. skaffa isf hundvakt de 2 dagarna din mamma inte är hemma eller vänta med att skaffa hund *mitt råd*
/Ingalill
Håller med #108, jag kan ju inte vara emot det ena och för det andra. Man ska stå fast vid sitt tycke och därmed tycker jag att du också ska vänta med hund eller alternativt hitta ett passande hunddagis eller dagmatte/husse
Håller med #101; Man måste kunna förutse tidslösning för hunden för ett antal år framåt. Universitetsstudier kräver ofta skola 7-17, praktik kvällstid, och om du är med i styrelser mm; sporadiska resor. Många tvingas även jobba samtidigt för att klara sig. Man måste ha oerhört god ekonomi eller dela ansvaret med någon för att det ska fungera. Det är bara att vinka hejdå till fester, spex och sena kvällar när man inte hittar hundvakt (de som lovar hjälpa nu kanske inte bor i samma stad som du pluggar i). För jobb gäller detsamma; du kommer med liten chans jobba så nära att du kan ta dig hem utan bil (vilket är få förunnat när man reser till jobbet). Att skaffa hund innebär också att låsa sig från att göra längre resor. Allt detta måste man verkligen fundera på i förtid. Är man dessutom beredd att låsa sig de enda år man annars är helt fri utan försörjningsbörda?
Som många nämnt kan det dyka upp hinder med dagtidslösningar. Vissa hundar är oerhört svåra att ensamhetsträna. Vissa hundar har olater/beteenden som gör dem svårhanterade för hunddagis/dagmatte.
7 timmar hemma tycker jag är alldeles på tok för mycket. Sen tycker jag personligen inte att man som studerande med måttliga aktiviteter har tillräckligt med tid att det verkligen blir givande vare sig för dig eller hunden. Finns undantag, men då ska man vara en raktigenom hundmänniska som vill lägga en stor del av sin fritid på hunden.
#110 väldigt bra skrivet!:)

Då blir det ingen hund för mig tills jag går i pension
Jasmin_chihuahua
Eftersom du tydligen älskar hundar så kan du ju sätta upp lappar i t.ex din lokala affäre att du gärna går ut med hundar på området, kanske till och med passar någon helg. Då slipper du ha en hund i ensamhet hemma om dagarna men kan ändå få träffa hundar :)

jag brukar gå ut på med min granne när hon rastar sin hund.. hennes hund e 4 månader och hon gör precis som jag .. men lämnar den ensam ännu längre. hon åker hemmifrån 7.30 och kommer till baka kl 13.00 och rastar den sen åker hon till jobbet igen och kommer tillbaka kl.17.00 och hon säger att hennes hund sover hela tiden.
#115 Om inte grannen satt upp kamera så vet hon ju inte vad hunden gör och inte gör när hon är borta =/.
Men börja kolla upp om det finns någon som kan passa din hund på dagarna, dagmatte, hunddagis. Hittar du något som gör att din hund inte behöver vara ensam hemma 7 timmar så är det ju löst :).
#115 Men man ska inte alltid göra som alla andra, bara för att en person lämnar sin hund ensam länge betyder det ju inte att den mår bra av det..
#117 exakt! kunde inte skrivit det bättre själv=)
idag lämnade jag åskar ca 1 timme när jag skulle till läkaren, min 12-åring var hemma med magsjuka så han var inte ens ensam… när jag kom hem sa min son att åskar gnällt när jag gått o sen lagt sej o sovit med huvudet på tröskeln till ytterdörren. jag tror ju inte att han sov då utan låg o väntade på mej. att lämna honom i upp till 7 timmar o bara komma hem för rastning/mat skulle för honom vara rena tortyren! att komma hem några 10-30 minuter för att sen gå igen innebär då ytterligare gånger med separationsångest o depretion för honom vilket jag aldrig skulle vilja utsätta honom för!
men om du Jasmine, löser det med "dagmamma" så kommer du snart att kunna skaffa dig en liten "gosetrasa" ![]()
/Ingalill

Jag bor en bit från morfar å han är hemma hela dagarna men han åker till flanaden 1 halvtimme , de skulle gå vaah `?

Hundar_e_mitt_liv värför startar du inte en egen tråd så du kan få fler svar än att skriva i min 

hehe :) srry 

De e heeeelt ok!!
,, Sa de för din egen skull så du kan få fler svar :)

Har inte läst riktigt allt nu men: Går man i skolan har man ju ofta/ibland hålor, ledigadagar,slutar tidigare, hemstudier,lov osv. Kanske skulle kunna välja att jobba med vissa saker hemma ist för i skolan för att kunna sluta tidigare? Dessutom är alla hundar olika och klarar och mår bra av olika saker glöm inte det!
#123 Det finns ingen hund som mår bra av att vara ensam i 7 timmar varje dag. Hundar är flockdjur. Visst, det finns många hundar som klarar av att vara ensam så länge, jag vet att min hade gjort det. Men jag lämnar henne inte så länge därför att hon inte mår bra av det.
#123 Det är väl en enorm skillnad på att klara av och att må bra! Vadå klara av? Bara för att hunden inte äter upp inredningen eller står och skäller hela tiden, så betyder ju inte det automatiskt att hunden trivs och mår bra.
Och ja, hundar är olika. Men när man köper en valp är det omöjligt att veta hur exakt den hunden kommer att klara ensamhet.

Hästar är också flockdjur och dessutom flyktdjur, de går själva hela dagarna utan mänskligkontakt eller vissa ens häst-kontakt. Hästar behöver sin flock precis lika mycket som hundar, och tex min häst gick själv till å från i 3 år, jag gick i skolan på dagarna å övriga jobbade. Det var givetvis ingen jag vill men de fanns inte möjlighet till annat och vad jag eller någon annan märkte mådde hon varken fysiskt eller psykist dåligt av de. Nu är de ju så att varken hundar eller hästar kan prata och berätta hur dom mår men känner man sitt djur så brukar man märka på dom. Jag tycker absolut inte att man ska skaffa en valp i början av sommaren å sen ska den vara själv i slutet, men de finns många vuxna/ äldre hundar som behöver nya hem, och de är stor chans att de är vana vid att vara själv. Hur vet ni att hundarna mår dåligt av att vara själv?
126, därför att i grunden är hunden ett flock djur och du skriver ju själv om din häst,det är en "onaturlig" ensamhet för hunden även om det ser ut som den "klarar" av det, så lider hunden av det,och kan man läsa sin egen hund så ser man det.
Nu pratar vi inte hästar, utan hundar.
Ja, det finns de som låter sina hundar vara ensamma 7 timmar varje dag och mer. Betyder det att det gör det rätt att rekommendera någon att skaffa hund när den kommer vara ensam så länge? Man får ju även tänka på att det är skillnad på att redan ha hund och så bli tvingad att lämna den mer än vad man skulle vilja och att skaffa en hund när man redan vet att den kommer bli ensam för länge.
Hur? Ja, det finns väl hundratals bevis på att hundar inte trivs ensamma längre stunder. Och - som du till och med själv skriver - de är flockdjur.

ja ser man att hunden mår dåligt så ska man ju absolut hitta en annan lösning, de tror och hoppas jag alla gör. Men jag vet att tex mina svärföräldrars hund som var ensam hela dagarna (Började med de när hon var gammal, matte fick fast anställning då) mådde lika bra då, märkte ingenting på henne!
#129 Precis vad jag skrev i inlägg #125, bara för att man inte upplever att hunden mår dåligt så betyder det inte att den inte gör det.
Dessutom tycker jag inte ens man kan uttala sig helt om hur ens hund mår när den är ensam om man inte filmat den när den varit ensam.
Man ser ju bara hur hunden beter sig när man lämnar den och när man kommer hem, inte hur den beter sig när den är ensam, för då är man ju inte där.
För mig handlar det inte om man märker det eller inte, utan om ren logik.
Går folk verkligen runt och tror att det finns hundar som gillar att vara ensamma så många timmar per dag?
Mig veterligen är detta ett ämne som det forskats om ganska mycket i. Och rekomendationerna finns av en anledning.

Ni dömde ut att ha den med en hundkompis (flock), det tycker iaf ja är bättre än inget, då är den inte själv. och som ja skrev tidigare så lär de inte bli varje dag eftersom man ofta har lite ledigadagar, sovmornar,helger, lov osv när man går i skolan.
#132 Ofta? Jag har gått i skolan, likså min bror. Och inte hade vi lediga dagar ofta. Inte sovmornar heller. Började 8-9 och gick till 3-5.

#131 Nej de tror ja ingen tror.
Men hon kommer hem på rasterna, kunde ha den den med en hundkompis under dagarna. Jag tycker dock inte att man ska skaffa hund när man går i skolan, för vem vet vad som händer efter skolan.

Okej här där jag bor är de rätt mycke så, ska inte uttala mig.
Hepp. Råder dig till att läsa hela tråden. Allt detta har vi redan gått igenom. Känns tjatigt.
#132 Och varför inte skaffa en dagmatte/husse eller hunddagis? Ett tips hon fått av de flesta i tråden och en bra mycket bättre och lättare lösning än att skaffa en hundkompis.

Ja de vore ju de potimala! Men du menar alltså att vi människor är mer flock än hundar?

*optimala
#138 Jag menar att det är enklarare och bättre att skaffa någon som kan ta hand om hunden än att skaffa ännu en hund.

jaha trodde hon hade en kompis som hade en hund å att den kunde vara där ja. läste fel!
#141 Jag kommer inte ihåg vad hon skrev. Men även om det är en kompis hund så känns det inte som någon lösning att förlita sig på. Hundarna kanske inte alls trivs ihop. Och även om de inte blir så illa att de avskyr varandra, så kan det helt enkelt bli så att de inte har något som helst utbyte av varandra.

På tal om att vara ensam länge, har hundar någon tids uppfattning?
Enligt mig har dem det, men en kompis hävdar bestämt att hunden inte vet om den är ensam en timme eller två timmar…

Jag tror absolut att hundar har en tidsuppfattning även om de kanske inte räknar tiden på samma sätt som oss
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Att skaffa en till hund kanske underlättar en del, men de hjälper inte i längden. Matte och husse är ju flockledare, hur klarar sig flocken utan ledare? Dem mår dåligt och är ensamma tillsammans ist.
En hund kan ALDRIG må bra av att vara ensam hur man än vill vända och vrida på det. De spelar ingen roll om man vill bli av med sina egna skuldkänslor, hunden mår inte bra! De har forskats och undersökts.. och även om en hund inte visar dåligt beteende medans den är ensam betyder de heller inte att den ligger och är glad!:( En rekomendation som visst ska bli lag inom kort (antar jag/har jag hört) är 5 timmar och inte mer! De finns ett skäl till den lagen.
min valp på 5 månader har ingen tidsuppfattning vad jag märkt (men det kanske kommer när han blir äldre?)… jag skulle aldrig lämna honom längre stunder då det räcker att jag stänger dörren till toan med mig på ena sidan för att han ska bli helt deprimerad för att sen bli överlycklig när jag kommer ut efter 2 minuter… precis likadant beter han sig när jag går till affären utan honom och är borta 15-20 minuter…
jag skulle aldrig utsätta min hund för timslång ensamhet! jag väntade med att skaffa valp istället tills jag visste att jag hade den tiden en hund begär och behöver av mig…
/Ingalill
Jag tror helt klart de har en viss tidsuppfattning, men inte samma som vår. De tycker alltid det är tråkigt att bli lämnade, oavsett hur länge man är borta. Men jag märker iaf skillnad på om jag bara springer ut med soporna och om jag är borta nån timme :)
Hej ! En hund som har legat och sovit hela natten och får komma ut ca: 15 min. på morgonen och sedan ska sova i flera timmar igen för att få komma ut 15- 20 minuter och sedan sova några timmar igen kan inte må bra! När du sedan kommer hem från skolan så har du kanske lita annat att göra (läxor) kompisar m.m. Sedan är det dags för en rastning till och sedan sova hela natten igen och samma visa igen! Låter det som något man vill utsätta en god vän för? NOLL aktivitet ! Snälla ni tänk på om det vore ett liv för er själva!
Jag har också hört det där med att hundar inte ska ha någon tidsuppfattning, men det tror jag inte på. Jag tror dom har en tidsuppfattning även om den inte är likadan som våran.
Jag har också hört det där med att hundar inte ska ha någon tidsuppfattning, men det tror jag inte på. Jag tror dom har en tidsuppfattning även om den inte är likadan som våran.
Nästan exakt varje kväll vid 23.00 kommer ecko till mig vid datorn, och puttar på mig. För då går vi sista varvet.. om en hund inte skulle ha någon tisdsuppfattning skulle han aldrig kunna veta om de.
#151, där är det nog mera rutin än tidsuppfattning.
#152 Jojo iof.. men de ligger lite tidsuppfattning i det med tycker jag.
#153, absolut, men hundar är vana att gå efter rutiner också, min mamma som arbetar natt går alltid ut med hundarna det första hon gör när hon kommer hem 07.30, sedan när hon kommit in med dem igen sätter hon sig och äter frukost och sedan går hon och lägger sig. Om hon skulle äta frukosten först skulle vi minsann ha två vääääldigt gnälliga och tjatiga hundar.
3154 Jomen när en hund gör som LisetteS hund gör, då måste det ju ha med tidsuppfattning att göra eftersom den lyckas pricka tiden.
Rutin gör inte så man håller koll på tider, bara på vad som gäller.
Jo precis, de är det som hera skriver, som jag menar.. Jag gör inget annorlunda. Jag sitter bara vid datorn om kvällarna oftast och rör mig inte ur fläcken men han kommer ändå alltid vid 23.00.. han brukar pricka de skit bra faktist! ibland kommer han fyra minuter över.. men lika kul varje gång när han kommer och puttar precis på tiden!:P

Min vovve är 1 år och jag kan lämna honom cirka 3 timmar utan att han blir väldigt orolig. MEN lämnar jag honom på "fel" tid t ex på kvällen eller före preomenad så skäller han och ylar hela tiden. Om jag skulle komma hem så där på mitten en stund så skulle han bli galen om jag gick igen men det är väldigt olika från hund till hund.
Jag känner hundar som vid 4 månader kunde vara ensaml 4 timmar (då min kunde vara själv en minut om jag hade tur) men det var en fransk bulldog.
Lycka till! Detr är nog bra med en dag-matte!

Jag vet hur det är att längta effter hund när man är 11 år. Nu är jag 35 och har äntligen fått en. Ge inte upp! Men det kan ta lite tid att få allt att klaffa och tänk på att välja rätt ras!
Det är viktigt att komma ihåg - även fast det är tråkigt att höra - att det är föräldrarna som har ansvaret. SÅ om din mamma kan rsta hunden, ordna med dagmatte/husse osv (jag menar även fast DU såklart gör det!) DÅ går det ju bra. Prata mer med din mamma och Håll drömmen vid liv. För den dagen du skaffar hund så kommer du aldrig att ångra det
Lycka till igen!
Kram

Tack :D
De där med dagis tror jag inte min mamma skulle vilja betala.De e ju 2000 i månaden och mina föräldrar e skilda .. :P
#158 .. Jag e 12 år :P
Inte som valp. men som vuxen kan du lämna 3,5 timmar. Jag tycker du ska vänta med egen hund. Du har hela livet framför dig.

mhm .. men första året ska hunden ha sällskap .. min mormor ska bo hos oss då 
Nej menade inte så. Jag menar att det tar ett tag att träna en hund för ensamträning. och rumsrenhet. Den måste känna trygghet i nya hemmet, tycker ja iaf. Det går ju bra om mormor e hemma.

men jag vill ju också ha hund för att inte va ensam när jag kommer hem från skolan.. jag brukar va ensam minst 2 timmar,
Så de skulle va perfect med en liten hund som sällskap när man kommer hem,eller ska på promenad O.s.v… och eftersom jag har konståkning på veckodagarna så hinner jag aldrig va med kompisar eller så för då kan vi kanske bara va tilsammans i en halvtimme. men med hund kan jag ju va med hela tiden och när jag e på träning e hunden med min mamma :P Så jag kan inte va med kompisar och e ensam hemma 2 timmar varje dag så en hund skulle va perfect !! Men man måste ju tänka på vad som e bäst för hunden också…

#162 ok
#163 men varför inte en katt eller kanin då? Vet min kompis var också ensam precis som du, hon skaffa kanin och den var ute ur buren hela tiden när hon var hemma, betedde sig precis som en hund, följde efter henne, hoppa upp i knäet osv. tyvärr tycler jag inte att det är helt rätt för dig och din familj att skaffa hund just nu, tänk igenom en gång till, läst vad vi har skrivit och ta åt dig, vi menar bara väl.
Bara för att hunden är/blir vuxen så betyder det inte att hunden *poff* automatiskt kommer att kunna vara ensam, du säger t.ex. att du inte heller gillar att vara ensam.
Tycker att kanin, katt, som #165 säger, eller annat "mindre krävande" skulle kunna passa dig jättebra! =)