Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 6388 ggr
Xannadu
0

Ta bort valparna från mamman

När ska man ta bort mamman från valparna. Alltså inte låta mamman träffa sina valpar alls?

Jag vet en som har sålt en tik som har valpar. Valparna är 6 veckor gammla.

Zebben
0

Det avgör tiken. När valparna är redo så kommer hon själv att börja avvänjningen av dem. Jag anser att valparna ska vara kvar tills de är mogna att lämna sin mamma. Dock inte före v. 8-9. Men en del valpar är redo att flytta vid 8 v ålder och en del några veckor senare.

Xannadu
0

Jo men är det rätt att sälja bort mamman när valparna är 6 veckor gammla? Alltså mamman är inte kvar hos ägaren som har valparna. Ägaren säger att tiken inte vill vara hos valparna för de har vassa tänder.

Velsan
1

De klarar sig matmässigt, men anledningen till att de bör vara kvar hos mamma är för att lära sig hur världen funkar, bli uppfostrade.

Zebben
0

Det är absolut inte ok! Valparna är i stort behov av sin mamma just nu. Att tiken inte "vill" vara med valparna handlar just om att hon börjar avvänjningen, men man ska absolut inte dela dem redan. Detta är en period av de viktigaste veckorna i valparnas liv.

nobsan
0

Jag håller helt med #4.  Tiken tycker valparna är pest på grund av att de är fruktansvärt vassa i munnen nu. dom börjar ju få sina tänder vid 3 veckor. Men tiken behövs ialla fall. Det ska finnas en avgränsning så hon själv avgör när hon vill till dom eller vill därifrån. Jag har haft tikar som inte vill ha att göra med valparna men att dom ändå övervakat det hela och hoppat in vid tillfällen och uppfostrat dom lite. Sen när det är dags att sälja valparna vid 8-9 veckor ser jag till att inte alla går samma dag för tikens skull.

Xannadu
0

Vad kan man göra då hon redan sålt i väg tiken? Tiken flyttade i dag.

Zebben
0

Fruktansvärt att göra så. Detta kan skada valparna för all framtid och de kan få problem i framtiden. Personligen skulle jag aldrig köpa en valp som blivit uppväxt utan sin mamma.

Är det en uppfödare från SKK eller en privat utan kennelnamn?

dib_skinny
0

Precis

AnneN
0

Valparna behöver ju de där sista veckorna med mamman för att fostras och för att lära sig hundspråk

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Xannadu
0

Tiken är inte registrerad i SKK. Men hanen är registrerad i SKK.

dib_skinny
0

Min mans föräldrar köpte en Tax i Svergie som hans mamma blev avvänjat från de… han blev psykisksjuk…

nu har de en som var hela tiden (den som valpen behöver) med mamma och han har inga problem alls.

Jag tror att det är bara i Svergie som man gör detta… trots att det är inte klokt…

Vattnadal
0

Har faktiskt hört att folk som ska ha hundar att jobba med, gärna de där schaffrarna, har börjat ta dem vid 6 v för att "prägöa" dem mer på sin förare. man ska kunna komma längre vid tävlingar då.
Fast det är ju bara att hoppas att det är en övergående trend.

Tiken börjar ju avvänjningen när hon vill. Om man kör det naturligt, så att hon kan komma och gå som ho´n vill, och verkligen gå undan från valparna när de är för jobbiga, så kommer hon med största säkerhet att gå till dem några gånger varje dag till de inte behöver henne längre. Fast gör man så, så måste de ha en pappa, fosterpappa, "fodersyskon" ed som leker med dem och uppfostrar dem. Det är ju jätteviktigt att de får så mycket socialt umgänge som möjligt under den perioden, både med hundar och människor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SparklingTindra
0

Våran granne fick sin blandrashund när den var 6 veckor och den har alltid varit rädd för allting, speciellt andra hundar. Dom har jobbat jättemycket med den sen den var valp men den är fortfarande jätterädd, trots att den är i ganska hög ålder nu..

Zebben
1

Har inte hört någon ta sin schäfer vid så låg ålder. Men det kanske förekommer. Men däremot så är det vanligt att "uppfödare" till pitbull/amstaff/staff rekommenderar sina köpare att ta dem tidigt för att de ska präglas på sina ägare.

Förstår inte vitsen alls, för tror man inte att valpen blir präglad på en ändå, så bör man nog se över sina kunskaper.

SparklingTindra
0

#14 Det skälet jag har fått höra om varför pitbull/amstaff m.m. skulle tas tidigare är om dom ska användas som kamphundar, så att dom inte ska vara så präglade av hundar och dom ska inte kunna så mycket hundspråk. Jag har aldrig hört att dom skulle göra så med såna hundar som man inte ska ha till slagsmål.

Xannadu
0

Vill bara uppdatera att djurskyddsförening kommer att göra ett besök o titta till valparna. Så jag vet inte vad som kommer att hända mer än de. Jag kan i alla fall inte göra annat.

aase-andersson
0

Jag skulle aldrig köpa en valp på det stället som tagit bort mamman för valparna för det är de sista veckorna som präglar valpen med hur den ska uppföra sig med andra. Kolla de som ah r många hundar i flock inte tar de bort något djur för att tänderna är vassa. vargarna skulle väl aldrig tiken komma på en sådan sak. det är ju fostran på hög nivå med vuxna djur med valpar.

www.skamandros.dinstudio.se

Zebben
0

#16 Så bra!

LimE-6
0

Tidigaste åldern man får sälja valpar är vid 8 v. men vet. vill gärna att man har kvar dom till dom är runt 12 v…

Mischa
0

Den typen av människor skall inte dra på sig valpar :(

≧◔◡◔≦

Marylojs
0

Och just pga dessa idioter ska man inte köpa oreggade hundar.

Chimney
0

jag fick min flicka när hon var 7 veckor. på tok för tidigt.

alla som köpte valp blev dessutom grundlurade för alla blev lovade stamtavla men så fort valparna var sålda så flyttade uppfödaren till portugal tydligen.

spermadonatorn hade dom också lurat :( 

(inte för att det hör till tråden men det bara kom med =P) 

varför får man köpa valp som är 8 veckor men inte katt förrän den är 12 veckor?

katter klarar sig ju mycket snabbare så det borde vara tvärt om tycker jag..

Solaika
0

#22 Jag fick hem en kattunge som var 8 veckor. Det var ingen bra idé. Han va verkligen inte alls mogen att flytta ifrån sin mamma då. Han var helt galen på dagarna och väldigt osäker. På nätterna fick jag linda in honom i ett täcke o hålla fast honom mer eller mindre tills han somnade annars for han omkring som ett jehu o drog, bet o rev i allt. Han hade nog mått bättre om han hade varit kvar hos sin mamma några veckor till.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ingann
0

#23 det är nog lite individuellt… jag har fått hem mina huskatter vid 7-8 veckor o min skogis vid 12 veckor o det har inte varit någon skillnad alls på dem.

däremot min valp hade säkert mått bättre av att vara hos sin mamma en vecka till.. enligt uppfödaren var han leveransklar när jag fick hem honom (vaccinerad, chippad o besiktad) men när jag räknade dagarna från han föddes tills jag fick hem honom hade det bara gått 47 dagar=( alltså 6 veckor o 5 dagar! åskar har klarat sig otroligt bra trots det (i början fick han sova med en av mina tröjor eftersom jag hade blivit hans trygghet + att jag hängde ner med handen över sängkanten o höll den över hans bröstkorg)men uppfödaren hade en kull till som vaccinerades o besiktigades sammtidigt som min o de valparna var 1 vecka yngre ändå=((( pga det rekommenderar jag inte henne till någon som frågar mig efter valpar…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sandra-B
0

Eftersom det är olagligt att separera valpar från sion mamam innan 8 veckors ålder så borde det anmälas till kommunens miljökontor samt polisen.

Det är djurplågeri!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Jonazid
0

Anmäl idioten!!!!!!!!!!

Tezza
0

Har hon andra vuxna hundar i hemmet som valparna får träffa?

Tycker oxå det är fruktansvärt att sälja i väg mamman innan valparna är 8 veckor. Men om de finns andra vuxna hundar som handskas bra med valparna så behöver de inte få beteendestörningar. En uppfödare och vän till mig fick en kull på 9 valpar, tiken dog efter 1 vecka, men då hon har flera hundar i huset så klarade sig valparna bra och alla är jättetrevliga individer nu:) Flera av hennes hundar är tikar och har haft valpar tidigare så de var bra uppfostrare. Efter ett par veckor tror jag hon hittad en surrogatmamma åt dem oxå, men hon var redan så less på valpar då hennes precis blivit 8 veckor.