Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 706 ggr
[helenal]
0

Kan man lita på sånt?

Jag satte ut en annnons på blocket att jag gärna vill para Hugo. Fick ett svar från en tjej som hade en papillon tik och undrade efter hugos regg nummer och hur hög han var. Jag menar måste jag låna ut honom till henne i några dagar då? Tänk om hon tar honom eller något sådant.. kan man lita på sånt?

lena1
0

hon kan ju komma till dig när det är dags, för det vet ju hon bäst eftersom hon har tiken, annars kan du ju åka dit och inte släppa hugo ur sikte, det där går normalt himla fort, det beror ju på hur många påsättningar hon vill ha av honom, men det brukar räcka med 2;-), det har det i alla fall gjort när min uppfödare lånat min hane jag hade förut….

SparklingTindra
0

#0 Oftast så brukar tiken komma till hanen för att hanen ska vara i lugn och trygg miljö, annars kan det hända att han "inte vill" para sig

Magda
0

jag rekomenderar också att du låter tiken & ägaren komma hem till er, det är ju tryggast både för dig & din hund, att låna ut hanen funkar nog inget vidare, han kan ju bli ledsen & deppig för att vara utan dig + att man KAN ju egentligen aldrig lita riktigt till 100% på folk. jag hade inte litat på att jag fick tillbaks min hund…

Jonazid
0

Det beror på. Eftersom detta e genom blocket så be henne komma. Ser ju inte det som mest seriösa kanske. Jag lämnade iväh min hane. Men det var till andra uppfödare.

ingann
0

Det normala är som #2 säjer att tiken kommer till hanen. Så har alltid vi gjort när vi (mamma) hade sin uppfödning och så gör alla andra uppfödare jag känner oxå.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

nobsan
0

Ja, det stämmer. Tiken kommer till hanen. Och ska dom paras 2 gånger ska det ske  inom 24 timmar. Ni kan inte göra det med några timmar emellan eftersom det tar tid att producera ny sperma. Och det tar väldigt på krafterna. Om det är många mil emellan er så kan hon gå till vetten och göra strykprov för att kolla när tiken har den bästa ägglossningen. Så man inte åker i onödan.

MEN ! Se till att ha skriftligt att det sker en parning och vilka krav som ställs. Om du ska ha en parnings valp eller hur mycket du ska ha i språng och per levande född valp. Se till att skriva ner hans reg nr och se hans stamtavla om han är renras. mm.mm. Man kan aldrig vara nog försiktig. Att komma överens om pris mm är för att dom inte ska kunna komma i efterhand och ändra sej och vilja ha mer eller inte betala alls.

Ett litet råd i all välmening.

[helenal]
0

tack:) men kan man självåka ditoch vara där medans dem parar sig funkar väll också?

Brurn-Brurn
0

Prioritet ett

Kolla identitet på ägaren och tiken innan du lämnar hemmet

två kolla med  rasklubb eller SKK

SparklingTindra
0

#6 Man ska ha ett dygn mellan parningarna. Det ska inte ske samma dygn.

nobsan
0

#6 Japp. Jag utryckte mej nog lite oklart där. Tack för att du uppmärksammade det.Skrattande

Allting går väl. Men hanen bör vara i hem miljö, annars är det så mycket annat som distraherar honom. men man ska aldrig säga aldrig. Du har ju fått lite tips i alla fall. Hoppas allt går bra.