Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 571 ggr
TickTack
0

Val av uppfödare

När jag har hittat för mig rätt ras, vad ska jag då tänka på inför valet av rätt uppfödare?
Tacksam för all hjälp.

lena1
0

vad jag tycker är jätteviktigt i allra första hand är en bra kontakt med en uppfödare så man känner att allt stämmer, sedan ska dom kunna visa och förklara valpens bakgrund far och mor föräldrar osv osv, ge så mycket info som möjligt, och man ska definitivt känna att denna uppfödare kan jag vända mig till när jag har köpt min hund;-)

[Vargnatt-]
0

Håller med Lena, det är viktigt att du känner att du och uppfödaren kommer överens :).
När vi bestämde oss för att skaffa hund mailade jag med några uppfödare men kände bara att det "klickade" med en av dom, så vi bestämde att vi skulle komma och hälsa på och se om allt funkade då också och i så fall skulle vi ta en valp därifrån:)

TickTack
0

Tack så mycket
Men hur vet man att dom är seriösa och hur ska man hålla en valpkull för att vara bra uppfödare osv

nobsan
0

För att få reda på om uppfödaren är seriös kontaktar du SKK. Dom har alltid koll på sådant.

Elcyion
0

Här kommer mina funderingar på vad jag anser man bör tänka på i valet av kennel:

• BRA kontakt med uppfödare! Du ska känna dig trygg med att kunna kontakta uppfödaren och fråga om precis ALLT som rör den hund du har köpt därifrån.
  • Har du och kenneln samma inriktning? Det finns en hel del raser som avlas i två "grenar". Där är ofta uppdelningen utställning eller bruks. Vilken typ av hund vill du ha?
  • Jag tycker att uppfödaren ska kunna ge referenser till tidigare valpköpare, så man kan kontakta dem antingen via mail eller tfn och höra deras erfarenheter. Självklart med personens medgivande!
  • Är det en ras med sjukdommar i (som de flesta renrasiga hundar är idag), SKA uppfödaren kunna visa upp papper på att de tester som både SKK och rasklubben ställer är gjorda, och att de håller sig inom vad som är "tillåtet". Rasklubben ställer ofta högre krav än SKK (som är mer allmänt).
  • Åk och hälsa på. Även om du inte är säker på om det är rätt uppfödare. Att åka runt och hälsa på hos lite olika uppfödare inom samma ras, kan ge en bild av hur man vill att uppfödaren ska ha sina hundar osv. Helt enkelt skapa sig en bild av hur man vill att ens valp ska ha haft det innan man köper den.
  • Du kan även kolla på SKK och deras avelsdata, för att kontrollera (både innan och efter ett besök) hur uppfödarens hundar är flera led bakåt i sjukdommar osv.
  • Man kan även kontakta rasklubben för att höra om uppfödaren har gott rykte.

Det är väl det jag kommer på just nu.

Medarbetare på jack russel terrier

Jonazid
0

När ja väljer kennel så är det mycket på hur ja får för kontakt med den/dessa som har kenneln. Hur föräldrar djuren är, kullsyskon osv. Den uppfödaren ja har nu är väldigt bra, och jag är otriligt tacksam för det stödet ja får av dom om det behövs. Och då de ska hjälpa mig nästa år att importera tik från usa.

AnneN
0

På rasklubbarna så ställer de oftast högre krav på uppfödaren för att denne ska få använda deras valphänvisning, så jag rekomenderar att man kontaktar rasklubben

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!