Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3938 ggr
[VictoriaR]
0

Döda felfärgad hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dödar man fortfarande "felfärgade" hundar i Sverige?Har hört att uppfödarna gjort det förut,men vet inte hur det är nu.Det bor väldigt många vita boxerhundar där jag bor,och de måste vell ha kommit från en uppfödare?Tacksam för svar:)

Tezza
0

Döva hundar vet jag att man tar bort när de är små.

Jonazid
0

Ja vissa uppfödare gör det. Då det kan förstöra deras rykte, anser dom

Karmatarerskanise
0

Vad fin bild på boxern :P

Angelclaw
0

Jag har också hört det… vet inte om det förekommer nu, men det hoppas jag verkligen inte!! Och vixa boxrar är ju hur fina som helst!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Em--ma
0

Naaw så söt hund du har <3

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

AnneN
0

det förekommer men enligt mej så gör man det inte om man är det minsta seriös uppfödare och tycker om hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
0

Jag vet inte om de förekommer och de hoppas jag verkligen inte! förstår inte ens varför man skulle ta bort en hund för att den är döv!:(

Älskar vita boxrar, dem är ju super vackra!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Angelclaw
0

Jag är ju av den bestämda uppfattningar att friska djur inte ska avlivas såvida det inte finns någon annan lösning, fattar inte att man med gott samvete kan ta bort ett friskt djur bara för att pälsen var fel färg.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

SaraC
0

Att ta bort en hund pga av att det har fel färg enligt en rasstandard eller annan anledning, känns ju helt absurt enligt mig.

Det förekommer säkert. Men man ser även ofta uppfödare som säljer feltecknade hundar (och hundar med andra skönhetsfel) till rabatterade priser, så många verkar ju spara dessa valpar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
1

Tyvärr görs det nog. Men jag tror att det har minskat.

Jag tycker man gott kan sälja dessa valpar, för kanske någon 1000:- lapp mindre än de "rätta" valparna. Sen att man som uppfödare ger tillbaka ytterligare 2000:- när valpköparen visar intyg att hunden har kastrerats. Eller visar intyg på att hunden är avelsspärrad. Så iställtet för att betala 10000:- för sin boxervalp så betalar man istället kanske 7000:- för en felfärgad.

Mischa
0

Vet att det gjorts, men jag tror också att det är överdrivet till viss del, har aldrig sett så mycket vita boxrar som nu, samt felfärgade/fel hårlag oc andra skönhetsfel etc därför det finns köpare även till dom.

Att avliva en döv hund kan jag dock förstå!

dels är den ju defekt, och dels väldigt svårsåld, är däremot lite kluven till att gallra ur kullar där tiken fått för många.

≧◔◡◔≦

blackangel
0

ohh fyyy vita boxrar e ju det finaste som finns:) Har en boxerblandis där pappan e vit boxer o mamman dalmatinerRäcka ut tungan

nobsan
0

Det förekom förr. Liksom man tog bort långhåriga schäfrar och dalmatiner utan prickar, hade stora färgade blaffor i stället. Men det pågår inte längre som jag vet i alla fall. Med tiden har väl uppfödaren blivit klokare.

Mischa
0

Har väl kanske inte så jättemycket med ämnet att göra… 

Förr i tiden (och då menar jag lååångt tillbaka) var det ju vanligt att man tog bort hundar som inte passade till deras syfte och avel, på så sätt var det ganska lätt att bilda en ras, man kunde med lätthet gallra hundar och ingen tyckte det var fel.

≧◔◡◔≦

Zebben
0

Jo, men skillnaden är att på den tiden var det inte så vanligt med sällskapsdjur. Då hade man hundar för arbete och då duger det inte att behålla hundar som inte håller måttet. Idag ser det annorlunda ut. Jag tycker inte att man ska använda exteriört eller bruksligt dåliga hundar i avel.

LillMalin
0

#7, förstår heller inte det, hunden kan ju lära sig tecken språk. så smart som hunden är..

Mischa
0

#15 som sagt hade det inte mycket med ämnet att göra iom att det var som du sa, inte ekonomiskt.

≧◔◡◔≦

Zebben
0

#17 Absolut.

Girlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bidrar med en döv boxer. :)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=aa7f6332-1d4a-4563-84e1-2cb346c87e31&Filename=Loppan stående.JPG)

Mischa
0

vita boxrar är snygga, konstigt att man inte tagit vitt in i standarden från början då det fanns redan från början.

≧◔◡◔≦

Millan1971
0

Vita boxrar är ju sååå fina! Så länge inte hunden själv far illa av att vara döv så tycker jag inte att man skall avliva den!!!!usch då,blir sååå ledsen!!!!

Liss
0

#16 Neeh precis! Jag vet en vit bullterrier som är döv.. hon lärde sig att känna efter i golvet. När matte stampade med foten i golvet så de vibrera kolla hon upp och då kunde hon förstå matte genom handtecken osv.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Idoola_
0

Jag förstår inte varför man ska döda en hund bara för att dom är fel färg? En döv hund har ju inge problem om man lär den teken och så…

[VictoriaR]
0

Det är inte min hund,men den är väldigt gullig<3

[VictoriaR]
0

I näst  Nyaste Härliga Hund finns det en jättebra artikel om en tjej som tävlar i Agility med sin döva cocker spaniel.Hunden är Lycklig,och ägaren också.Tycker det är väldigt bra att sådana artiklar skrivs!

Zebben
0

Det krävs mycket extra jobb med en döv hund och det hoppas jag att de uppfödare som säljer döva valpar upplyser om.

thilda-
0

Då vi hade hunduppfödning och fick valpar som var "felfärgade" så sålde vi dom för en billigare peng som sällskaps hund