Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1758 ggr
Karmatarerskanise
0

När löper honor?

Är det en viss tid på året som honor löper? Eller är det olika?

Maddepadde
0

Tikarnas löpperiod varierar.
Men som mest kan det vara i januari-februari och juli-augusti, iaf här i Stockholm. Vet inte hur det är i andra städer eftersom tikar följer varandras löpperioder.

Eller har jag helt fel nu? :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Tezza
0

#1 Du har rätt;) Tikar följer ofta varandras löpperioder, och det gör även vi kvinnor…..

Min tik löper februari och början av september och jag vet många tikar löper ungefär den tiden.

Karmatarerskanise
0

Okey.

nobsan
0

#2 Menar du att vi löper samtidigt som tikarna? Det har jag också hört. Men sannolikheten att vi löper samtidigt är ju ganska stor eftersom tiken löper hela 21 dygn.

Jag har några tikar som löper en gång om året och då vid april. Sen löper en del i januari och februari. Och så lyckas dom börja löpa mitt i jaktsäsongen när vi tränar och tävlar som mest.

Att de flesta tikarna hänger på varandra är urgamla gener från vargen. Endast alfahonan fick valpar, men de andra tikarna skenvalpade och fick mjölk och kunde då ta hand om valparna när alfaparet var ute på jakt. Smart.

Karmatarerskanise
0

Jag tror nog att dom menar att vi kvinnor påverkar varandra och kan få mens samtidigt, och hundar påverkar varandra.

nobsan
0

#5 Jo, jag misstänke det. Men jag har hört det andra.

Karmatarerskanise
0

ok

Tezza
0

Jag menade som #5 skrev:)

nobsan
0

#8 ok, förstog det.

Zebben
0

På jobbet har vi många tikar som löper just feb och aug. Mina löper dessa månader normalt. Nu har den ena tiken tydlingen bestämt sig för att vänta. Hon är en månad senare än vanligt.

Men så har vi också tikar som löper andra tider på året, men just feb och aug är väldigt vanligt.

Karmatarerskanise
0

Kanske kan vara nått sånt som gör att Hades är dålig med maten? En dag gick han och pep mest hela tiden här inne.

V-lang
0

Här kommer löpen ungefär i maj-jun och nov-dec. Vet någon om det är med hundar som det är med människor att löpen kan börja bli lite oregelbundna med åldern?

Liva
0

Åh, vad roligt att höra. Min hanhund har nämligen varit heltokig hela Jan-Feb! Nu är det lugnare. Då kanske det lugnar sig för hans del ett tag enligt det ni säger om perioderna?Glad

Peppe
0

Aquila löper nu och jag gjort i typ 3-4 dagar

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lena1
0

11, kan absolut vara en mycket bidragande orsak;-)