svullen, hur länge efter löp?
Hej!
Min tik löpte för första gången i början på februari, efter löpet gick svullnaden ner på hennes kön, dock har svullnaden ökat på och kring bröstvårtorna. Kan det vara så att hon har blivit parad, eller är det normalt? Börjar bli lite orolig nu eftersom det var 3v sedan hon löpte.
Har ingen erfarenhet av tikar och vill ha alla tankar och råd!
Redigerat: kanske ska tillägga att svullnaden började ungefär 1v efter löpet

Låter som att hon är skendräktig om hon inte är parad
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

En tik löper ca 3 veckor, svullnaden kommer efter ca 1 vecka, så det är normalt. Men det borde ju ha gått tillbaka nu.. Att hon sen är svullen vid juvret oxå.. hum.. Kan vara dräktig eller skendräktig, även om det låter tidigt..
hon började löpa tidigt i februari, och svullnaden på juvret gick ner efter löpet, dock började hon bli svullen vid bröstvårtorna några dagar efter löpet och det har bara blivit mer och mer. har läst att svullnaden vid juvret är kvar om hon är dräktig?

Tror du att hon kan ha blivit tjuvparad?
#4 om det nu skulle vara så, när är det bästa tiden för en abort?
jag hoppas och tror inte att hon blivit parad, och vad jag vet har hon inte umgåtts med andra hundar.

Jag skulle tippa på att hon är skendräktig, alltså inte blivit parad men att kroppen ändå reagerar på samma sätt som om hon vore med valpar, de kan då få mjölk i juvren, öka lite i vikt, och gå igenom resten som dräktiga tikar gör med valpning och allt.
Men vill du vara 100% säker så kan du efter 3 veckor (har för mej det) göra ett graviditetstest hos veterinären.
_**/Mvh Anne

Men skendräktiga blir de väll ca 8 veckor efter löp, då de igentligen skulle fått valparna?

#7 sken dräktiga blir de tikar jag haft ca 1-3 veckor efter löp (iaf börjar det märkas då) precis som med dräktiga tikar, man märker ju inte sista dagarna av dräktigheten att tiken är dräktig utan det kan synas ganska snabbt efter löpet, sen så går de ju ofta som sagt igenom alla de stadier som en dräktig tik går igenom.
_**/Mvh Anne

Elvira blir alltid skendräktig efter löp och det varierar hur långt efter löpet hon blir det. Hon svullnar alltid i juvren och har även fått mjölk några ggr. Hon svullnade så mycket efter första löpet så hon har haft "hängtuttar" sen dess, stackars henne som fick hängbröst så tidigt
Om hon är skendräktig så brukar det hjälpa lite om man motionerar den mycket. Det sa våran veterinär till oss.

Annars kanske det går att gå till vet o kolla. Men hon är säkert bara skendräktig. Mindre med mat o mera motion isåfall. Men skulle hon vara dräktig, då är ju INTE det ett bra alternativ!! Kolla upp hos vet först kanske.

#8 Ok
Min tik blir alltid skendräktig oxå, men det är jämnt då valpar ev skulle ha kommit, alltså 2 månader efter löp. Hon får då mjölk i juvren och behandlar leksakerna som valpar. Mindre mat och mer motion kör jag med då och det funkar.

Kopierat från Agrias sida:
"synliga tecknen på skendräktighet brukar uppstå ca en till två månader efter löpningen. Rent fysiskt kan tiken kan gå upp i vikt och hon blir då gärna svullen runt buken. Hon kan få juversvullnad och bilda mjölk eller ett tunt sekret i juvren"
"För att motverka att symptomen uppkommer, är det tillrådligt att öka motionen på hunden samtidigt som du drar ner ordentligt på maten. Med tanke på att många tikar är högt ovilliga att motionera under skendräktigheten och att vissa får ökad aptit, så kan det innebära en nog så utmanande uppgift"

Kopierat från Veterinärhuset:
"Ofta kan man se eller känna på juvret att det växer till och blir större under den period när det skulle ha påverkats om tiken varit dräktig. Detta märks mest ca 2 månader efter att löpningen är slut men börjar några veckor tidigare och håller på några veckor efter. En del bildar till och med en hel del mjölk"
Instämmer med dom andra om skendräktighet.
≧◔◡◔≦
putt

#16 Ja det har jag oxå hört, och det låter rimligt. Min tik var 2 år när hon kom till mig så hur det var på henne vid första löpet kan jag inte svara på. Men du har väll en uppfödare som kan svara på dina funderingar kanske:)